In Spanje wordt volop nagedacht over een nieuw soort verkeersbord dat bestuurders beter moet informeren over adviessnelheden. De Spaanse verkeersdienst DGT (Dirección General de Tráfico) overweegt de invoering van een rond bord met een groene rand – een opvallende keuze, want de meeste landen gebruiken hiervoor een blauw vierkant bord.
Spanje pakt door: slimme radar flitst als je stopbord negeert
Betere zichtbaarheid
In landen zoals Frankrijk en Nederland zijn die blauwe borden met witte cijfers al lang ingeburgerd om een aanbevolen snelheid aan te geven, bijvoorbeeld voor een bocht of een gevaarlijk weggedeelte. Toch kiest Spanje bewust voor een andere aanpak. Volgens de DGT is het bord met een groene rand simpelweg beter zichtbaar, zeker bij slecht weer of op drukke snelwegen. Een groene rand zou meer in het oog springen dan “nog maar eens een blauw bord” langs de kant van de weg.
Doordachte keuze
De snelheden op deze nieuwe borden zijn niet verplicht, maar bedoeld als advies om de veiligheid te verhogen. Denk aan een scherpe bocht, een smalle tunnel of een gevaarlijk punt op de weg. Naast meer zichtbaarheid wil Spanje ook zijn verkeersborden moderniseren en internationaliseren. Buitenlandse bestuurders zouden volgens de DGT baat hebben bij helderdere en opvallendere signalisatie. De keuze voor groen lijkt dus niet zomaar esthetisch, maar doordacht.
Zo doordacht is dat niet, een kleurenblind iemand zal het verschil niet zien tussen een rode rand en een groene….