vrijdag 29 maart 2024

Nieuwe Benelli BN600 klaar voor introductie in 2020?

Benelli is de laatste jaren behoorlijk opgeleefd. Een reeks nieuwe modellen werden de wereld ingestuurd. En nu zijn er in China enkele spionagefoto’s opgedoken die wijzen op de komst van nog een model. Het betreft een naked die mogelijk BN600 of TNT 600 gaat heten.

Sinds Benelli is opgekocht door de Chinese motorgigant Qianjiang, is er hard gewerkt aan de ontwikkeling en productie van moderne motoren. De focus van deze motoren ligt op de prijs/kwaliteitverhouding. 2017 was wat nieuwe modellen betreft een topjaar voor Benelli. Op de EICMA werden in totaal tien nieuwe motoren aan de wereld getoond.

Toegegeven, de BN600 is niet een geheel nieuw concept. De BN600 was te koop tot 2016, maar de productie werd gestopt omdat niet voldaan kon worden aan Euro 5. Op de Chinese spionagebeelden staat een motor zien die er op het eerste gezicht niet dramatisch anders uitziet dan de vorige BN600. Nadere inspectie laat wel een aantal interessante details zien die het vermelden waard zijn.

De nieuwe LED-koplamp aan de voorkant is dunner en langer en wordt geflankeerd door een paar LED-indicatoren. De motor behoudt zijn brede uiterlijk, mede dankzij de grote brandstoftank. Maar het ontwerp is zichtbaar minder hoekig dan de eerdere BN600. Er is ook een nieuwe radiatoromhulling ontworpen en onder de brandstoftank prijkt een zwart stroomlijndeel.

Helaas onduidelijke foto’s

Helaas laten de beelden de achterkant van de motor niet goed zien. Het lijkt erop dat de nieuwe BN600 niet de uitlaten onder het zadel zal hebben als de oude motorfiets. In plaats daarvan krijgt de Benelli een enkele demper aan de rechterzijde. Achterspatbord en kentekenplaathouder zijn direct op de achterbrug gemonteerd. De nieuwe BN600 krijgt een chique TFT-kleurendisplay. En dat is best opmerkelijk voor een motor die niet al teveel mag kosten.

Benelli heeft de komst vande nieuwe BN600 nog niet officieel bevestigd. En over de technische specificaties is ook nog niets bekend. We zullen dus geduldig moeten wachten op de komende EICMA in Milaan.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen