De Triumph Scrambler 400 XC treedt vanaf midden mei 2025 toe tot het groeiende segment van retro-scramblers. De motor, die in samenwerking met het Indiase Bajaj wordt geproduceerd, debuteert eerst op de Indiase markt voordat hij naar Europa komt. Met zijn 40 pk (29 kW) richt de Scrambler zich duidelijk op rijders met een A2-rijbewijs, maar belooft meer dan alleen maar een stijlvolle verschijning te zijn. De nieuwe Scrambler 400 XC is een uitbreiding van de in 2024 geïntroduceerde 400 X-serie en onderscheidt zich met verbeterde offroad-capaciteiten en enkele opvallende designelementen.
Triumph Speed Triple 1200 RX: Wanneer een naked bike circuitambities krijgt
Technische specificaties
Onder de retro-carrosserie huist een modern technisch platform. De Scrambler 400 XC wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde eencilinder DOHC-motor met 398 cc cilinderinhoud. Met een boring x slag van 89,0 mm x 64,0 mm en een compressieverhouding van 12,0:1 levert deze krachtbron 40 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 37,5 Nm bij 6.500 tpm. Het vermogen wordt via een zesversnellingsbak naar het achterwiel gestuurd.
Het rijwielgedeelte bestaat uit een upside-down voorvork en een aluminium achterbrug met een centraal geplaatste schokdemper, beide met 150 mm veerweg. De remmen – een 320 mm schijf met vierzuiger remklauw voor en een 230 mm schijf met enkelzuiger remklauw achter – worden ondersteund door uitschakelbaar ABS. De bandenmaten (100/90-19 voor en 140/80-17 achter) verraden de dual-purpose insteek van de motorfiets.
Met een zithoogte van 835 mm, een tankinhoud van 13 liter en een rijklaar gewicht van ongeveer 190 kg positioneert de Scrambler 400 XC zich als een toegankelijke allrounder die zowel in de stad als op onverharde wegen zijn mannetje staat.
Meer dan alleen uiterlijk vertoon
Wat de Triumph Scrambler 400 XC onderscheidt van veel concurrenten is de uitgebreide standaarduitrusting. De motor is voorzien van tubeless kruisspaakwielen, een LED-koplamp met beschermrooster, een extra voorspatbord en een spoilerscherm. Het dashboard bevat een LCD-display dat alle essentiële informatie weergeeft.
Op elektronisch gebied biedt de Scrambler 400 XC enkele opvallende functies, waaronder een instelbare en uitschakelbare ABS met offroad-modus, tractiecontrole en ride-by-wire gashendelregeling. Praktische details zoals een USB-aansluiting maken de motorfiets geschikt voor dagelijks gebruik.
De offroad-ambities van de Scrambler worden onderstreept door beschermende elementen zoals een radiateurbeschermer, aluminium motorbescherming en beschermbeugels, die ervoor zorgen dat vitale componenten beschermd blijven tijdens lichte terreinritten.
Concurrerend segment
In het groeiende segment van A2-compatibele retro-scramblers positioneert de Triumph Scrambler 400 XC zich als een premium optie. Vergeleken met concurrenten als de Royal Enfield Scram 411, BMW G 310 GS (indien nog leverbaar) of Honda CB500X biedt de Triumph een modernere uitstraling en uitgebreidere uitrusting, al vertaalt zich dat ook in een hogere prijs.
De verwachte prijsstelling in Nederland zal iets boven dat van de 400 X liggen. Die kost €7.695. De Scrambler 400 XC wordt aangeboden in drie kleurvarianten: Racing Yellow, Granite en Vanilla White. Hoewel de introductie in Europa aanstaande is, heeft Triumph nog geen concrete datum gecommuniceerd.