13 C
Nederland
donderdag 11 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Werkt Kawasaki aan een viercilinder Z250 Naked Bike?

In de jaren ’80 en ’90 hadden bijna alle Japanse fabrikanten sportmotoren met kleine 250cc viercilinder motoren. Motoren zoals de Honda CBR250RR, of zelfs de Suzuki Bandit Slingshot schieten ons te binnen. Hoewel niet bepaald vuurspuwende beesten, hadden deze motoren zeker één ding in hun voordeel: geluid.

Vandaag de dag zijn 250cc sportmotoren en naked bikes gedegradeerd tot ééncilinder- of paralleltwin-motoren. Hoewel deze motoren inderdaad praktisch en ideaal zijn, vooral voor beginners, hebben ze lang niet zo veel ziel als hun viercilinder voorouders. Kawasaki heeft geprobeerd de kwart-liter lijn-vier-klasse nieuw leven in te blazen met de Ninja ZX-25R. Deze kleine krachtpatser, die alleen op bepaalde markten verkrijgbaar is, heeft een 249cc-motor die tot 17.500 t/min toeren maakt. Met zijn 43,5 pk is hij geen echte ripper, maar hij is ook niet traag.

Digital Kawasaki Magazine met al het 2022 nieuws

Je zou kunnen zeggen dat de ZX-25R, gezien zijn vrij unieke platform en beperkte beschikbaarheid, een enorm succes was. Het is waarschijnlijk met het succes van de Ninja in het achterhoofd dat Kawasaki een naakte versie van deze kleine giller zou kunnen ontwikkelen. Dat klopt, de geruchtenmolen in Japan draait op volle toeren, met berichten die suggereren dat de Japanse fabrikant bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe Z250. Nu kennen we de Z250 in zijn paralleltwin-vorm – een platform dat evolueerde in de Z300 en nu, de Z400. We hebben echter nog nooit een naked bike gezien die kleiner is dan de Z800 en uitgerust is met een inline-viercilindermotor.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen