Joey Dunlop’s Honda V4-racers onder de hamer bij Bonhams
De aanstaande Bonhams-veiling op 12 oktober brengt twee historisch belangrijke Honda V4-motorfietsen onder de hamer, beide met een directe link naar de illustere carrière van wijlen Joey Dunlop. Deze machines, rechtstreeks afkomstig uit de Dunlop-familie, vertegenwoordigen tastbare stukken racegeschiedenis die motorsportliefhebbers en verzamelaars wereldwijd zullen aanspreken.
25 jaar zonder Joey Dunlop: de ongeëvenaarde straatracer
William Joseph Dunlop OBE: Een Legende in de Motorsport
William Joseph Dunlop (1952-2000), beter bekend als ‘Joey Dunlop’ of ‘Yer Maun’, blijft een icoon in de motorracerij. Deze Noord-Ierse coureur verwierf legendarische status door zijn ongeëvenaarde succes bij de Isle of Man TT, waar hij een verbazingwekkende 26 overwinningen behaalde. Dunlops carrière, die liep van de jaren ’70 tot 2000, zag hem domineren in talrijke internationale wegrace-evenementen.

Zijn langdurige samenwerking met Honda was cruciaal voor zijn successen, waarbij de RC30 en RC45 bijzonder symbolisch werden voor zijn race-erfenis. Dunlops toewijding, vaardigheid en sportiviteit blijven generaties inspireren, en zijn status als een van de grootste wegracers aller tijden staat onomstotelijk vast.

Een zeldzame kans
De veiling van deze historische motoren vindt plaats tijdens de Classic Motorcycle Mechanics Show op 12 oktober in het Staffordshire County Showground in het Verenigd Koninkrijk. Bonhams, het gerenommeerde veilinghuis met hoofdkantoor in Londen, verwacht dat elke motorfiets tussen de £80.000 en £100.000 (ongeveer €94.000 – €118.000) zal opbrengen, een weerspiegeling van hun zeldzaamheid en historische betekenis.
Hoe Wayne Rainey’s liefdadigheidsrit €650.000 ophaalde voor soft barriers op racecircuits
Wayne Rainey’s erfenis reikt ver voorbij zijn kampioenschapstitels en manifesteert zich in een diepgewortelde toewijding aan motorveiligheid. De drievoudig wereldkampioen, wiens racecarrière abrupt eindigde na een ongeval in 1993 dat hem verlamde, heeft zijn persoonlijke ervaring omgezet in een krachtige drijfveer om de sport veiliger te maken. Zijn inspanningen, met als vlaggenschip het evenement ‘Rainey’s Ride To The Races’, vormen een directe aanpak van de inherente risico’s van motorsport.
Doel van de rit
Rainey’s Ride To The Races is veel meer dan een nostalgische motorrit; het is een strategische interventie voor raceveiligheid. Dit jaarlijkse liefdadigheidsevenement combineert een schilderachtige motorrit met de adrenalinerush van het MotoAmerica-raceweekend op WeatherTech Raceway Laguna Seca. Het primaire doel is het ondersteunen van het Roadracing World Action Fund (RWAF), dat zich toelegt op het installeren van Airfence en Alpina soft barriers op racecircuits – cruciale veiligheidsmaatregelen die levens kunnen redden.
De editie van 2025, de vijfde editie van het evenement, toont de groeiende impact: er werd maar liefst $142.000 (ongeveer €130.000) opgehaald, waarmee het totaalbedrag sinds de oprichting de $650.000 (ongeveer €596.000) heeft overschreden. Deze substantiële som vertaalt zich direct naar tastbare veiligheidsverbeteringen op racecircuits in heel Amerika.
BMW R100 ‘Bolt of Brilliance’: Wanneer Amerikaanse ambitie Duitse erfenis ontmoet
Een emotionele terugkeer naar Laguna Seca
De 2025-editie van het evenement had een bijzondere betekenis, aangezien het Rainey’s emotionele terugkeer naar Laguna Seca markeerde na 34 jaar. Rijdend op een speciaal aangepaste Yamaha XSR900GP met handcontroles, deelde Rainey het circuit met een pantheon aan racelegendes. Namen als Kenny Roberts, Eddie Lawson, Bubba Shobert, Freddie Spencer, Kenny Roberts Jr., Rick Johnson, Doug Chandler en Ben Spies versterkten het prestige en de impact van het evenement. Hun aanwezigheid onderstreepte de collectieve toewijding aan veiligheid binnen de racegemeenschap.
Het Roadracing World Action Fund
De RWAF functioneert als een non-profitorganisatie (vergelijkbaar met een ANBI-status in Nederland) met een scherpe focus op het bevorderen van veiligheid in motorracen. De kernmissie draait om het uitbreiden van het gebruik van zachte luchtbarrières bij race-evenementen. Deze barrières zijn geen luxe maar een kritiek component in het verminderen van de ernst van verwondingen bij motorongelukken.
De financiële levensader van de RWAF hangt af van bijdragen van racers, toegewijde fans en belanghebbenden uit de industrie. Voor degenen die willen bijdragen of meer willen weten, biedt de website roadracingworld.com/actionfund waardevolle informatie.
De mannen van Tubbergen #terugblik
Dat de Tubbergen Motorraces ooit groots en immens populair waren, werd eerder dit jaar al uitgebreid belicht hier op Motor.NL. Fabrieksteams en topcoureurs reisden al in de jaren ’50 en ’60 naar Tubbergen, ruim voordat evenementen in Hengelo (GLD) en Raalte internationale aandacht kregen. Hoewel de laatste wegraces in Tubbergen inmiddels 41 jaar geleden zijn verreden (1984), blijft het voormalige evenement in Twente een veelbesproken onderwerp. Een belangrijke reden daarvoor zijn Rob Vennegoor, Theo Bult, Marcel Ankoné, Gerard Schepers en Ben Haarhuis. In 2025 organiseerden zij op tweede pinksterdag de Wematik Classic GP-parade, een klasse die eenmalig onderdeel was van de Historische Motordemo Tubbergen. Dit jaarlijkse evenement vindt plaats op het plaatselijke industrieterrein.
Historie Tubbergen Races: waar de internationale wegraces op een stratencircuit zijn begonnen
De vorige – en tot dan toe enige – GP-parade vond plaats in 2014. Hoog tijd voor een nieuwe editie, vonden de organisatoren, nu de meeste oud-coureurs nog fit genoeg zijn om op de motor te stappen. Dankzij de goede connecties van de organisatie werden zowel nationale als internationale topcoureurs van weleer benaderd. Velen gaven gehoor aan de oproep en kwamen nog één keer naar Tubbergen om daar enkele ronden te rijden. De meeste rijders zijn inmiddels de zestig of zelfs de zeventig gepasseerd, maar stonden nog steeds te popelen om op de motoren van vroeger te stappen. En wie zelf geen motor meer had, kreeg een schitterende tweetakt ter beschikking gesteld – geregeld door, jawel, de mannen van Tubbergen. Alles was tot in de puntjes verzorgd. Een dag voor het evenement vond een Meet & Greet plaats in ’t Oale Hoes, het geboortehuis van Ben Haarhuis. Rijders, familieleden, sponsoren en andere betrokkenen kwamen daar samen voor een gezellig samenzijn en om herinneringen op te halen. De sfeer werd versterkt met een rondrit per bus over het voormalige, iconische stratencircuit van bijna tien kilometer lengte. Er werd gestopt bij de Fleringen Hairpin – een van de bekendste punten van het oude circuit – en bij het monument ter nagedachtenis aan de vijf dodelijke slachtoffers van de Tubbergen-races. Verschillende familieleden van omgekomen coureurs en toeschouwers waren daarbij aanwezig. Tot slot werd Riet Haarhuis in het zonnetje gezet voor haar trouwe zorg voor het monument. Want de mannen van Tubbergen denken aan alles.
Foto: Henk Keulemans

Kawasaki presenteert 2026 Z1100 SE: ultieme supernaked
Met de komst van de Z1100 en Z1100 SE blaast Kawasaki nieuw leven in een icoon. Voor modeljaar 2026 keert deze begeerde Supernaked terug, sterker, moderner en rauwer dan ooit. De essentie van dit model blijft fier overeind, maar wordt nu gecombineerd met een volledig vernieuwd motorblok en de nieuwste elektronische hulpsystemen.
Het kloppend hart is een 1099cc viercilinder-in-lijn, die dankzij een langere slag meer trekkracht levert dan zijn voorganger. Met vernieuwde gasklephuizen, aangepaste inlaatkanalen en herzien nokkenasprofiel komt het vermogen nu vooral los in de lage en middentoeren. Juist daar ervaar je de brute kracht optimaal. Een verzwaard vliegwiel en aangepaste versnellingsverhoudingen maken het geheel extra plezierig en soepel in gebruik.
Geavanceerde elektronica tilt de rijervaring verder omhoog. Elektronisch geregelde gaskleppen zorgen voor een directe gasrespons en vormen de basis voor luxe functies als een Quickshifter (op- en terugschakelen), Cruise Control en Traction Control. Met de keuzemogelijkheden Sport, Road en Rain pas je het karakter van de machine eenvoudig aan je omstandigheden aan. Voor puristen is er daarnaast een Rider Mode, waarin je zelfs Traction Control volledig kunt uitschakelen voor de ultieme, rauwe beleving.
Een zesassige IMU zorgt ervoor dat ABS en de Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) hellingshoekafhankelijk werken. Dit intelligente systeem optimaliseert remdruk en vermogensafgifte in de bocht, waardoor je de ideale lijn makkelijker en consistenter vasthoudt.
Nieuwe sportieve kleuren voor de Kawasaki Ninja ZX-4RR in 2026
Actieve controle
Qua ergonomie is de Z1100 ontworpen voor actieve controle zonder in te leveren op comfort. Het nieuwe stuur is 22 mm breder en 13 mm verder naar voren geplaatst, wat meer vertrouwen en wendbaarheid oplevert. Voor je neus prijkt een compleet nieuwe 5” TFT-display, inclusief turn-by-turn navigatie en spraakbesturing via de Rideology App. Je kunt kiezen uit twee lay-outs: een overzichtelijke infomodus of een sportieve weergave met hellingshoekindicator.
Het design is trouw aan de kenmerkende Sugomi-stijl: laag geplaatste koplampen met felle LED’s, een agressieve kuipvorm en een dynamisch oplopende kont, alsof de machine ieder moment kan toeslaan. Nieuwe accenten zoals een onderkuip met vinnen en een verbeterd windscherm versterken én beschermen het geheel.
Voor wie alleen het beste wil, is er de Z1100 SE. Dit topmodel herken je meteen aan zijn exclusieve kleurstelling, gouden voorpoten en hoogwaardige Brembo-monobloc remklauwen met staalomvlochten leidingen. Achter zorgt een Öhlins S46-schokdemper met externe afstelling voor ultieme handling.
De nieuwe Z1100 staat vanaf oktober bij de officiële Kawasaki-dealers: de standaardversie vanaf €13.199,-, de SE-uitvoering vanaf €14.999,-.
European Custombike Championship op de CUSTOMBIKE-SHOW 2025
De CUSTOMBIKE-SHOW in 2025 belooft veel hoogtepunten, waaronder het European Custombike Championship. De winnaars maken kans op in totaal €12.000 aan prijzengeld!
Zelfs 20 jaar na de eerste editie is de CUSTOMBIKE-Show de grootste beurs ter wereld voor omgebouwde motoren. Bij de Europese kampioenschappen zijn er bijna 300 custombikes te zien en in totaal meer dan 1.000 motorfietsen, wat de impact van het evenement in het hart van Oost-Westfalen onderstreept.
Ongeveer 200 exposanten kunnen niet wachten om hun motoren, onderdelen, kleding en accessoires in Bad Salzuflen te tonen en trends voor de custombike-scene te zetten. Bezoekers uit heel Europa kunnen zich ook verheugen op een spectaculair showprogramma en wereldpremières op het hoofdpodium.
CUSTOMBIKE-SHOW 2024 laat weer het beste van de Duitse customscene zien
Een vaste waarde van de beurs is sinds 2008 de European Biker-Build Off, dit jaar met Harley tegen Harley. In een spannende competitie strijden American Dream Cycles uit Duitsland en Killer Custom uit Litouwen tegen elkaar. Op de grote BBO-podium bouwen ze in drie dagen tijd live voor het publiek twee unieke motoren. De winnaar wordt zoals altijd door het publiek gekozen.
Een iets kleinere, maar niet minder spannende competitie is de tweede editie van de European Moped Build-Off. Hier strijden teams uit Duitsland met hun tweecilinders tegen elkaar. Het team van de Zweitaktkeilers uit Aschendorfer Moor, dat vorig jaar tweede werd, gaat dit jaar voor de titel. Maar ook de uitdager van ‘Sollso Moppeds’ uit Braunschweig, die met een Simson S52 meedoet, heeft grote ambities.
Ook buiten de motoren, benzine en gave bikes is er een primeur. Voor het eerst komt ‘Little Miss Nasty’ met haar wilde Rock’n’Roll-burlesque show de beurs opvrolijken. De crew uit de VS is voor het eerst live in Europa te zien, dat wil je niet missen! Wil je een blijvende herinnering aan het beursweekend? Dan staan de tatoeëerders klaar in een speciale ‘Tä2s’-area.
In 2025 blijft de bikeshow het kloppende hart van het evenement. Als ‘European Custombike Championship’ krijgt het op het hele continent veel aandacht, met winnaars uit meer dan 20 landen sinds de start van de show. Met €5.000 voor de ‘Best of Show’ en €500 voor de winnaars van de 14 andere categorieën is de Custombike-Europakampioenschap in Bad Salzuflen de hoogst gedoteerde customwedstrijd van Europa. Zowel professionals als amateur-sleutelaars kunnen meedoen; elke stijl en motorbasis is welkom.
Wie wil deelnemen aan het kampioenschap, kan zijn omgebouwde motor aanmelden met één of twee sprekende foto’s via european-custombike-championship.de. Het aanmeldportaal is in meerdere talen beschikbaar. Let op: aanmelden garandeert geen startplaats – pas met de uitnodiging van de organisator is je plek zeker. De uitnodigingen met alle info over de European Custombike Championship worden binnenkort verstuurd. Alle deelnemers mogen zich verheugen op een leuk beursweekend met een gezellige bijeenkomst op de avond voor de exposanten, verrassingspakketten en veel custombikes.
De opstelling van de motoren vindt plaats op 27 november 2025. De winnaars in de 15 categorieën worden gekozen door een vakjury. De prijsuitreiking is op zondag 30 november 2025 op het hoofdpodium.
- Craziest Bike (€500)
- Best Moped (€500)
- Rookie of the Year (€500)
- Best Big Twin Performance (€500)
- Best Paint Job (€500)
- Best Roadster (€500)
- Best Metric (€500)
- Best Sportsbike (€500)
- Best Bobber (€500)
- Best Chopper (€500)
- Best Cafe Racer (€500)
- Best Oldschool (€500)
- Best Engineering (€500)
- Best Radical (€500)
- Best of Show > European Custombike Champion > €5.000!
Overigens zijn er nog exhibitor stands beschikbaar voor de CUSTOMBIKE-SHOW in Bad Salzuflen. Voor informatie en aanmeldformulieren kun je contact opnemen met Nikita Bryde van het Messezentrum Bad Salzuflen.
Meer info vind je op custombike-show.de.
Chinese motormerken bedreigen traditionele Westerse en Japanse dominantie
Met ‘Made in China 2025’ zette Beijing een koerswijziging in: weg van de rol als goedkope werkplaats van de wereld, op naar een economie die zélf bedenkt, ontwikkelt en produceert. Nu ligt er een nieuw tienjarenplan klaar — nog ambitieuzer, nog dreigender: China wil de wereld domineren met hoogwaardige technologie. De motorindustrie laat zien hoe meedogenloos snel dat kan gaan. In een paar jaar tijd groeiden Chinese merken uit tot serieuze wereldspelers. En precies dát baart Jan Kruithof zorgen.
Wie het boek ‘Apple in China – The Capture of the World’s Greatest Company’ van Patrick McGee heeft gelezen, blijft met een ongemakkelijk gevoel zitten. Verblind door winst en shareholder value creëerde Apple met het Chinese bedrijf Foxconn – verantwoordelijk voor de productie van Apple-producten – misschien bewust een technologisch monster zonder weerga. Vanaf 2015 investeert Apple jaarlijks 55 miljard dollar (!) in mensen, logistiek en ontwikkeling van toeleveranciers. Anno 2025 zijn zo’n 28 miljoen (!) ingenieurs ‘gevoed’ met de holistische werkwijze van het Amerikaanse technobedrijf. Het resultaat mag er zijn: Apple maakt buitengewoon veel winst en ‘China’ maakt met Huawei, Xiaomi, Oppo et cetera betere, maar goedkopere smartphones dan Apple…
Nog maar tien jaar geleden werd ‘Made in China 2025′ door de communistische partij gelanceerd. In plaats van werkplaats van de wereld moest China in 2025 zelf kwalitatief hoogstaande producten produceren. Dat was het plan en dat is in grote lijnen uitgekomen. Door productieprocessen holistisch te benaderen als een technobedrijf worden in China nu elektrische auto’s gebouwd in zogenaamde dark factories. Dat zijn volledig gerobotiseerde fabrieken ‘waar het licht uit kan’. Aan de ene kant van de fabriek gaan de ruwe grondstoffen erin en aan de andere kant rollen de auto’s eruit. Zo worden ook accu’s, zonnepanelen, windmolens, raketten en misschien ook motorfietsen gemaakt. Vergelijk het aantal nieuwe robots dat China installeert (zo’n 278.000 in 2023) met het aantal in Europa (zo’n 93.000 in 2023) en de schrik slaat je om het hart. Meer dan 50% van de robots wereldwijd wordt in China geïnstalleerd, Europa steekt daar schraal bij af met 20%.
Honda CB400 SF-kloon ZXMoto 500 F verschijnt vóórdat Honda zijn eigen opvolger klaar heeft
Is 2025 een kantelmoment?
Wie zijn of haar ogen goed de kost had gegeven dit jaar bij een stand van een Chinees motormerk op MOTORbeurs Utrecht, was verbaasd over de bijna perfecte staat van de afwerking. Hoe dan ook lijkt 2025 een kantelmoment, want het ene na het andere nieuwe Chinese model wordt geïntroduceerd. Voorbeeld: QJMOTOR heeft meer dan honderd modellen in de catalogus staan, modellen die passen bij de behoefte van motorrijders op elk continent. Want wat heb je aan een SRK 921 RR in pak ‘m beet Malawi? Daar heb je liever een lichte, makkelijk te onderhouden 125 cc met veel veerweg. En zou de belangstelling in Malawi toch verschuiven naar racers, dan zou QJMOTOR dankzij het productieproces in korte tijd best een racer kunnen bouwen met heel veel veerweg.
Hoe hebben merken als QJMOTOR, CFMOTO, Loncin, Lifan en Kove zich zo snel kunnen ontwikkelen? We nemen de lancering van het laatste Westerse merk als voorbeeld: het nieuwe Triumph – dat van John Bloor. Triumph deed er zeven jaar over om nieuwe modellen (Trident en Trophy) te ontwikkelen, die in 1990 werden voorgesteld in Keulen. In 1997 moest John Bloor opnieuw diep in de buidel tasten om Triumph te redden van de ondergang. In dat jaar vloog ook de fabriek in Hinckley in de fik en werd er een nieuwe gebouwd die lange tijd hét voorbeeld was van modern motorfietsen bouwen. Pas in 2010 rapporteerde Triumph een operationeel (voor rente en belasting) resultaat van 15,1 miljoen Britse pond. Met andere woorden: een plusje op de jaarrekening – met een beetje hulp van de legacy van het oude Triumph uit Meriden – vergde een heel lange adem, diepe zakken en heel veel lef.
Nog maar twintig jaar geleden bestelden we een 250 cc rechtstreeks uit China. De motor werd in een krat thuis afgeleverd en we moesten ‘m zelf in elkaar schroeven. De lak op de lasnaden liet al los en het chroom roestte. Tien jaar later moesten we lachen om al die Chinese motorfietsen. Ze reden voor geen meter, de afwerking was nog steeds matig en hoe zat het eigenlijk met de afschrijving? In 2023 maakte een onrustig gevoel zich van ons meester. In een column schreven we of we wel zo blij moesten zijn met al die Chinese motorfietsen?
Hoe hebben die ‘Chinezen’ dat dan geflikt? Door het kunstje af te kijken van Westerse en Japanse motormerken, door hun technische hoogstandjes te doorgronden, door joint ventures op te richten zodat ‘we’ ze wel een kijkje in de R&D-afdelingen moesten geven. Dan vraag je je toch af wat er door het hoofd spookte van de CEO van KTM, BMW, Honda, Harley-Davidson et cetera toen de handtekening werd gezet onder het samenwerkingscontract. Was hij ongerust over de toekomst of dacht hij slechts aan de kortetermijnresultaten van het bedrijf? Shareholder value weet je nog?
Wat staat ons te wachten?
Wat staat ons het komende decennium te wachten? China laat zich niet beteugelen. ‘Made in China 2025′ is succesvol uitgerold, het volgende tienjarenplan legt de focus op dominantie in tal van technologische gebieden: auto’s, ruimtevaart, elektronica, motorfietsen… Natuurlijk zal dat niet zonder slag of stoot gaan. We gaan lachen omdat een raket z’n lading op Mars afzet in plaats van op de Maan, omdat een elektrische fiets ineens in de fik vliegt en als blijkt dat de bestelling bij Temu toch een lachwekkend prul is. Had Donald J. Trump dan toch een beetje gelijk met z’n opmerking ‘dat die verdomde computers maar in de USA gemaakt moeten worden’.
Je ziet het al gebeuren. De Italiaanse motormarkt, doordrenkt met de erfenis van iconische merken als Ducati en Aprilia, ondergaat momenteel een ingrijpende verandering. De motormarkt wordt in toenemende mate gevormd door de groeiende aanwezigheid van Chinese fabrikanten. Merken zoals Voge, CFMOTO, QJMOTOR en het elektrische Yadea maken significant terreinwinst en dagen de dominantie van gevestigde Westerse en Japanse spelers uit door middel van agressieve prijsstrategieën en uitbreidende modelaanbiedingen – bron: motorcyclesdata.com
Als je mensenrechten, repressie, werkomstandigheden en al die narigheden die gepaard gaan met een totalitaire staat niet meeweegt, kun je alleen maar respect hebben voor wat China heeft bereikt. China op zijn beurt mag dankbaar zijn dat ‘onze’ technologische wereld de deur wagenwijd open heeft gezet. Zonder een globalistische economie, die ons de afgelopen jaren ook veel welvaart heeft gebracht, zou het China niet zijn gelukt. Een wereldmarkt zonder drempels, het klinkt nog steeds goed mits het level playing field voor alle partijen gelijk is. En dat is een utopie, want aan spelregels hebben naar autocratie neigende landen een pesthekel.
Terug naar ons kleine motorwereldje: moeten we blij zijn met de komst van motorfietsen (en auto’s, en vliegtuigen, en zonnepanelen, en vul maar in) uit China? Als motorrijder wel. De motorfietsen zijn tiptop in orde en niets staat heel veel plezierige ritten in de weg. Kijk je meer met afstand naar China, schrik je je een ongeluk. Weet de vrije wereld met al zijn burgerrechten, inspraakprocedures en mondige burgers nog wel een antwoord te vinden op de ontwikkelingen in China? Dat antwoord moet dan wel komen van de – Europese – politiek. Die moet als de wiedeweerga aan de slag met het ontwikkelen van – heel – lange termijnplannen, het inrichten van financiële steunpakketten en investeringen. Nationaal kunnen we geen vuist maken, omdat de nationale begroting geen ruimte laat. Feit is dat China zich niet laat afremmen. De voorsprong die ze nu hebben, zullen ze verdedigen door de inzet van AI, miljoenen robots, ingenieurs en arbeiders. Als de vrije wereld niet snel optreedt, kan die voorsprong de komende tien jaar zo groot worden dat we ze nooit meer kunnen inhalen.
Gaat het ons lukken? De twijfel is groot. Soms zou je mogen wensen dat de EU zich wat meer als een autocraat mag opstellen. We zijn ons ervan bewust dat dit een gevaarlijke uitspraak is. Maar beslissingsbevoegdheden moeten we anders inrichten, anders worden we overlopen en gebeurt er wat er in Staphorst gaande is. Daar wil Defensie in de Zwarte Dennen – prachtig bosgebied overigens – een enorm bunkercomplex bouwen voor de opslag van munitie. Ondanks de oorlogszuchtige houding van Rusland liggen de omwonenden dwars, terwijl ze weten wat er geopolitiek gezien gaande is in de wereld…
Louis Fastway N-2401 & N-2402 niergordels: betrouwbare ondersteuning
Waarschijnlijk heb je al eens een niergordel gezien – los of als onderdeel van een rugprotector. Maar wat is nu precies het nut, en waarom zou je er zelf een dragen? We leggen het uit en tonen twee degelijke en betaalbare modellen.
Het voornaamste doel van een niergordel is het geven van steun aan de onderrug en het opvangen van trillingen tijdens het motorrijden. Handig tijdens lange ritten of bij offroadgebruik. De gordel helpt je om een juiste houding te behouden, stabiliseert je romp en houdt je onderrugspieren warm. Vooral nu de koudere seizoenen weer beginnen, is dat mooi meegenomen.
FASTWAY N-2401
De Fastway N-2401 is een eenvoudige niergordel met verstelbare breedte (stretch en klittenband) en extra padding in het rugdeel voor meer comfort. Ondanks die extra steun blijft dit een budgetoptie: de N-2401 kost slechts €11,99. Leverbaar in de maten M tot XXL, geschikt voor een tailleomtrek van 70 tot 120 cm.
FASTWAY N-2402
Voor wie betere bescherming wil tegen kou is er de N-2402. Deze uitvoering heeft een zachte fleecevoering aan de binnenkant, wat rug en taille warmhoudt. Daarnaast zijn er twee vakken voorzien waar bijvoorbeeld Nordkap gel-warmtekussens in passen (apart verkrijgbaar voor €7,99). Dat zorgt voor extra warmte onderweg. Deze gordel is beschikbaar in de maten S tot XXL (60 tot 120 cm taille) en kost €19,99.
Bezoek de winkel
Beide modellen zijn verkrijgbaar via de Louis-webshop. Wil je zeker zijn van de juiste maat, dan kun je terecht in de Louis-winkels in Tilburg of Assen. Daar ontdek je meteen ook het brede aanbod aan motorkleding en accessoires.
Fantic gaat na reorganisatie vol gas richting 2026 en is klaar voor de toekomst
Het Italiaanse Fantic gaat voluit voor de komende jaren, dat laat het weten middels een zojuist verzonden persbericht. Na een reorganisatie, waarbij vooral de fietstak onder de loep is genomen, staat de motordivisie er weer goed voor en is het assortiment uitgebreid. De nieuwe prijslijst is daarvan het eerste resultaat.
Modellen 2026
Op de prijslijst – zie afbeelding onderaan het artikel – staan nu ook de MX- en Enduro-modellen van 2026. Het volledige offroad-gamma is vernieuwd en wordt binnenkort officieel gepresenteerd.
Fantic Caballero 500 Rally: Retro met een Twist
Klaar voor de toekomst
Zowel de offroadmotoren als de straatmodellen van Fantic worden steeds populairder. Dankzij de recente herstructurering en de bijbehorende investeringen heeft het merk een stevige basis voor de toekomst gelegd.
Meer in het vooruitzicht
In 2026 komt Fantic met meer nieuws: van lichte 50cc-modellen tot elektrische mobiliteitsoplossingen en een breed aanbod van on- en offroadmotoren. Het merk heeft dus nog veel in petto voor de komende tijd.

Masters Historic F1 naar TABAC Classic GP Assen 2026
’s Werelds meest aansprekende historische racekampioenschap, de Masters Historic Racing, vormt volgend jaar het hoofdonderdeel van de TABAC Classic GP Assen. Met maar liefst drie aansprekende klassen komt het kampioenschap van 28 t/m 30 augustus 2026 naar het TT Circuit Assen. Het hoogtepunt is de Masters Racing Legends klasse met historische Formule 1-wagens uit de periode 1966–1985! Verwacht iconische wagens aan de start van de races van beroemde raceconstructeurs zoals McLaren, Williams, Brabham, Tyrell en Lotus.
TT Circuit verandert in openluchtmuseum tijdens TABAC Classic GP
Naast races met legendarische F1-wagens brengt de Masters Historic Racing meer actie naar Assen: ook de Masters Endurance Legends klasse is van de partij tijdens de TABAC Classic GP. In deze klasse rijdt men met moderne klassiekers die deelnamen aan Le Mans en andere endurancewedstrijden uit de periode 1995 t/m 2016. Maar het houdt nog niet op met de langeafstandsracerij: ook de Masters Group C klasse, met spectaculaire Group C- en IMSA-bolides uit de periode 1982–1993, komt in 2026 naar het TT Circuit.
De toevoeging van de prestigieuze Masters Historic Racing-klassen aan de TABAC Classic GP Assen zorgt in 2026 gegarandeerd voor spektakel. Tijdens het weekend van 28 t/m 30 augustus 2026 word je drie dagen lang ondergedompeld met historische auto- en motorsport in de legendarische Cathedral of Speed. Van prachtige Formule 1-bolides tot touringcars, historische motoren en nog veel meer. Tijdens hét historische raceweekend van het jaar gaan we terug in de tijd op Assen en genieten we van de mooiste klassiekers in de paddock en op het circuit!
TABAC Classic GP Assen – Where classic meets future!