zaterdag 24 mei 2025

Yamaha introduceert 2025 Tricity 125 met verbeterde technologie en styling

De toekomst van stedelijk vervoer draait niet om twee wielen, maar om drie. Met de aankondiging van de vernieuwde Yamaha Tricity 125 voor 2025 zet de Japanse fabrikant in op een combinatie van stabiliteit, moderne technologie en eigentijdse styling. Dit leaning multi-wheel (LMW) voertuig biedt een interessant alternatief voor de traditionele scooter en richt zich op zowel beginnende als ervaren rijders die zekerheid en comfort zoeken in het stadsverkeer.

Techniek en prestaties

De 2025 Tricity 125 wordt aangedreven door Yamaha’s brandstofefficiënte Blue Core motor met Start & Stop-functie. Deze 125cc vloeistofgekoelde viertaktmotor levert 12,2 pk (9,0 kW) bij 8.000 tpm en een koppel van 11,2 Nm bij 6.000 toeren. Het blok is gekoppeld aan een automatische V-snaar transmissie, wat zorgt voor een moeiteloze rijervaring.

Een belangrijk kenmerk van de Tricity is natuurlijk het LMW-mechanisme, dat de twee voorwielen onafhankelijk laat bewegen. Dit zorgt voor een betere grip en stabiliteit, vooral bij het nemen van bochten en tijdens noodstops. De gewichtsverdeling en het lichte frame dragen bij aan de wendbaarheid, terwijl het Unified Braking System (UBS) zorgt voor een evenwichtige verdeling van de remkracht tussen de voor- en achterwielen.

Met een brandstofverbruik van 2,7 liter per 100 kilometer (volgens WMTC-norm) en CO2-uitstoot van slechts 62 g/km is de Tricity 125 ook een milieubewuste keuze voor stedelijke mobiliteit. De tankinhoud van 7,2 liter zorgt voor een aanzienlijke actieradius voordat bijgetankt moet worden.

Technologische vooruitgang

De 2025-editie van de Tricity 125 komt met een groot pakket aan technologische vernieuwingen:

  • Een 4,2-inch TFT-display dat via Bluetooth verbinding maakt met je smartphone
  • Mogelijkheden voor turn-by-turn navigatie, gespreksbeheer, e-mail/sociale media-notificaties en muziekbediening
  • Smart Key-systeem voor sleutelloos starten en verhoogde beveiliging
  • Start & Stop-systeem dat de motor automatisch uitschakelt bij stilstand, wat brandstof bespaart
  • USB-Type C aansluiting voor het opladen van apparaten onderweg
  • Volledige LED-verlichting, inclusief een gestapelde LED-koplamp en horizontale positielichten met een karakteristiek “Y”-ontwerp

Comfort en praktische aspecten

Met een zithoogte van 780 mm en een nat gewicht van 168 kg is de Tricity 125 toegankelijk voor een breed scala aan rijders. De rechtopstaande zitpositie bevordert het comfort tijdens langere ritten, en de telescopische voorvork en unit swing achterwielophanging (beide met 90 mm veerweg) zorgen voor een comfortabele rit, zelfs op minder ideale wegdekken.

De totale lengte van 1.980 mm, breedte van 750 mm en hoogte van 1.210 mm maken de Tricity compact genoeg voor het manoeuvreren door druk stadsverkeer, terwijl de grondspeling van 135 mm voldoende is voor alledaagse obstakels.

Marktpositie en alternatieven

De Yamaha Tricity 125 positioneert zich als een premium-aanbod in het segment van 125cc scooters. De combinatie van drie wielen, hoogwaardige technologie en Yamaha’s reputatie voor betrouwbaarheid rechtvaardigt de prijsstelling tussen €8.000 – €9.000.

Voor wie alternatieven overweegt, zijn er opties zoals de krachtiger Piaggio MP3 300 hpe (€7.000-€8.000), de luxueuze Peugeot Metropolis (vanaf €9.000) of de iconische tweewierige Vespa GTS 125 (€5.500-€6.500). De Tricity onderscheidt zich echter door zijn unieke combinatie van Yamaha-technologie, compacte afmetingen en driewielige stabiliteit.

Beschikbaarheid en uitvoeringen

De 2025 Yamaha Tricity 125 zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 bij de Nederlandse dealer arriveren. Potentiële kopers hebben de keuze uit drie kleuren: Zen Green, Milky White en Matt Grey.

Met zijn vernieuwde styling, geavanceerde technologie en inherente stabiliteit lijkt de 2025 Yamaha Tricity 125 klaar om een belangrijke speler te worden in de toekomst van stedelijke mobiliteit. Voor wie de zekerheid van drie wielen zoekt zonder in te leveren op wendbaarheid of technologie, biedt deze Yamaha een overtuigend alternatief voor de traditionele scooter.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen