Jarenlang werd KTM beschouwd als een voorbeeld voor velen, in en zelfs ook buiten de motorindustrie. Maar even leek het erop dat KTM letterlijk z’n laatste rit had gereden. De situatie was recent zelfs nog zeer kritiek: vóór eind mei moest KTM zo’n 600 miljoen euro bij de curator storten om zijn voortbestaan en de bredere groepsstructuur, inclusief KTM Components en de R&D-afdeling, veilig te stellen. Gelukkig kwam er op het laatste moment een reddingsboei van Bajaj, de Indiase industriële reus en strategische partner van KTM. Met een lening van een kleine 600 miljoen euro zorgde Bajaj ervoor dat het Oostenrijkse merk net op tijd de benodigde financiële garanties rond kreeg. Deze injectie betekende niet alleen een redding voor KTM, maar ook een aanzienlijke versterking van Bajaj’s invloed in de motorwereld.
Graag gedaan!
Na deze financiële herstructurering bleef het aanvankelijk stil, met alleen enkele beperkte nieuwtjes zoals de mogelijke komst van de E-Duke en de zekere komst van de exclusieve KTM 450 Rally Replica, waarvan echter slechts 150 stuks beschikbaar zijn. Maar in juni kwam er eindelijk echt goed nieuws: KTM heeft aangekondigd dat de uitlevering van verschillende nieuwe modellen, zoals de 125 SMC R, 390 SMC R, 125 ENDURO R, 390 ENDURO R, 390 ADVENTURE X en 390 ADVENTURE R, eraan komt. Deze modellen werden eerder al gepresenteerd op de EICMA, maar of ze ooit de dealer zouden halen was dus lang onduidelijk. Tot nu gelukkig!
Met deze aankondiging lijkt KTM zich eindelijk in rustiger vaarwater te bevinden. Het merk spreekt in het persbericht zijn dank uit naar het wereldwijde dealernetwerk en de trouwe klanten en fans voor hun geduld.
Graag gedaan en kom maar op met nog meer KTM’s!
