dinsdag 14 oktober 2025

Indian Motorcycle breekt los van Polaris: onafhankelijkheid als sleutel tot nieuwe glorie

De Amerikaanse motorfietsindustrie staat op de drempel van een seismische verschuiving, nu Polaris Inc. een meerderheidsbelang in zijn iconische dochteronderneming Indian Motorcycle afstoot aan private equity firma Carolwood LP. Deze transactie, die naar verwachting in het eerste kwartaal van 2026 wordt afgerond, katapulteert Indian Motorcycle terug naar een onafhankelijke status – een beweging die de dynamiek van de V-twin markt fundamenteel kan herdefiniëren. Het is een verhaal van strategische herijking, financiële optimalisatie en de onvermijdelijke dans tussen erfgoed en vooruitgang.

Voor Polaris is dit geen teken van zwakte, maar een chirurgische ingreep om de focus te verscherpen. De deal belooft een verbetering van $50 miljoen (circa €47 miljoen) in de aangepaste EBITDA en een verhoging van $1,00 in de aangepaste winst per aandeel. Dit is de koele, harde logica van het kapitaal, die de weg vrijmaakt voor Polaris om zich volledig te concentreren op haar kernactiviteiten: off-road voertuigen, sneeuwscooters en marineproducten. Mike Speetzen, CEO van Polaris, windt er geen doekjes om: deze scheiding zal “waarde voor aandeelhouders ontsluiten en nieuwe groeimogelijkheden creëren voor beide organisaties.”

Tyler O’Hara verpulvert 53 jaar oud snelheidsrecord op Bonneville Salt Flats met Indian Challenger

Indian Motorcycle is financieel gezien geen kleine speler. Het merk genereerde $478 miljoen (circa €451 miljoen) omzet in de 12 maanden eindigend op 30 juni 2025, wat neerkomt op 7% van Polaris’ totale omzet. In de Verenigde Staten is Indian het nummer 2 motorfietsmerk in zijn segmenten en domineert het de markt voor middelgrote cruisers als nummer 1. Dit is geen merk dat van nul begint; het is een gevestigde krachtpatser met een rijke historie, klaar om zijn eigen pad te effenen.

Een Harley-veteraan neemt de teugels over

De verzelfstandiging van Indian Motorcycle wordt bezegeld met de benoeming van Mike Kennedy als de nieuwe CEO. Kennedy is geen groentje in de wereld van brullende motoren en chroom. Met meer dan 30 jaar ervaring in de motorfietsindustrie, waaronder een indrukwekkende 26 jaar bij Harley-Davidson – waar hij van 2010 tot 2017 diende als VP en Managing Director Americas – en recente leidinggevende rollen bij RumbleOn en Vance & Hines, brengt hij een schat aan kennis en een gezonde dosis rivaliteit met zich mee. Zijn aanstelling is een duidelijke boodschap aan de concurrentie: Indian is klaar om de strijd aan te gaan, gewapend met een leider die de fijne kneepjes van de Amerikaanse V-twin markt door en door kent.

Carolwood LP, opgericht in 2014, is geen onbekende in het transformeren van iconische merken. Hun reputatie is gebouwd op langetermijninvesteringen en het succesvol verzelfstandigen van dochterondernemingen, met een focus op bedrijven met een omzet tussen $50 miljoen en $500 miljoen. Het feit dat Carolwood nog nooit een verworven bedrijf heeft verkocht, spreekt van een diepgaande toewijding en een visie die verder reikt dan de volgende kwartaalcijfers. Andrew Shanfeld, Principal bij Carolwood, vatte het treffend samen: “Indian Motorcycle is een iconisch merk gebouwd op Amerikaans vakmanschap en trots.”

De operationele continuïteit is gewaarborgd. De productie blijft stevig verankerd in de Amerikaanse bodem, in de faciliteiten van Spirit Lake, Iowa, en Monticello, Minnesota. Het design- en technologiecentrum in Burgdorf, Zwitserland, blijft de bakermat van innovatie. Het wereldwijde dealernetwerk, dat meer dan 600 verkooppunten omvat, blijft onverminderd functioneren. Ongeveer 900 medewerkers van Indian Motorcycle zullen de overstap maken naar het nieuwe, onafhankelijke bedrijf, wat een naadloze overgang van expertise en passie belooft.

Marktuitdagingen vereisen strategische wendbaarheid

De verkoopcijfers van Indian Motorcycle vertonen echter een zekere volatiliteit die de uitdagingen van de moderne motorfietsindustrie illustreert. Na een recordjaar in 2021 met meer dan 30.000 verkochte eenheden, is de verkoop gedaald naar 25.792 eenheden in 2024. De eerste helft van 2025 liet een wereldwijde daling van 2,1% zien, met 13.988 eenheden. Dit is een uitdaging, maar ook een kans voor het onafhankelijke Indian om met hernieuwde focus de markt te benaderen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen