zaterdag 27 april 2024

Yamaha’s Augmented Reality Helmet

Virtual reality en augmented reality hebben de afgelopen jaren een aarzelende start gehad. Maar de lancering van sterk gepromote apparaten zoals Apple’s Vision Pro en Meta’s Quest suggereert dat ze zich ontwikkelen tot echt nuttige technologieën. En er zijn onvermijdelijk aanwijzingen dat we ze ook tijdens het motorrijden gaan gebruiken.

Augmented reality is in feite een ontwikkeling van wat vroeger simpelweg een head-up display werd genoemd, waarbij informatie wordt geprojecteerd over je normale gezichtsveld. Dat idee is al eerder geprobeerd met helmen. BMW toonde een AR-motorhelm in 2016 en onthulde dit jaar een prototype AR-motorbrillen. Maar het gaat allemaal heel erg traag, dat blijkt blijkt wel uit het feit dat het Duitse bedrijf al meer dan twee decennia geleden – in 2003 – een prototype AR-bril demonstreerde en in 211 een AR-autovoorruit. Nog eerder – in 2002 – experimenteerde BMW met HUD-helmen voor de coureurs in het BMW F1-raceteam. De technologie is er, maar er blijven vragen of er klanten voor zijn.

Techniek Honda E-Clutch: zelf schakelen, automatisch koppelen

Dit alles weerhoudt Yamaha er niet van om aan hetzelfde concept te werken, en een nieuw octrooi laat zien hoe Yamaha overweegt AR in een motorhelm te integreren. Yamaha’s interesse in AR dateert ook al van enkele jaren terug. In 2015 werd het PES2 elektrische sportbike-concept vergezeld door een augmented reality helm, die enigszins werkte als de Apple Vision Pro. Het omvatte een Sony mixed-reality headset die de ogen van de rijder bedekte en stereocamera’s gebruikte om beelden van de buitenwereld naar binnen te brengen en waar nodig AR-graphics toe te voegen. Maar dat was bijna tien jaar geleden en er is nog steeds geen Yamaha AR-helm te koop (of een Yamaha elektrische sportbike, overigens).

De huidige patenten van Yamaha laten een systeem zien dat gebruikmaakt van camera’s gericht op de rijder, naast een doorlopende weergave die de computer in staat stelt informatie over de locatie waar de rijder kijkt, over elkaar heen te leggen in het gezichtsveld van de rijder.

Nieuwste octrooi

Het nieuwste octrooi van Yamaha verlaat gelukkig het idee om de ogen volledig met schermen te bedekken. Computers crashen af en toe, en als zo’n type AR-headset dat doet bij hogere snelheden… je moet er niet aan denken. In plaats daarvan kiest Yamaha voor een benadering die meer op een HUD lijkt, met heldere lenzen waar je doorheen kunt kijken maar die ook computergegenereerde beelden en informatie in je gezichtsveld kunnen projecteren.

Het is dit ‘gezichtsveld’ dat het nieuwe octrooi op zich neemt, omdat Yamaha erkent dat je je hoofd niet stil houdt. Leun naar voren op een sportmotor en je kijkt door het bovenste deel van het vizier. Leun achterover op een cruiser en je kijkt door een veel lager gedeelte. En bovendien bewegen we voortdurend tijdens het rijden, wat het leven nog lastiger maakt voor HUD-ontwerpers. Als AR-beelden succesvol in het gezichtsveld moeten worden geprojecteerd, moet de helm niet alleen externe camera’s hebben om te monitoren wat er voor je gebeurt, maar ook interne camera’s om te controleren waar je ogen op gericht zijn.

Deze weergave laat zien hoe verschillende plaatsingen noodzakelijk zijn voor verschillende soorten helmen.

Verschillende configuraties

Het ontwerp van Yamaha heeft mogelijk wel vier kleine camera’s die naar achteren gericht zijn (twee voor elk oog), gemonteerd in de rand van de AR-bril achter het vizier. Deze werken samen met infrarood licht om te bepalen waar de ogen naar kijken. Het systeem kan vervolgens beslissen waar het de beelden moet plaatsen die het op de buitenwereld projecteert. Het octrooi gaat niet in detail in op het soort informatie dat wordt overgebracht, maar het is wel specifiek over het feit dat het ontwerp gericht is op motorgebruik en het toont verschillende configuraties voor verschillende helmsoorten, zowel jet- als integraalhelm. Het zegt ook dat andere helmgebruikers – van piloten tot honkballers – mogelijk kunnen profiteren van de technologie. De reden daatvoor kan zijn dat Yamaha het octrooi zo breed mogelijk wil wegzetten.

Zijn AR-helmen dan binnenkort verkrijgbaar? De technologie evolueert, zonder twijfel, naar het punt waarop het mogelijk is, maar of motorrijders echt bereid zijn om ervoor te betalen is veel minder zeker.

Zijn motorrijders klaar voor een AR-helm?
Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen