De Triumph Thruxton 400 markeert een belangrijk moment in de geschiedenis van het Britse motormerk. Deze week presenteerde Triumph deze compacte café racer die zijn legendarische naam in ere houdt, maar nu voor het eerst beschikbaar wordt in het A2-segment. Met een wendbaar chassis, klassieke uitstraling en moderne technologie richt de Thruxton 400 zich op zowel beginners als ervaren rijders die een toegankelijke maar stijlvolle motorfiets zoeken.
Triumph Tiger 900 transformatie met South Garage Milano’s Plug&Play Kit
Rijke geschiedenis
De Thruxton-naam heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de jaren ’60, toen Triumph speciale racemotoren ontwikkelde voor de Thruxton 500-mijlsrace in Hampshire, Engeland. De overwinningen die het merk daar behaalde, zorgden voor een legendarische status die tot op de dag van vandaag voortleeft. De nieuwe Thruxton 400 bouwt voort op deze erfenis, met een ontwerp dat duidelijk verwijst naar de café racer-cultuur uit die periode.
Hoewel de motorfiets in India wordt geproduceerd door Bajaj, ademt het ontwerp de klassieke Triumph-stijl. De Thruxton 400 is gebaseerd op de Triumph Speed 400, maar heeft specifieke café racer-elementen zoals een ronde koplampkuip, lage clipons (stuurhelften) en teruggeplaatste voetsteunen die een sportievere rijpositie mogelijk maken. Designelementen zoals de aluminium tankdop in Monza-stijl en een speciaal gevormde duozadelafdekking versterken het authentieke café racer-uiterlijk.

Toegankelijke rijervaring
Onder de tank huist een vloeistofgekoelde 398,15cc ééncilinder viertaktmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen. Deze krachtbron levert 41,4 pk (30,5 kW) bij 8.000 tpm en een koppel van 37,5 Nm bij 6.500 tpm. Het vermogen wordt overgebracht via een zesbak. De elektronische brandstofinjectie van Bosch zorgt voor een efficiënte verbranding en optimale vermogensafgifte.
Deze specificaties plaatsen de Thruxton 400 perfect binnen de A2-rijbewijsklasse, die een maximaal vermogen van 35 kW (48 pk) en een vermogen-gewichtsverhouding van niet meer dan 0,2 kW/kg voorschrijft. Met een rijklaar gewicht van ongeveer 174 kg (voor de Europese versie) belooft de Thruxton 400 een wendbare en toegankelijke rijervaring, ideaal voor dagelijks gebruik en korte uitstapjes.
Hybride stalen buizenframe
Het chassis bestaat uit een hybride stalen buizenframe met een aluminium swingarm. Voor de ophanging is gekozen voor een 43mm upside-down voorvork van Showa met een veerweg van 140 mm, terwijl de achterkant is voorzien van een Showa gas-monoshock met extern reservoir en verstelbare voorspanning. De veerweg achter bedraagt 130 mm.
De remmen zijn van hoge kwaliteit, met een 300 mm enkele remschijf voor met een radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw van Brembo, en een 230 mm remschijf achter. Beide zijn uitgerust met ABS. De gegoten aluminium wielen met tien spaken zijn voorzien van 110/70 R17 (voor) en 150/60 R17 (achter) banden, wat bijdraagt aan het wendbare karakter van de motorfiets.
De zithoogte van 798 mm maakt de Thruxton 400 toegankelijk voor verschillende rijders, terwijl de sportieve zitpositie een directere verbinding met de weg biedt. De wielbasis van 1.377 mm zorgt voor stabiliteit bij hogere snelheden, terwijl het totale ontwerp is gericht op behendigheid en een licht stuurgedrag, wat vooral in stadsverkeer een voordeel is.
Moderne technologie

Ondanks zijn klassieke uitstraling is de Thruxton 400 voorzien van moderne technologie. De instrumenten bestaan uit een analoge snelheidsmeter met een geïntegreerd LCD-scherm dat informatie weergeeft zoals versnelling, toerental, brandstofniveau, dagtellers, tijd en onderhoudsintervallen. LED-verlichting rondom verbetert zowel de zichtbaarheid als het energieverbruik.
De motorfiets is uitgerust met uitschakelbare tractiecontrole, wat vooral op gladde ondergrond een veiligheidsmarge biedt. Een USB-aansluiting maakt het mogelijk om mobiele apparaten tijdens het rijden op te laden. Het zadel is in café racer-stijl uitgevoerd met stevige bekleding voor een directe rijervaring, vervaardigd van hoogwaardig, weerbestendig materiaal.
Interessant segment
De Triumph Thruxton 400 positioneert zich in een interessant segment van de markt. De groeiende populariteit van retro-motorfietsen en café racers biedt Triumph een kans om nieuwe doelgroepen aan te spreken, met name jonge rijders met een A2-rijbewijs, pendelaars en liefhebbers van lichte, wendbare motorfietsen met klassieke uitstraling.
In dit segment concurreert de Thruxton 400 met verschillende alternatieven zoals de Royal Enfield Continental GT 650, die met zijn tweecilinder meer vermogen biedt maar ook zwaarder is (202 kg). De Husqvarna Vitpilen 401 biedt een moderne interpretatie van een café racer met vergelijkbare motorisering maar een meer avant-gardistisch ontwerp.
Andere concurrenten zijn onder meer de Kawasaki Z400/Z500, een sportieve naked bike met vergelijkbare prestaties en de Yamaha XSR700, die met zijn CP2-motor meer vermogen biedt.
De prijs
In India is de Thruxton 400 al gelanceerd voor 274.137 Indiase roepies (ongeveer €2.700). Voor de Europese markt wordt echter een aanzienlijk hogere prijs verwacht. De Speed 400 kost €7.045, de Scrambler 400 X €7.745 en de Scrambler 400 XC €8.645. Wanneer de Thruxton 400 verkrijgbaar is in de Benelux is nog onbekend.