Royal Enfield zet serieuze stappen richting een krachtiger middenklasse. Tijdens het Motoverse-festival in Goa, India dook opnieuw de Continental GT-R 750 op – een racende voorbode van wat de Indiase fabrikant in 2026 wil neerzetten. De geruchten circuleren al jaren, maar nu lijken de plannen rond een volledig nieuwe 750cc-twin eindelijk concreet te worden.
Van concept tot bijna tastbaar
De GT-R 750 werd niet groots gelanceerd op EICMA, zoals de Bullet 650 en Himalayan 450, maar stond half verstopt in een open transportkist. In Goa konden bezoekers ‘m voor het eerst écht van dichtbij zien. Het gaat nog steeds om een concept, maar dan wel een die behoorlijk uitgewerkt oogt. De raceversie mist verlichting en richtingaanwijzers, maar toont wel een Showa-voorvork, dubbele achterschokdempers, lage clip-ons en een verkort subframe. Het uiterlijk doet denken aan de huidige GT-R 650 Cup-racers, maar dan gespierder. En dat klopt: onder de tank schuilt een nieuwe twin met een cilinderinhoud die groeit richting 750cc.
Classic 650 Special Edition: Een ode aan 125 jaar Royal Enfield
Waarom Royal Enfield meer cc’s nodig heeft
Toen Royal Enfield in 2017 de luchtgekoelde 648-twin lanceerde, was die met 48 pk en 52 Nm perfect passend bij concurrenten zoals de Triumph Street Twin of Moto Guzzi V7. Maar sindsdien hebben die concurrenten niet stilgezeten. De V7 staat inmiddels op 67 pk, en ook Triumph schoof het vermogen stevig omhoog. Kortom: tijd voor Royal Enfield om bij te benen. De nieuwe 750-twin lijkt vooral een opgeboorde versie van het bestaande blok te zijn, met bredere cilinders en een herzien koelsysteem.
Wanneer komt hij?
Een introductie begin 2026 lijkt onhaalbaar, maar later in 2026 zou best realistisch kunnen zijn. Of de 750-twin de huidige 650-modellen gaat vervangen of ernaast blijft bestaan, blijft vooralsnog gissen.


