Met de komst van de Z1100 en Z1100 SE blaast Kawasaki nieuw leven in een icoon. Voor modeljaar 2026 keert deze begeerde Supernaked terug, sterker, moderner en rauwer dan ooit. De essentie van dit model blijft fier overeind, maar wordt nu gecombineerd met een volledig vernieuwd motorblok en de nieuwste elektronische hulpsystemen.
Het kloppend hart is een 1099cc viercilinder-in-lijn, die dankzij een langere slag meer trekkracht levert dan zijn voorganger. Met vernieuwde gasklephuizen, aangepaste inlaatkanalen en herzien nokkenasprofiel komt het vermogen nu vooral los in de lage en middentoeren. Juist daar ervaar je de brute kracht optimaal. Een verzwaard vliegwiel en aangepaste versnellingsverhoudingen maken het geheel extra plezierig en soepel in gebruik.
Geavanceerde elektronica tilt de rijervaring verder omhoog. Elektronisch geregelde gaskleppen zorgen voor een directe gasrespons en vormen de basis voor luxe functies als een Quickshifter (op- en terugschakelen), Cruise Control en Traction Control. Met de keuzemogelijkheden Sport, Road en Rain pas je het karakter van de machine eenvoudig aan je omstandigheden aan. Voor puristen is er daarnaast een Rider Mode, waarin je zelfs Traction Control volledig kunt uitschakelen voor de ultieme, rauwe beleving.
Een zesassige IMU zorgt ervoor dat ABS en de Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) hellingshoekafhankelijk werken. Dit intelligente systeem optimaliseert remdruk en vermogensafgifte in de bocht, waardoor je de ideale lijn makkelijker en consistenter vasthoudt.
Nieuwe sportieve kleuren voor de Kawasaki Ninja ZX-4RR in 2026
Actieve controle
Qua ergonomie is de Z1100 ontworpen voor actieve controle zonder in te leveren op comfort. Het nieuwe stuur is 22 mm breder en 13 mm verder naar voren geplaatst, wat meer vertrouwen en wendbaarheid oplevert. Voor je neus prijkt een compleet nieuwe 5” TFT-display, inclusief turn-by-turn navigatie en spraakbesturing via de Rideology App. Je kunt kiezen uit twee lay-outs: een overzichtelijke infomodus of een sportieve weergave met hellingshoekindicator.
Het design is trouw aan de kenmerkende Sugomi-stijl: laag geplaatste koplampen met felle LED’s, een agressieve kuipvorm en een dynamisch oplopende kont, alsof de machine ieder moment kan toeslaan. Nieuwe accenten zoals een onderkuip met vinnen en een verbeterd windscherm versterken én beschermen het geheel.
Voor wie alleen het beste wil, is er de Z1100 SE. Dit topmodel herken je meteen aan zijn exclusieve kleurstelling, gouden voorpoten en hoogwaardige Brembo-monobloc remklauwen met staalomvlochten leidingen. Achter zorgt een Öhlins S46-schokdemper met externe afstelling voor ultieme handling.
De nieuwe Z1100 staat vanaf oktober bij de officiële Kawasaki-dealers: de standaardversie vanaf €13.199,-, de SE-uitvoering vanaf €14.999,-.