zondag 8 juni 2025

Kove 625X: parallel-twin adventuremotor voor de prijsbewuste motorrijder

De middenklasse adventure motormarkt krijgt binnenkort een nieuwe speler. De Chinese fabrikant Kove heeft onlangs typegoedkeuring verkregen voor hun nieuwe 625X, een motor die duidelijk mikt op een plek tussen de gevestigde merken. De 625X, uitgerust met een 580cc parallel-twin, is ontwikkeld met een filosofie die prestaties en betaalbaarheid combineert – een mix die potentieel zwaar concurerend kan zijn in dit competitieve segment.

Het model is nu officieel goedgekeurd voor de Chinese markt en zal naar verwachting eerst in Australië worden geïntroduceerd voordat een Europese lancering volgt. Voor de Nederlandse markt zijn nog geen specifieke plannen bekendgemaakt, maar gezien Kove’s internationale ambities lijkt een introductie in Europa slechts een kwestie van tijd.

Spanje zet adviessnelheid in de verf met opvallend nieuw verkeersbord

Technische specificaties tonen serieuze ambities

De Kove 625X wordt aangedreven door een 580,7cc vloeistofgekoelde parallel-twin met een boring en slag van 76 mm x 64 mm. Ondanks de “625” aanduiding in de naam, verraadt de werkelijke cilinderinhoud dat Kove hier dezelfde motorarchitectuur gebruikt als we kennen van de Voge DS625X. Het verschil is echter dat Kove deze motor nu in eigen huis produceert in plaats van in te kopen bij Loncin.

De motor wordt vermoedelijk goed voor ongeveer 47kW (63 pk) bij 9.000 tpm en een koppel van rond de 57 Nm bij 6.500 tpm. Het brandstofmanagement wordt verzorgd door een Bosch elektronisch injectiesysteem, wat bijdraagt aan een betrouwbare en efficiënte vermogensafgifte.

Verder beschikt de 625X over:

  • Een stalen perimeterframe
  • Upside-down voorvork
  • Aluminium swingarm met monoshock
  • Schijfremmen van Taisko met axiaal gemonteerde remklauwen
  • Spaakwielen geschikt voor tubeless banden
  • Bandenmaten: 110/80R19 voor en 150/70R17 achter
  • Wielbasis van 1.470mm
  • Rijklaar gewicht van 229kg

Positionering in een competitief segment

De Kove 625X betreedt een markt met stevige concurrentie. Directe rivalen zijn onder andere de Voge DS625X, die een vergelijkbare motorarchitectuur deelt, maar ook gevestigde modellen als de Honda CB500X, Benelli TRK 502X en CFMOTO 800MT.

Met zijn wielbasis van 1.470mm en combinatie van 19-inch voorwiel en 17-inch achterwiel mikt de 625X duidelijk op veelzijdigheid, zowel op verharde als onverharde wegen. De tubeless spaakwielen zijn een praktische keuze voor avontuurlijke rijders, omdat ze de voordelen van spaakwielen combineren met het gemak van tubeless banden bij lekke banden.

Kove 800X in actie. Het model stond aan de basis van de 625X.
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen