woensdag 8 oktober 2025

MV Agusta keert terug naar de basis met de vierde generatie Brutale

Het Italiaanse motormerk MV Agusta kondigt voor november 2025 een nieuwe mijlpaal aan: de vierde generatie van hun iconische Brutale naked bike. Na een turbulente periode waarin het bedrijf onder de vleugels van KTM verkeerde, gaat MV Agusta nu weer als onafhankelijke fabrikant de markt opnieuw uitdagen. Begin 2025 verkocht KTM haar meerderheidsaandeel van 50,1% terug aan de Sardarov familie (onder Art of Mobility S.A.), nadat de Oostenrijkse gigant zelf in financiële moeilijkheden was geraakt. De timing is symbolisch; 2026 markeert precies 25 jaar sinds de eerste Brutale in 2001 het daglicht zag en het naked bike-segment definitief op zijn kop zette.

De aankondiging komt op een cruciaal moment voor MV Agusta. Na jaren van financiële onzekerheid en eigendomswisselingen heeft het merk eindelijk weer grip op zijn eigen koers. CEO Luca Martin benadrukt dat de nieuwe Brutale “een motorfiets ontworpen door rijders, voor rijders” wordt – een statement dat klinkt als een bewuste afkeer van de massaproductiefilosofie die de motorindustrie steeds meer domineert. Of dit meer is dan marketingpraat zal november moeten uitwijzen, maar de aanpak suggereert in ieder geval een terugkeer naar de kernwaarden die MV Agusta ooit groot maakten.

Terug naar de roots: Familie Sardarov neemt volledige controle over MV Agusta

Een nieuwe motor als fundament voor vernieuwing

Het hart van de vierde generatie Brutale wordt gevormd door een gloednieuwe 950 EVO triple-motor. Deze krachtbron lijkt gebaseerd op de 931cc triple uit de Enduro Veloce, maar dan grondig herzien voor toepassing in de naked bike. MV Agusta beweert verhoogd vermogen en koppel te leveren, maar belangrijker nog: een soepelere gasrespons en betere verfijning. Dat laatste punt is cruciaal, want eerdere generaties Brutale stonden weliswaar bekend om hun karaktervolle prestaties, maar ook om hun soms grillige gedrag bij lage toerentallen. Deze claims van het merk zullen echter pas kunnen worden geverifieerd wanneer de technische specificaties volledig worden vrijgegeven.

De focus op verfijning en betrouwbaarheid toont aan dat MV Agusta heeft geleerd van het verleden. Waar het merk vroeger vooral opviel door pure, ongetemde prestaties, lijkt men nu in te zetten op een evenwichtiger pakket. Dit is een verstandige koers in een markt waarin concurrenten als Triumph, Ducati en BMW steeds meer complete motorfietsen afleveren die zowel op het circuit als in het dagelijks verkeer excelleren.

Volledig herontwerp vraagt om bewijslast

MV Agusta claimt dat de vierde generatie Brutale veel meer is dan een gefacelifte versie van zijn voorganger. Het chassis, de achterbrug, de rijpositie en de complete ophanging en remmen worden volledig nieuw ontwikkeld. Dit ambitieuze project suggereert dat het merk werkelijk een schone lei wil beginnen, maar roept ook vragen op over de ontwikkelingskosten en -tijd voor een relatief kleine fabrikant.

De belofte van een nieuwe rijpositie is interessant, hoewel er nog geen concrete details bekend zijn over de exacte ergonomische wijzigingen. De vorige generaties Brutale stonden bekend om hun agressieve, sportieve houding die niet iedereen bekwaam. Een mogelijk meer toegankelijke ergonomie zou het model kunnen openstellen voor een breder publiek, zonder het karakteristieke DNA te verliezen. Het blijft echter afwachten of MV Agusta erin slaagt deze balans te vinden zonder de Brutale zijn scherpe karakter te ontnemen.

Serie Oro als vlaggenschip van Italiaanse ambities

De eerste variant die op 3 november 2025 tijdens EICMA wordt onthuld, is de Brutale 950 Serie Oro. Deze limited edition zal naar verwachting het topmodel van de nieuwe generatie worden, compleet met exclusieve materialen en afwerking die MV Agusta’s Premium positioning onderstrepen. De Serie Oro-aanpak heeft het merk vaker gebruikt om nieuwe modellen te introduceren, waarbij de reguliere versies later volgen.

De test van onafhankelijkheid in een harde markt

MV Agusta heeft aangekondigd haar hele productgamma te vernieuwen en nieuwe marktsegmenten te betreden vanaf 2026, waarbij de Brutale het startschot vormt van deze ambitieuze strategie. Of het merk met de nieuwe Brutale zijn reputatie kan behouden en tegelijk een breder publiek weet aan te spreken, zal afhangen van meer dan alleen mooie beloften en Italiaans design. Betrouwbaarheid, serviceondersteuning en een realistische prijs-kwaliteitverhouding zijn factoren die uiteindelijk het verschil maken tussen een prachtige niche-motorfiets en een commercieel succes. November 2025 wordt in dat opzicht een cruciaal moment voor de toekomst van dit iconische Italiaanse merk.

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen