maandag 2 december 2024
Home Blog Pagina 7

Alpinestars lanceert limited edition Martinator S-R10 Racing Helm en Supertech R Vented Boots

0
Martinator S-R10 Racing Helm

Alpinestars heeft zijn nieuwste limited editions onthuld: de Martinator S-R10 Racing Helm en de Supertech R Vented Boots, ontwikkeld in samenwerking met MotoGP Wereldkampioen Jorge Martin. Deze iconische Martinator-collectie weerspiegelt Jorge’s onverzettelijke ambitie op de baan, zijn competitieve geest en zijn dagelijkse werkethiek.

Producttest motorkoffers: Inpakken en wegwezen

Deze limited edition producten zijn ontworpen voor topprestaties en bieden geavanceerde bescherming en veiligheid. De S-R10 Helm en de Supertech R Boots zijn uitgerust met race-bewezen innovaties die maximale luchtstroom, comfort en ongeëvenaarde bescherming garanderen. De replica’s in deze speciale editie zijn een afspiegeling van Jorge’s MotoGP-racinguitrusting.

De Martinator S-R10 Helm en Supertech R Vented Boots zijn nu beschikbaar voor aankoop op alpinestars.com en bij geautoriseerde Alpinestars dealers. De prijzen zijn respectievelijk €649,95 en €1.349,95. De helm komt met diverse accessoires, zoals verwisselbare spoilers en visors.

Supertech R10 Helm: MotoGP-Niveau Prestaties

De Supertech R-10 Helm is het resultaat van jaren van onderzoek en ontwikkeling, en staat bekend als een van de meest geavanceerde helmen ter wereld. De aerodynamica is geoptimaliseerd voor minimale luchtweerstand en maximale stabiliteit bij hoge snelheden.

Supertech R Vented Boots: Topprestaties voor Op en Naast de Weg

De Supertech R Vented Boots zijn de maatstaf voor beschermend schoeisel. Ze bieden uitstekende ventilatie en impactbescherming, waardoor ze de ideale keuze zijn voor rijders die zowel op de baan als op de weg maximale prestaties willen leveren.

Moto3 eindrapport 2024: recordseizoen voor Collin Veijer en David Alonso

0
David Alonso (links) en Collin Veijer (rechts) zorgden beiden op hun eigen manier voor een recordseizoen.

Terwijl David Alonso het ene na het andere record in de Moto3 aan flarden reed en overtuigend wereldkampioen werd, beleefde Collin Veijer een ongekend goed seizoen vanuit Nederlands perspectief. De coureur uit Staphorst eindigde met negen podiumplaatsen en één overwinning als derde in het wereldkampioenschap. Veijer is de eerste Nederlander in 33 jaar die in de top-vijf van een Grand Prix-klasse is geëindigd.

Met een voorsprong van 165 punten in de eindstand twijfelt niemand eraan of David Alonso de terechte Moto3-wereldkampioen is. De 18-jarige coureur won veertien van de twintig races, waaronder de laatste zeven op rij. Statistieken waar zelfs Valentino Rossi en Marc Márquez niet of nauwelijks aan konden tippen toen zij deelnamen aan de lichtste Grand Prix-klasse. Alonso kroonde zichzelf in zijn tweede Grand Prix-seizoen tot de meest succesvolle Moto3-coureur aller tijden. De Colombiaan is zo’n talent die maar eens per decennia – of misschien nog wel minder vaak – voorkomt. Toch was er een korte periode in het Moto3-seizoen waarin Collin Veijer praktisch net zo sterk was als Alonso. Na zijn sterke slot in het debuutseizoen 2023 werd de Nederlander als één van de titelkandidaten voor 2024 bestempeld. Veijer had de Nederlandse fans weer laten juichen met een Grand Prix-zege in Maleisië, maar ook zijn podiumplaats in Thailand en de twee polepositions hadden ‘wij’ al heel lang niet meer meegemaakt in de Grand Prix wegrace. Naast Veijer en Alonso werden Daniel Holgado en Ivan Ortolá vooraf ook getipt als titelkandidaten. David Muñoz en José Antonio Rueda werden gezien als outsiders met daarnaast Angel Piqueras – die overtuigend Red Bull Rookies Cup kampioen was geworden – als interessante nieuwkomer. In de praktijk verliep het Moto3-seizoen 2024 grotendeels zoals voorspeld en zonder grote verrassingen, behalve dan de overweldigende dominantie van Alonso.

Constant voorin

Veijer begon met een vijfde en zesde plaats in Qatar en Portugal. Niet slecht, maar de verwachtingen lagen gezien zijn sterke voorseizoen zelfs nog wat hoger. Alonso en Holgado wonnen de openingsraces. Tijdens de derde race in Amerika liet de Staphorster zich voor het eerst echt zien. Hij reed op een tweede plaats en was in de achtervolging op leider – en uiteindelijke winnaar – Alonso toen hij ten val kwam. Een dure fout, die hem qua puntenverlies in de eerste seizoenshelft zou achtervolgen. Maar dat Veijer in vorm was liet hij tijdens de volgende Grand Prix in Jerez zien. Alonso kwam in de openingsronde ten val. Veijer profiteerde optimaal en na een geweldig optreden pakte hij zijn tweede Grand Prix-zege. Er volgde een fase in het seizoen waarin Veijer en Alonso samen net wat boven het veld uitstaken. Echter kon Alonso in de slotfase van de races net wat meer het verschil maken. De Moto3-klasse stapte afgelopen winter over van Dunlop naar Pirelli. Deze banden van Italiaanse makelij moesten beter gemanaged worden dan voorheen. Dat betekende dat de rijders niet de hele race voluit konden gaan, maar hun banden voor de slotfase moesten sparen. In Mugello leek Veijer perfect zijn banden te managen, maar Alonso had zijn eindsprint net iets eerder – en uiteindelijk beter – ingezet. Na zijn zege in Jerez scoorde Veijer respectievelijk een derde (Le Mans), vierde (Montmeló) en tweede (Mugello) plaats toen hij mocht beginnen aan zijn thuisrace in Assen. Voor eigen publiek reed Veijer geweldig. In de kwalificatie liet hij de Oranjefans wel schrikken met een enorme highsider bij het uitkomen van de Geert Timmer-bocht. In de race waren Veijer en Ortolá de sterksten. Deze keer zette de Nederlander als eerste de eindsprint in. De Liqui Moly Husqvarna Intact GP-rijder leek op weg naar een historische TT-zege, maar deze droom strandde in de laatste bocht. Ortolá reed een aantal geweldige slotronden en had minder van zijn banden geëist dan Veijer. Het verschil op de eindstreep was minimaal (0,012 seconde), maar wel in het voordeel van de Spanjaard. Veijer eindigde als tweede in zijn thuisrace, waarmee hij de eerste Nederlandse podiumplaats sinds 1994 tijdens de TT Assen behaalde. En voor Veijer nog belangrijker, het verschil in de tussenstand naar leider Alonso – die vijfde werd in Assen – was geslonken tot 39 punten.

Wat mogen we van Collin Veijer in de Moto2 in 2025 verwachten?

Cruciaal moment

Als nummer twee in het wereldkampioenschap begon Veijer een week later aan de Grand Prix van Duitsland. Tijdens deze laatste race voor de zomerstop wilde de Nederlander zijn achterstand op Alonso nog verder verkleinen. Veijer was ijzersterk in de trainingen en begon zo ook aan de wedstrijd. Vanaf het eerste moment probeerde de 19-jarige coureur weg te rijden, maar dit enthousiasme resulteerde in zijn tweede fout van het seizoen. Veijer ging onderuit, terwijl Alonso de race won. De Nederlander zakte van een tweede naar een vierde plaats in de tussenstand en moest voorlopig – en dat bleek later definitief – zijn titelaspiraties in de ijskast zetten. Na de zomerstop scoorde Veijer sterk en constant, maar had vaak niet meer dat extraatje om echt kans te maken op de overwinning. Wel behaalde hij veel podiumplaatsen. In totaal stond Veijer in 2024 negen keer op het Moto3-podium. Een score van bijna 50%, maar het bleef bij één overwinning in Jerez.

Toen er na veertien GP’s werd begonnen aan de overzeese tour stond Veijer op een gedeelde tweede plaats in het wereldkampioenschap met Holgado en hadden zij vijf punten meer dan Ortolá. Dit trio ging strijden voor de vice-wereldtitel, aangezien Alonso al 82 punten voorstond. De Colombiaan was onverslaanbaar in Azië en Australië, waardoor hij met nog vier races te gaan al wereldkampioen werd. Tijdens de openingsrace van de overzeese reeks in Indonesië leek Veijer de snelheid te hebben om voor de overwinning te kunnen gaan. De Nederlander leidde constant totdat hij net over de helft van de raceafstand ten val kwam. Ook op Phillip Island ging hij onderuit. Met deze nulscores leek Veijer de tweede plaats in de eindstand te kunnen vergeten, ondanks dat hij in overige races tweede (Japan), derde (Thailand) en vijfde (Maleisië) werd. Maar Holgado en Ortolá reden ook niet foutloos. Veijer en Holgado stonden opnieuw gelijk in punten bij de start van de laatste Grand Prix in Barcelona. Ortolá had alleen nog een theoretische kans op de vice-wereldtitel, aangezien hij negentien punten minder had dan het duo.

De strijd om P2

Voor de laatste race van het jaar wist Veijer zich als tweede – achter Alonso – te kwalificeren. Ortolá vertrok ook vanaf de eerste startrij, terwijl Holgado als vijfde de race mocht aanvangen. Voor Veijer was het de elfde keer in 2024 dat hij vanaf de eerste startrij mocht vertrekken, een score van 55%. Veijers laatste Moto3 eindigde in een teleurstelling. In de openingsfase viel de Husqvarna-rijder terug naar een positie aan de rand van de top-tien en zou dat niet meer kunnen herstellen. Vooral op de rechte stukken verloor Veijer veel terrein, waar hij ruim 10 km/u langzamer was dan zijn concurrenten. Mede hierdoor kon hij geen aanspraak maken op een topklassering. De kopgroep bestond eerst uit achttien en in de slotfase uit twaalf rijders. Veijer hield aansluiting met de voorste rijders, maar meer zat er niet in. Hij finishte op een tiende plaats, zijn slechtste resultaat – crashes uitgezonderd – in 2024. ‘Ik zat in de zesde versnelling al vroeg aan de limiet van de toerenbegrenzer, waardoor we veel tijd verloren op de rechte stukken,’ begon Veijer na de race. ‘Ik had al snel door dat het een lastige race ging worden. Ik heb van alles geprobeerd, maar meer zat er niet in. Overall sluiten we het seizoen goed af. De derde plaats in het WK is gewoon goed, we hebben veel podiumplaatsen behaald en zijn bijna constant in de top-vijf gefinisht. Ik kijk uit naar de Moto2-klasse, waar het gewicht van de rijder minder invloed heeft dan in de Moto3. Vanaf nu ben ik Moto2-coureur en daar gaat nu de volle focus op.’

Alonso was ook de sterkste tijdens de slotrace in Barcelona. De Colombiaan sloot het seizoen af met veertien overwinningen uit twintig races. Alonso’s tactiek was vaak hetzelfde; wachten tot de laatste vijf ronden om dan de leiding te pakken en vaak niet meer af te staan. Zijn laatste fase van het seizoen was helemaal indrukwekkend. De laatste zeven races wist de rijder van Team Aspar allemaal te winnen. Daar gaan we in de toekomst nog veel van horen.

Ondanks het teleurstellende resultaat in Barcelona kan Veijer terugkijken op een uitstekend seizoen. Met zijn derde plaats in de eindstand is het vanuit Nederlands oogpunt zelfs een historisch seizoen. De laatste Nederlandse Grand Prix-coureur die beter presteerde was Hans Spaan in 1990 met een tweede plaats in het 125-cc wereldkampioenschap. De laatste keer dat er een Nederlander in de top-vijf eindigde was Wilco Zeelenberg met een vierde plaats in het 250cc-klassement in 1991. Daarna lukte het nooit meer een Nederlander – ook Jurgen van den Goorbergh en Bo Bendsneyder niet – om in de top-tien van het Grand Prix wereldkampioenschap te eindigen totdat Veijer vorig jaar in zijn debuutseizoen in de Moto3 zevende werd in het WK.

Veel veranderingen in 2025

In 2025 zal de Moto3-klasse een ander gezicht krijgen. Rueda en Piqueras zijn de enige coureurs die het afgelopen jaar een Grand Prix wisten te winnen en in de Moto3-klasse blijven. De overige races werden gewonnen door de top-vier van het kampioenschap: Alonso, Veijer, Holgado en Ortolá, die allen de overstap maken naar de Moto2. Rueda en de beste nieuwkomer van 2024 Piqueras worden gezien als sterke titelkandidaten voor het komende seizoen, net als Muñoz, die als vijfde eindigde in het kampioenschap en volgend jaar de plaats van Veijer overneemt bij Liqui Moly Husqvarna Intact GP. Ook Taiyo Furusato mag in dit rijtje worden genoemd. Hoewel de Japanse rijder nog wat onstuimig en wisselvallig is, behoort hij steeds vaker tot de top van het veld, net als Adrian Fernandez. Daarnaast maakte Luca Lunetta in zijn debuutjaar een sterke indruk en zal Dennis Foggia terugkeren in de Moto3 na twee teleurstellende jaren in de Moto2. Foggia werd al eens tweede (2021) en derde (2022) in het Moto3-wereldkampioenschap. Het deelnemersveld zal verder worden aangevuld met talentvolle rijders uit de Red Bull Rookies Cup en de Junior GP-klasse. Maar of we een nieuw talent van het kaliber Alonso zien opstaan, lijkt op dit moment zeer onwaarschijnlijk.

Foto’s: Henk Keulemans, Thomas Seidenglanz, ANP, MotoGP, teams

Moto3 uitslagen

Moto3 Barcelona
1. David Alonso (CO), CFMoto, 32.27,723;
2. Daniel Holgado (E), GasGas, +0,147;
3. Angel Piqueras (E), Honda, +1,210;
4. José Antonio Rueda (E), KTM, +1,352;
5. Ryusei Yamanaka (JP), KTM, +1,685;
6. David Muñoz (E), KTM, +1,558;
7. Taiyo Furusato (JP), Honda, +1,753;
8. Jacob Roulstone (AU), GasGas, +2,025;
9. Ivan Ortolá (E), KTM, +2,093;
10. Collin Veijer (NL), Husqvarna, +2,713;
11. Adrian Fernandez (E), Honda, +3,418;
12. Joel Kelso (AU), KTM, +4,698;
13. Tatsuki Suzuki (JP), Husqvarna, +10,823;
14. David Almansa (E), Honda, +10,939;
15. Matteo Bertelle (I), Honda, +10,957.
  • 18 ronden = 83,826 km
  • Racegemiddelde winnaar: 154,9 km/u
  • Snelste ronde (18e): Daniel Holgado (E), GasGas, 1.47,315 = 156,2 km/u

Eindstand WK 2024 (na 20 van 20 races)

Positie Naam Punten
1 Alonso 421
2 Holgado 256
3 Veijer 242
4 Ortolá 224
5 Muñoz 172
6 Fernandez 158
7 Rueda 157
8 Piqueras 153
9 Kelso 138
10 Furusato 137
Ivan Ortolá (48), David Alonso (80), Collin Veijer (95) en Daniel Holgado (96) waren de beste Moto3-rijders in 2024.

Eerste indruk 2025 Kawasaki Ninja 1100SX SE

0

Jammer zeg, die steeds strenger wordende uitstootnormen. Maar is dat ook écht jammer? Ja, vele modellen verdwijnen van de markt, maar andere motoren worden slim geüpdatet en aangepakt om toch maar conform te zijn. Dan krijg je dus zoiets als de nieuwe Kawasaki Ninja 1100SX.

Verklaar je nader. Wat heeft Kawasaki gedaan om de Ninja 1100SX uitstoot-reglementair te krijgen?

Gijs Gilis: “Het zit hem vrijwel allemaal in de afstelling. De ‘oude’ 1.043cc vier-in-lijn is vergroot naar 1.099cc en is getuned om meer koppel bij lage toeren te maken. In hoge toeren is hij wat afgevlakt, waardoor de viercilinder nu 6 pk minder en 2 Nm meer levert dan zijn voorganger. In cijfers: 136 pk bij 9.000 tpm en 113 Nm bij 7.600 tpm. Inderdaad, dat is voor een vier-in-lijn laagtoerig. De rode zone komt dan ook al in bij 10.500 tpm.”

Nieuwe Kawasaki Ninja 1100SX: veelzijdige Sport Tourer

Voel je daar iets van?

“Als je de oude en nieuwe versie na elkaar kunt rijden, misschien wel iets, maar het verschil is miniem. Wel pikt de viercilinder soepeler op en rolt die makkelijker op en van het gas. De gearing van de vijfde en zesde versnelling is langer, waardoor hij in die versnellingen minder toeren maakt. Vooral handig voor snelweggebruik. De quickshifter werkt nu vanaf 1.500 tpm, wat in de praktijk vrijwel altijd is. Niemand rijdt minder dan 1.500 tpm. Jammer is dat de quickshifter niet terugschakelt als het gas open is, wat handig kan zijn bij het inhalen van trager verkeer. Voor de rest werkt die pico bello.”

Aan het uiterlijk zijn er geen wijzigingen te zien ten opzichte van het vorige model. Heeft Kawasaki verder nog iets veranderd?

“Jazeker, wat kleine dingetjes. De achterste remschijf is wat groter geworden, een ridicuul overbemeten usb-C aansluiting is standaard en er is nu smartphone connectiviteit met voice command, waardoor je via de Rideology app en een bluetooth headset kunt vragen: “Waar is de dichtstbijzijnde paella-tent?” Daarop krijg je automatisch een gps-route zodat je honger gestild kan worden. Daarover gesproken… “

We zijn nog niet klaar, Gilis! Wat kun je ons meer vertellen over de SE-versie.

“Ik dacht dat je het nooit zou vragen. De SE krijgt een Öhlins-monoshock, Brembo-remklauwen vooraan en standaard handvatverwarming. Hij heeft ook andere kleurtjes en stickers om het onderscheid met de normale SX duidelijk te maken. Wij reden vandaag alleen maar met de SE-versie. En ja, die Brembo-rem bijt zeer hard en met een fijn gevoel. En ja, die Öhlins doet wat verwacht wordt, maar we kunnen het moeilijk vergelijken met de standaard SX. En driemaal ja, die handvatverwarming werkt goed… bij 2 graden ’s ochtends… in de dichte mist… op natte Catalaanse bergwegen.”

Het is al goed. Je hebt weer afgezien zo te horen.

“Nee hoor, maar het was ’s ochtends wel opletten geblazen. Na de middag kwam de zon door en hebben we – alweer – fantastisch kunnen rijden. De Ninja 1100SX (SE) is een sport toerer zoals die oorspronkelijk bedoeld is: een dikke, soepele viercilinder in een motor met de looks van een supersport, maar met voldoende comfort om er na een dag bochten pikken niet geradbraakt vanaf te vallen. Meer tijd heb ik niet, we gaan zo samen de MotoGP-finale uitgesteld kijken.”

Oh, weet je nog niet dat de nieuwe wereldkampioen…

*KLIK*

JACK’S Int. Drenthe Rally vormt decor voor ontknoping NK Rally

0

Het TT Circuit Assen vormde zondag  het decor voor de spectaculaire afsluiting van het Nederlands Kampioenschap Rally 2024. Ruim 60 teams verschenen aan de start van de JACK’S International Drenthe Rally, waar zij streden voor succes op zeven uitdagende proeven. De wisselende weersomstandigheden zorgden voor extra uitdaging, waardoor de rally equipes bij de les moesten blijven om fouten te voorkomen.

Buitenproef in de Gemeente Assen

Voor het eerst vond tijdens de Drenthe Rally een proef buiten het TT Circuit plaats, in het prachtige buitengebied rond Anreep. Hier werden de deelnemers geconfronteerd met gravel- en modderpaden die hun vaardigheden flink op de proef stelden. Hoewel enkele equipes in de fout gingen, bleven serieuze incidenten uit. Het buurtschap Anreep beleefde een feestelijke dag, waar lokale bewoners samen genoten van dit unieke evenement.

The Racing Day trekt 95.000 bezoekers naar Assen

Spektakel met WRC-wagens

Het spektakel in Drenthe werd naar een hoger niveau getild door de deelname van drie originele WRC-wagens, de absolute topklasse in de rallysport. Bekende namen zoals oud-Dakar Rally-winnaars Gerard de Rooij en Tom Colsoul waren van de partij, evenals de equipes Schipper & Lubbinge en Van der Geest & Abbering. Zij trakteerden het publiek op adembenemende actie van de indrukwekkende WRC bolides.

Strijd om de dagzeges

De Duitse equipe Rostek en Kopczyk zegevierden in de Skoda Fabia RS na een spannende strijd om het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK). Zij lieten Van Deijne – Verschuuren (P2) en Vrielink – Van Koppen (P3) achter zich. Hans Weijs en Tim Rietveld, winnaars van de JACK’S Int. Drenthe Rally 2022, maakten streden lang ook mee om de overwinning, maar technische problemen voorkwamen dat ze mee konden strijden tot de eindstreep.

In het Nederlands Rally Kampioenschap (NRK) ging de dagwinst naar Van der Laar & Krieger in een Renault Clio. Bij het Nederlands Historisch Rally Kampioenschap (NHRK) schreef de equipe Koenderink & Eijsink met hun BMW 3.0 CSL de overwinning in Drenthe op hun naam.

Kijk voor meer informatie over de volledige uitslagen en de eindstand van het Nederlands kampioenschap op de website van de KNAF: www.knaf.nl/nrk-races.

Dr. Jekill & Mr. Hyde: toonaangevend Nederlands bedrijf

0

De Nederlandse uitlaatfabrikant Dr. Jekill & Mr. Hyde werkt volgens een geheel eigen filosofie. De uitlaten hebben een klep, waarmee je verschillende prestatie- en soundniveau’s kunt kiezen. Elk van die niveaus voldoet echter aan de Euro 5+ homologatie-eisen.

Het idee achter de klep in de uitlaten werd geboren tijdens een bezoek aan de TT in Assen van 1995. Veel van de motoren waarmee het publiek naar het evenement kwam, waren uitgerust met erg luide ‘open’ sportuitlaten, wat vooral in groepen tot een enorme lawaaiproductie leidde. Die herrie leidde tot de gedachte aan een uitlaat die schakelbaar is. Zo zou een lekker luide uitlaat mogelijk zijn die je, als dat gewenst was, kon dempen zodat deze stiller werd en ook aan de legale normen voldeed.

De klep is het hart van de Dr. Jekill and Mr. Hyde uitlaten

THE STRANGE CASE OF…

Een heel goed idee en er bleek een markt voor, zodat voor de productie van die regelbare uitlaatsystemen in 1997, in het Limburgse Belfeld het bedrijf Dr. Jekill and Mr. Hyde werd opgericht. Een heel toepasselijke bedrijfsnaam die is gebaseerd op de roman ‘The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde’ van de Schotse schrijver Robert Louis Stevenson uit 1886. Het boek vertelt het verhaal van Dr. Henry Jekyll, een zachtaardige en welgemanierde dokter, woonachtig in Victoriaans Londen. Hij heeft een bijzondere fascinatie voor goed en kwaad in de menselijke aard en begint verschillende experimenten te doen. Als gevolg hiervan transformeert hij in Edward Hyde; een demonische persoonlijkheid die de belichaming is van het kwaad. Alleen met een speciaal drankje kan hij de controle houden over zijn gemene alter ego en terug transformeren naar Dr. Henry Jekyll. Net als de hoofdpersoon in de roman, hebben de uitlaatsystemen twee (eigenlijk zelfs drie…) verschillende persoonlijkheden. Anders dan in het 19e eeuwse verhaal, is Mr. Hyde in de moderne high-tech uitlaatsystemen gemakkelijk te temmen; met een simpele druk op de knop kun je schakelen tussen de verschillende persoonlijkheden.

VOLLEDIG LEGAAL

In de loop der tijd werd het rijden met open uitlaten steeds minder geaccepteerd en werd er bij controles niet alleen naar het geluidsniveau gekeken, maar ook naar het E-keur in de uitlaatdemper. Dr. Jekill and Mr. Hyde besloot daarom in 2010 volledig legaal te gaan en de productie uit te bereiden.

Er werd veel geïnvesteerd in testapparatuur en in kennis op het gebied van geluidsnormen en motorelektronica. Het doel was om een uitlaatsysteem te ontwerpen dat betere prestaties èn een mooiere sound kon bieden, maar dan binnen de geldende geluidsnormen. Daarbij werd het idee van een klep in de uitlaat gehandhaafd. De klep bevindt zich in een geperforeerde pijp, waar een tweede pijp omheen zit. Als de klep wordt gesloten, wordt de hoofddoorlaat van de demper gesmoord en stroomt het gas via de perforaties naar de buitenste pijp en na de klep weer terug, waardoor het geluid wordt gedempt en de uitlaat veel stiller is.

ELEKTRONICA

Een groot verschil met de eerste Dr. Jekill and Mr. Hyde uitlaten is de aansturing van de klep. Die wordt nu bediend door een elektronische regelunit. Die bepaalt de stand van de klep en houdt daarbij rekening met de wensen van de rijder. De ECU communiceert echter ook met het motormanagementsysteem van de motorfiets. Daardoor kan deze ECU de openingshoek van de vlinderklep dusdanig regelen, dat de het uitlaatgeluid altijd binnen de geldende normen blijft. Ook kan er op die manier rekening worden gehouden met de vermogensafgifte, die nooit meer dan 5% van de originele situatie mag afwijken.

UITDAGING

De uitdaging om legaal te blijven is in de loop der jaren wel groter geworden. Vroeger werden de geluidsniveaus van motoren voor de homologatie gemeten in de tweede en derde versnelling: je kwam met 50 km/uur aanrijden op een vlak waarin twee microfoons 15 meter uit elkaar waren geplaatst, op 1,2 meter hoogte. Tien meter voor de microfoons gaf je vol gas, 10 meter na de microfoons liet je het gas los. Het geregistreerde geluid moest binnen de normen vallen. Deze meetmethode bestreek, zeker bij motorfietsen, echter maar een beperkt toerengebied en dat ook nog alleen maar in de tweede en derde versnelling. Dat gaf motorfiets- en uitlaatfabrikanten ruime gelegenheid om meer geluid en vermogen te produceren bij andere toerentallen en in andere versnellingen. Er waren destijds merken waarbij de motoren in de tweede en derde versnelling een duidelijke vermogensdip hadden, die verdween zodra je de kabel van de schakelpedaalsensor doorknipte. Er waren er ook met een klep in de uitlaat, die in ‘homologatie-omstandigheden’ wat verder dichtstond.

EURO 5+

Na de Euro 5 norm is er een toevoeging gekomen in de vorm van Euro 5+. Daarbij moeten de emissiewaardes levenslang worden gegarandeerd. Daarnaast zijn er extra regels bijgekomen als het gaat om de klankkleur ofwel de ‘sound’. De methode met de klep was natuurlijk ook de methode die Dr. Jekill & Mr. Hyde gebruikte, maar met de huidige Euro 5+ homologatie-eisen is die methode behoorlijk gecompliceerd geworden: “De motor moet eigenlijk in bijna alle bedrijfsomstandigheden onder de limiet blijven”, weet Luka Meijers van Dr. Jekill & Mr. Hyde. De keurmeester mag de meting in elke versnelling uitvoeren, tussen 10 km/uur en 100 km/uur. Het mag volgas, maar het hoeft niet, zolang de motor maar blijft trekken. Afremmen op de motor mag niet, de keurmeester moet een gasstand kiezen en die constant houden. In de lagere versnellingen trekt hij door tot maximum toerental, in de hogere tot 100 km/uur. Dan is er nog een ASEP-test (Additional Sound Emission Provisions), waarin wordt gekeken of motorfietsen onder verschillende rijomstandigheden geen buitensporige geluidsemissies produceren. Deze regeling is een aanvulling op de standaard geluidsmetingen en richt zich specifiek op situaties die niet volledig worden gedekt door de standaard testprocedures.

MEETKAMER

Om aan de Euro 5-normen te voldoen kun je natuurlijk een uitlaat maken die zover geknepen is, dat hij altijd stil genoeg is. Maar dan laat je vermogen liggen. Het gaat bovendien ten koste van de sound en dat is toch een belangrijk deel van de motorbeleving. Een andere oplossing is om een uitlaat te ontwikkelen, die door een optimale afstemming van de smoorklep in elke versnelling, bij elk toerental en bij elke gasstand de optimale sound en vermogensafgifte combineert met een legaal geluidsniveau. Maar daarvoor zou je ‘op straat’ ontzettend veel metingen moeten doen. Bij Dr. Jekill and Mr. Hyde is dit opgelost door een hightech meetkamer te ontwikkelen. Deze bestaat uit een geluidsdichte kamer met een vermogensbank en dertien microfoons: “Als je die achter elkaar inschakelt, heb je hetzelfde effect als een voorbijrijtest”, stelt softwarespecialist Coen Fleuren. “Wij laten ze echter allemaal aan, dan weet je dat je altijd legaal bent.”

SABRINA

Op de vermogensbank wordt een weerstand ingesteld die overeenkomt met de rijweerstand die de motor op straat zou hebben bij de snelheid die hij op de bank rijdt. Een robot -genaamd Sabrina- zorgt voor de bediening van gas, schakelpedaal en koppeling. De robot kan dankzij een in eigen huis ontwikkeld programma achter elkaar alle rijomstandigheden nabootsen; Acceleraties bij verschillende gasstanden, constante snelheden, verschillende snelheden, noem maar op. “We kunnen nu in één minuut meten waar we anders een dag over zouden doen, bovendien zijn we niet afhankelijk van weer en wind, beschikbaarheid van locaties en omgevingslawaai. Als de geluidslimiet ergens wordt overschreden, dan wordt de mapping van de uitlaat-smoorklepstand automatisch gecorrigeerd, zodat er uiteindelijk een legale mapping uitkomt, met optimale prestaties en sound. Daarnaast kunnen we hier WLTC-emissiemetingen, vermogensmetingen en duurtesten doen”, aldus Coen. “Door deze faciliteit hebben we de ontwikkeltijd kunnen terugbrengen van enkele weken tot slechts twee dagen.”

PLUG AND PLAY

Dr. Jekill and Mr. Hyde heeft uitlaten voor motoren van Harley-Davidson, BMW, Triumph en Indian. Voor elk type motorfiets van die merken wordt een specifieke, unieke uitlaat ontwikkeld, die optimale prestaties en een mooi geluid combineert met een volkomen legaal geluidsniveau. Een groot voordeel van deze uitlaten is bovendien dat ze ‘plug and play’ zijn. Moderne injectiesystemen stemmen de ingespoten hoeveelheid brandstof immers automatisch af op de hoeveelheid aangezogen lucht. Ze compenseren dus vanzelf voor een betere flow, die daardoor voor een directe verbetering van het koppel zorgt. Op deze manier heeft de motorrijder nu de keuze uit drie prestatie- en soundkarakteristieken: de Dr Jekill-modus, de dynamische modus en de Mr Hyde-modus. Je kunt dus kiezen om (Dr. Jekill) superstil de woonwijk uit wilt rijden of om met een fraaie maar ‘sociale’ (Mr. Hyde) sound en optimale prestaties onderweg te zijn. Of iets er tussenin.

QR CODES

De uitlaten van Dr Jekill and Mr. Hyde worden in het Belfeld ontwikkeld en de onderdelen en materialen worden betrokken bij Europese fabrikanten. De assemblage vindt op bestelling plaats in Belfeld. Bij elke stap van de assemblage wordt een sticker op een certificaat aangebracht, zodat Dr. Jekill and Mr. Hyde altijd kan nagaan wie welke stap van de productie heeft uitgevoerd. Bij een van de laatste stappen wordt de specifiek voor die motorfiets ontwikkelde mapping in de ECU geprogrammeerd, waarna met laser een uniek nummer op het typeplaatje wordt gegraveerd. Er wordt vervolgens nog een pasje met QR-codes toegevoegd. Die code geeft toegang tot de legale gegevens. Mocht de politie dus ooit twijfelen aan de legaliteit van je uitlaat, dan kun je daarmee aantonen dat deze uitlaat daadwerkelijk is goedgekeurd voor jouw specifieke motorfiets. Dr. Jekill & Mr. Hyde biedt vier jaar garantie op hun uitlaatsystemen. Mooi bedrijf, mooi product en zonder meer een fraai staaltje ‘Neerlands trots’ in Belfeld!

Scabreuze plaatsnamen: Reeth, de parel van de Betuwe

0

In de serie scabreuze plaatsnamen neemt Reeth een vooraanstaande positie in. Immers, in en rond de reet bevinden zich vrijwel alle plaatsen die in deze serie ter sprake zijn gekomen. Denk aan Lull, Fiemel, Kuttingen, Rectum, Achterom en Poepershoek. Het is daarom met de nodige eerbied dat wij u de buurtschap presenteren die als de kern kan worden beschouwd van waar het hier om gaat: vieze plaatsnamen.

Daarbij zullen we dieper ingaan op de vraag: hoezo Reeth? Waarom niet gewoon Reet? En waarvoor staat Reeth? Voor Bilspleet? Nee toch. Verder maken we kennis met de 83-jarige Sjiert die vertelt waarom de buurtschap ooit de parel van de Betuwe werd genoemd. Legt Ronald Selman uit waarom hij achteraf toch liever geen boer was geworden. En staan wij oog in oog met Het meisje van Elst – aandoenlijk zoals ze daar ligt!

Het verhaal begint op een zondagochtend in december 2023 als we de A15 achter ons laten en binnendoor naar Valburg rijden. Daar begint de Reethsestraat die ons ongetwijfeld naar de buurtschap zal brengen. Maar waar we ook kijken, geen Reeth te zien. Wat volgt is een soort niemandsland, met rechts een houtwal waarachter zich de Betuweroute verbergt, links een uitgestrekte landbouwvlakte, kaal en huiveringwekkend leeg. Pas kilometers verderop dienen zich de eerste bouwsels aan – een leegstaande, in verval verkerende boerderij, een paar woonhuizen, een boomkwekerij, een hobbyboer, gegrepen door de Hollandse landgeit.

Na kruising met Rijksweg Zuid gaat de Reethsestraat over in de Wolfhoeksestraat maar verder verandert er niets. Wel gezien: Huis Reet (sic!), op de gevel van een indrukwekkend gebouw dat bij navraag het woonhuis blijkt te zijn geweest van een voormalige herenboerderij. Een teken dat het hier ooit goed boeren was. De bewoner – ‘Nee, ik hoef niet zo nodig met mijn naam in een motorblad’ – weet waarop Reet teruggaat. ‘Op rijten in de betekenis van scheuren. Ooit liep hier een karrenspoor. Dat oogde als een scheur in het landschap. Daar zijn huis en buurtschap naar vernoemd.’

Kuif

Klinkt aannemelijk maar één bron is geen bron en dus hobbelen we verder totdat we niet verder kunnen. Uitgerekend daar treffen we onze tweede bron, Ronald Selman, veehouder van beroep en een vlotte prater – binnen de kortste keren zitten we bij hem thuis aan de keukentafel. Typisch gevalletje van boerenhartelijkheid. Ronald, in het bezit van een enorme kuif waaronder twee diepblauwe ogen ons opgewekt aanstaren, beaamt de lezing dat Reeth komt van rijten. Maar of de buurtschap nog lang bestaat… hij weet het niet. ‘Als alle plannen doorgaan en de Railterminal Gelderland er komt, betekent ‘t volgens mij het einde van Reeth.’

