Vorig jaar vierde Motorrijdersactiegroep MAG groot feest: na een gewonnen rechtszaak bij de Raad van State werd het motorweekendverbod op de Zuiderdijk ingetrokken. Die prachtige weg langs het water, tussen Hoorn en Enkhuizen, ging weer open. Dat was tegen het zere been van twee fanatieke motorgeluidhaters uit de regio. Ze gingen in beroep. En ze verloren.
In 2021 werd de 14 kilometer lange Zuiderdijk in de weekeinden voor motorrijders afgesloten. Het ging toen om een pilot, die afgesloten werd met een enquête met open-deur vragen als ‘Heeft u minder last van motorfietsen nu er geen motofietsen meer mogen rijden?’. Ondanks het feit dat ruim zestig procent van de geënquêteerden niet eens de moeite nam om de vragenlijst in te vullen (dan viel die overlast dus reuze mee, zou je zeggen) ging de dijk dicht. De MAG tekende bezwaar aan, dat van tafel werd geveegd. De MAG stapte naar de bestuursrechter in Alkmaar, die niet onder de indruk was. Maar de MAG hield vol, zoals de organisatie dat al bijna veertig jaar doet.
Instructeur spoorloos: politie haalt drie lesmotoren van de A5
Glansrijk gewonnen
In dit geval betekende dat een gang naar de Raad van State, de hoogste rechterlijke macht als het om dit soort zaken gaat. En die rechtszaak werd glansrijk gewonnen, zo bleek uit de uitspraak van juni 2024. De gemeente Drechterland, beheerder van de Zuiderdijk, moest de verbodsborden verwijderen. Bovendien kreeg de gemeente de opdracht om het in 2021 voor de MAG ingediende bezwaar opnieuw te beoordelen, maar nu wel op basis van gedegen onderzoek.
Ruimschoots gelijk
De uitslag van dat onderzoek volgde in december 2024. Een glasheldere zaak. Ja, er was geluidsoverlast door verkeer, maar die kon slechts in beperkte mate aan motorrijders worden toegeschreven. En ja, er was ook geklaagd over onveiligheid door motorrijders, maar uit tellingen bleek dat motorrijders in het aantal ongevallen niet oververtegenwoordigd waren. En tot slot: de gemeente, die klachten over motorrijders eerder nooit geregistreerd of zelfs maar geteld had, deed dat nu wel. Wat bleek? Over een periode van vijf maanden kwamen er niet meer dan 112 klachten binnen. Dat is natuurlijk nooit genoeg voor een motorweekendafsluiting. Al helemaal niet als je weet dat die klachten lang niet allemaal over motorrijders gingen en dat 38 (!) van die klachten van slechts één adres afkomstig waren. Het onderzoek gaf de MAG dus ruimschoots gelijk: de dijk bleef open.
Bewoonsters in beroep
Dat de bewoonster van dat ene adres daar niet blij mee was, zal duidelijk zijn. Samen met haar meest gedreven medestandster ging ze bij de Raad van State in beroep tegen de gemeente waar ze beiden inwoner van zijn. Drechterland moest het motorweekendverbod opnieuw invoeren, vonden ze, dwars tegen de uitslag van het door de gemeente uitgevoerde onderzoek in.
MAG met Drechterland
In april 2024 zat de MAG bij de Raad van State tegenover de gemeente Drechterland. In augustus 2025 zat de MAG er als belanghebbende naast diezelfde gemeente, nu tegenover twee van hun inwoners. Zo raar kan het lopen. De dames voerden onder meer aan dat de piekbelasting van motoren veel hoger zou zijn dan die van auto’s (wat door het onderzoek dus niet bewezen werd), dat weggebruikers en aanwonenden van de Zuiderdijk veel overlast en onveiligheid ervaarden (wat uit het onderzoek en de geregistreerde meldingen niet bleek) en dat het rapport van het onderzoek gebrekkig was. Het antwoord van de Raad van State ken je al. In uitspraak staat het nog eens helder verwoord, tot twee keer toe: “Het betoog [van de beide dames] slaagt niet.”
Motorweekendverbod definitief van de baan: Zuiderdijk weer toegankelijk voor motorrijders
Gehannes
Dus is het nu voor eens en altijd klaar, dat gehannes rond de Zuiderdijk? Nee, helaas niet. Er gaan stemmen op om de dijk in stukken op te knippen, waarbij de delen waar geen huizen aan staan als fietspad ingericht worden. Dat betekent dus geen mooie ritten langs de dijk meer. Niet voor motoren, maar ook niet voor auto’s. Gelukkig is een enthousiaste groep bewoners het daar totaal niet mee eens. Met de Actiegroep De Zuiderdijk is van iedereen zijn ze het gevecht met de gemeente aangegaan. De MAG is daar nauw bij betrokken.
Alle vertrouwen
Voorstanders van het knipplan wijzen vooral graag op de ‘enorme stijging’ van het aantal ongevallen op de dijk in 2024. En ja, dat waren er inderdaad meer dan in de jaren ervoor, van gemiddeld vier per jaar naar dertien. Maar de cijfers van 2025 laten nu al zien dat dit om een eenmalige uitschieter ging, en dat het vooral mensen waren die in hun eentje brokken maakte. Geen enkele reden voor paniek of maatregelen, dus. Als leverancier van deze gegevens en alle achterliggende informatie speelt MAG-secretaris Hein Vastenouw in deze zaak een essentiële rol, met ondersteuning van een bij de MAG betrokken verkeerskundige. Vastenouw heeft alle vertrouwen in de zaak: “De Actiegroep De Zuiderdijk is van iedereen heeft z’n zaken goed voor elkaar en men laat zich niet afleiden door politiek gekonkel en emoties. De focus ligt louter en alleen op de inhoud, en die inhoud klopt als een bus.”

Foto’s: MAG


