woensdag 14 mei 2025

Panigale krijgt hightech hulp: Ducati ontwikkelt geavanceerd auto-clutch systeem

Ducati werkt aan een baanbrekende technologie die de wereld van sportmotoren zou kunnen veranderen: een geautomatiseerd koppelingssysteem. Uit recente patentaanvragen blijkt dat het Italiaanse merk een systeem ontwikkelt dat de handmatige bediening van motorsport combineert met de precisie van automatisering. Deze ontwikkeling past in een bredere trend van 2025, waarin fabrikanten als BMW, KTM en Yamaha al semi-automatische of volledig automatische transmissies hebben geïntroduceerd.

Twee innovatieve ontwerpen

Ducati auto-clutch versie 1

De patentaanvragen van Ducati tonen twee verschillende uitvoeringen van het auto-clutch systeem. De eerste versie gebruikt een elektromechanische actuator die druk uitoefent op een stang in een hulpkoppelingsmastercilinder. Deze cilinder staat in verbinding met de normale, aan het stuur gemonteerde mastercilinder, zodat zowel de actuator als de motorrijder de koppeling onafhankelijk kunnen bedienen.

Ducati auto-clutch versie 2.

De tweede uitvoering behelst de elektromechanische actuator en mastercilinder, maar elimineert het hydraulische systeem aan het stuur. In plaats daarvan stuurt de koppelingshendel instructies naar de computer van de motor, die vervolgens het auto-clutch systeem aanstuurt. Beide ontwerpen behouden de traditionele, met de voet bediende schakelpook, wat zorgt voor een vertrouwde rijervaring.

Vergelijking met concurrenten

Ducati’s systeem positioneert zich als een duidelijk alternatief voor bestaande oplossingen:

  • Honda’s E-Clutch: Een eenvoudiger, servomotor-gebaseerd systeem dat al wordt gebruikt op modellen zoals de CB650R en CBR650R. De E-Clutch werkt met kabel-bediende koppelingen en gebruikt een servomotor in het koppelingsdeksel.
  • BMW, Yamaha en KTM: Automated Manual of Shift Assistant, een systeem met elektromechanische actuators voor koppeling en schakelen, zonder koppelingshendel en met automatische en handmatige schakelmodi.
  • Dual Clutch Transmission (DCT): Een complexer systeem van Honda met twee afzonderlijke koppelingen voor even en oneven versnellingen, dat volledig geautomatiseerd schakelt zonder handmatige koppelingshendel.

Ducati’s benadering lijkt een middenweg te zoeken, waarbij de focus ligt op het verbeteren van prestaties zonder de fundamentele rijervaring te veranderen.

Ducati auto-clutch cilinder

Potentiële impact op rijgedrag

Het auto-clutch systeem van Ducati belooft de rijervaring aanzienlijk te verbeteren op verschillende fronten:

  • Betere acceleratie: Door geoptimaliseerde koppelingscontrole bij starts en soepelere, snellere opschakelingen met minimale vermogensonderbreking.
  • Verbeterd remgedrag: Vermindering van het risico op afslaan tijdens agressief terugschakelen of bij het stoppen, wat een veiligheidsnet biedt voor minder ervaren rijders.
  • Superieure bochtenwerk: Soepelere terugschakelingen bij het ingaan van bochten, wat zorgt voor meer stabiliteit en controle.
  • Algemene rijervaring: Verminderde vermoeidheid, vooral tijdens lange ritten of in druk verkeer, en de mogelijkheid om zich meer te concentreren op andere aspecten van het rijden.

Prestatieverhogend

Hoewel exacte prijzen en beschikbaarheid nog speculatief zijn gezien het vroege ontwikkelingsstadium, positioneert Ducati dit systeem duidelijk als een prestatieverhogend element voor sportmotoren. Mogelijk dat het systeem voor het eerst wordt gebruikt op een homologatie-special van de Panigale R voor straatgebruik.

Eerste test 2025 Ducati XDiavel V4: Sympathy for the Diavel?

Uitdagingen

De complexiteit van het systeem brengt potentiële uitdagingen met zich mee. De toevoeging van actuators en elektronische componenten kan leiden tot hogere onderhoudskosten, mogelijke betrouwbaarheidsproblemen en een kleine gewichtstoename die de wendbaarheid enigszins kan beïnvloeden. Daarnaast kunnen sommige rijders het gevoel en de betrokkenheid van een auto-clutch minder intuïtief of boeiend vinden dan een traditionele handmatige koppeling.

Ducati’s uitdaging ligt niet alleen in het perfectioneren van de technologie, maar ook in het overtuigen van puristisch ingestelde motorrijders dat deze innovatie de essentie van sportief motorrijden respecteert en verbetert, in plaats van deze te verwateren.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen