Tijdens de 8 Uur van Suzuka onthulde Honda onlangs twee bijna productierijpe versies van de nieuwe CB1000F: het standaardmodel én een sportiever ogende CB1000F SE. Hoewel beide motoren nog als ‘concept’ werden bestempeld, verraden de graad van afwerking en uitrusting dat de officiële lancering niet lang meer op zich laat wachten. Mogen we stilaan MY26 in potlood noteren?
Lekker retro
Voor het ontwerp grijpt Honda duidelijk terug naar de CB-F Concept uit 2020, maar onder het klassieke jasje schuilt wel degelijk moderne techniek. Beide modellen delen hun basis met de Honda CB1000 Hornet, inclusief het krachtige viercilinder-in-lijnblok uit de Fireblade met ruwweg 150 pk, en een identiek frame. Ondanks het vintage uiterlijk is de uitrusting volledig van deze tijd. Het dashboard is volledig digitaal en de afwerking oogt productie-klaar.
Honda CB 1000 F SE: verrassend eerbetoon aan de jaren ’80
CB1000F SE: extra comfort en stijl
De SE-versie onderscheidt zich middels een compact sportkuipje, verwarmde handvatten en ander zadel. De op Suzuka getoonde exemplaren waren voorzien van richtingaanwijzers, kentekenplaathouder en overige wettelijke benodigdheden voor straatgebruik. Ten opzichte van de Hornet kreeg het frame een nieuw, vastgelast subframe, aangepaste voetsteunen en een herzien uitlaatsysteem dat beter aansluit bij het klassieke lijnenspel.
Onthulling in Milaan?
Dankzij het Hornet-platform voldoen de nieuwe modellen sowieso aan Euro5+, wat de deur opent naar een wereldwijde lancering. Officieel heeft Honda het project tot nu toe alleen voor de Japanse markt bevestigd, maar verschillende bronnen verwachten dat de première plaatsvindt op de Tokyo Motor Show dit najaar. Mocht Honda de sprong naar Europa wagen, dan lijkt een onthulling op EICMA in Milaan vrijwel zeker. We houden u – zoals steeds – op de hoogte!