Op maandag 28 juli 2025 klonk het startschot voor de heropstart van de productie bij KTM in de Oostenrijkse fabrieken van Mattighofen en Munderfing. Deze herstart markeert het einde van een gedwongen productiestop van drie maanden, ingegaan op 29 april 2025. De aanleiding voor deze stop waren aanzienlijke financiële uitdagingen en problemen met leveranciers, die nu zijn opgelost door heronderhandelingen over bestaande schulden en nieuwe leveringsvoorwaarden.
Deze hervatting is van cruciaal belang voor het bedrijf, dat een grote internationale vraag naar motorfietsen van de merken KTM, Husqvarna en GASGAS tracht te beantwoorden. De productiestop had een negatieve invloed op de leveringsketen en de beschikbaarheid van modellen, wat leidde tot langere wachttijden voor klanten en een mogelijke verschuiving in marktaandeel naar concurrenten.
KTM LC4: de Nieuwe Koning der Mono’s
De herstart concentreert zich voornamelijk op offroad-modellen en het vernieuwde LC4-platform, dat de basis vormt voor populaire modellen zoals de KTM 690 Enduro R, KTM 690 SMC R, Husqvarna 701 Enduro en Husqvarna 701 Supermoto. De hervatting van de productie is essentieel voor KTM om haar marktpositie te behouden, de leveringsachterstand in te halen en te voldoen aan de wereldwijde vraag.
De historische context van KTM, opgericht in 1934 door Hans Trunkenpolz, benadrukt het belang van deze herstart voor een bedrijf met een lange traditie in de motorfietsindustrie. De initialen KTM stonden oorspronkelijk voor Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen.
In 2016 brachten wij een bezoek aan de fabriek in Mattighofen: