Het Amerikaanse bedrijf 24M uit Cambridge, Massachusetts claimt een revolutionaire doorbraak in accutechnologie die de elektrische mobiliteit voorgoed zou kunnen veranderen. Hun E-TOP (electrode-to-pack) systeem zou elektrische voertuigen een actieradius van 1.609 kilometer kunnen geven, terwijl de productiekosten met veertig procent dalen. Voor de motorwereld, waar elektrische modellen momenteel al aardig presteren met topmodellen die tot 380 kilometer halen, maar nog altijd worstelen met brede marktacceptatie, klinkt dit bijna te mooi om waar te zijn.
De technologie achter E-TOP breekt radicaal met conventionele accuconstructie. Waar traditionele batterijen bestaan uit individuele cellen verpakt in stalen of aluminium behuizingen, vervangt 24M deze door elektrode-paren gescheiden door dunne films. Dit elimineert naar eigen zeggen zeventig procent van het “nutteloze” materiaal in huidige batterijpakken, waarbij het percentage actief materiaal toeneemt van de huidige 30-60% naar 80%. Het resultaat zou zijn: 35 procent meer efficiëntie, aanzienlijk lagere kosten en verhoogde veiligheid door verminderd brandrisico. Of deze beloftes ook daadwerkelijk waargemaakt kunnen worden in de praktijk van motorfietsproductie, blijft echter de vraag.
De belofte die te mooi lijkt om waar te zijn
Voor motorliefhebbers die sceptisch staan tegenover elektrische aandrijving zou E-TOP mogelijk de twee grootste bezwaren kunnen wegnemen. De beperkte actieradius – momenteel halen premium elektrische motorfietsen zoals de Zero SR/S tot 322 kilometer, de Lightning LS-218 tot 386 kilometer en de Energica Experia ongeveer 257 kilometer – zou volgens 24M aanzienlijk kunnen verbeteren. De hoge aanschafprijs, vaak het dubbele van vergelijkbare benzinemotor, zou mogelijk drastisch kunnen dalen door de beweerde kostenreductie van veertig procent.
Maar er schuilt een addertje onder het gras. 24M richt zich primair op de eVTOL-markt – elektrische vliegtuigen voor verticale start en landing. De automotive sector, inclusief motorfietsen, is slechts een secundaire doelgroep. Dit roept vragen op over de praktische toepasbaarheid voor tweewielers en of de technologie daadwerkelijk geschikt is voor de specifieke eisen van de motorfietsmarkt.
Waarom fabrikanten mogelijk niet happig zijn
De technologie is volgens 24M al productierijp, maar vereist wel bereidheid van fabrikanten om te investeren. Hier ligt mogelijk de grootste hobbel. Succesvolle spelers zoals bijvoorbeeld BYD hebben weinig motivatie om hun winstgevende productieprocessen overhoop te gooien.
Voor motorfietsfabrikanten geldt dit nog sterker. Elektrische modellen vertegenwoordigen nog altijd een fractie van de totale verkoop. Waarom zouden merken als BMW, KTM of Energica miljoenen investeren in nieuwe productielijnen als hun huidige elektrische motorfietsen al moeite hebben om kopers te vinden?
Bovendien blijft het de vraag of de E-TOP technologie het “logge uiterlijk” van huidige elektrische motorfietsen kan verhelpen. De meeste elektrische modellen ogen zwaarder en minder elegant dan hun benzine-equivalenten door de omvangrijke batterijpakketten. Hoewel 24M beweert dat hun systeem flexibeler vormgevingsopties biedt, ontbreken concrete voorbeelden van hoe dit zich zou vertalen naar motorfietsontwerpen.
Realiteit versus belofte in de elektrische revolutie
De geschiedenis van elektrische mobiliteit staat vol met beloften die uiteindelijk tegenvallen in de praktijk. Toch lijkt E-TOP technologie meer dan alleen marketingpraat. Het bedrijf heeft concrete cijfers, een werkend prototype en backing van investeerders. De vraag is niet zozeer of de technologie werkt, maar of de industrie bereid is om de sprong te wagen naar deze experimentele technologie voor de motorfietsmarkt.
Voor motorrijders die hunkeren naar een elektrische machine zonder compromissen, biedt 24M mogelijk een glimp van hoop. Een actieradius van 1.600 kilometer zou lange toerritten mogelijk maken zonder laadstress. Lagere kosten zouden elektrisch rijden toegankelijker kunnen maken voor een breder publiek. Maar tot fabrikanten daadwerkelijk investeren in deze technologie en bewezen wordt dat het geschikt is voor tweewielers, blijft het een belofte op papier.
Of E-TOP de doorbraak wordt die de elektrische motorfiets mainstream maakt, hangt af van moed. Moed van fabrikanten om te investeren, van dealers om te verkopen en van rijders om het onbekende te omarmen. Tot die tijd blijft de verbrandingsmotor koning van het asfalt.