Wat volgt, is een exposé over hoe de neergang van de buurtschap al jaren geleden heeft ingezet. ‘Veel huizen zijn tegen de grond gegaan en er zijn al de nodige boeren gestopt.’ Ook zijn bedrijf staat inmiddels te koop, Ronald heeft er geen zin meer in. ‘Als je ziet wat we allemaal over ons heen krijgen… al die regeltjes waaraan we moeten voldoen terwijl… we dóen al zoveel. Achteraf zeg ik: ik was liever geen boer geworden. Ben blij dat ik geen opvolger heb.’ De teloorgang van de boerenstand, hoe je er ook tegenaan kijkt, het blijft treurig.

’s Middags worden we verwacht bij Sjiert Sponselee – mr. Reeth volgens velen, hij is er geboren en getogen. Van hem hopen we te horen hoe de buurtschap was voordat de schaalvergroting toesloeg en het landschap volledig op de schop ging. Maar eerst maken we een rondje door de omgeving, over De Hoge Brugstraat, net aan de andere kant van de grondwal die de Betuweroute uit het zicht moet houden. Een waanzinnige tocht, tussen de spoorlijn aan de ene kant en de A15 aan de andere kant, van die A15 gescheiden door een zonnepark van adembenemende omvang. Kilometerslang rijgen de zonnepanelen zich aaneen en eens te meer wordt duidelijk hoezeer wij ons land tot de laatste vierkante centimeter te gelde maken. Het beste zicht op deze ‘productielocatie’ volgt als we aan het eind van De Hoge Brugstraat afslaan om over de brug richting Elst te rijden. Kijk naar rechts en verbaas je. Dit heet ontwikkeling!

Schoonheid

Meer verrassingen volgen als we Elst binnenstuiven. Eén: het stikt er van de auto’s. Niks een plaatsje ergens in de provincie, verloren tussen Arnhem en Nijmegen. Welnee, hartstikke druk en voorzien van enorme nieuwbouwwijken. Twee: voor een broodje kun je terecht in Het Wapen van Elst, een wereldzaak. Drie: we lopen over zéér historische grond want het was ongeveer hier dat de Batavieren ons land binnenkwamen – er is zelfs een kwart van een prehistorische kano gevonden. En vier: onder de Grote of Sint-Maartenskerk – een immens gebouw uit de vijftiende eeuw – liggen de resten van liefst twee Romeinse tempels. Daarmee verdiende de plek opname in de lijst van het UNESCO-Werelderfgoed, als onderdeel van de Limes, de tweeduizend jaar oude grens van het Romeinse Rijk!*

Veel meer dan metersdikke fundamenten stellen die resten niet voor maar toch… onder begeleiding van gids Gerard Bults komt de geschiedenis tot leven en als hij de maquette laat zien van wat hier ooit stond, op een heuveltje bij de splitsing van twee rivierarmen, slaat de verbazing toe. Een schoonheid, te betreden via een stenen trap over de volle breedte van het gebouw, en aan alle kanten omgeven door een ranke zuilengalerij – hoe bestaat het, zoiets moois, in deze omgeving, destijds een pure wildernis? Ook gezien: Romeinse heipalen – jaja, die kenden ze al – en Romeins beton – idem – en, volkomen nieuw voor ons, een dodecaëder, een regelmatig twaalfvlak. Onbegrijpelijk ding, niet groter dan een flinke vuist, maar zo ingenieus, zo verrassend, zo sierlijk. En wat het nog interessanter maakt, men heeft nooit kunnen achterhalen waartoe ze dienen. Magisch!

Uiteindelijk belanden we bij Sjiert, voor zijn 83 jaar opmerkelijk vitaal maar daar heeft hij een verklaring voor. ‘Ik heb een heel onbezorgd leven geleid’, zegt hij, niet in de laatste plaats omdat hij op zijn 49ste de boerderij van de hand heeft gedaan. ‘Niet omdat ik een hekel had aan het werk. Maar mijn kinderen wilden het bedrijf niet overnemen.’ Van de opbrengst kocht hij in Nijmegen vier appartementen en een huis, voor de verhuur, en dat stelde hem in staat de rest van zijn leven te rentenieren.

Opkontje

Over het Reeth van zijn jeugd kan Sjiert kort zijn: ‘Het was de parel van de Betuwe.’ Er was nog iets van een gemeenschap, herinnert hij zich, met een bakker en een kruidenier, en aan de Rijksweg zaten liefst twee cafés, inmiddels verdwenen, De Reethse Brug en café Thijssen, met achterin de zaak nog een paar koeien en varkens – zo ging dat toen. Alleen die naam… Sjiert weet nog dat de juf op school vroeg waar hij woonde en dat-ie het toen maar op Elst hield want Reeth, daar liep je toch niet mee te koop.

Mooiste tijd van het jaar? De herfst want dan waren de kersen geoogst en dat betekende kermis, die van Reeth als laatste in de rij en tot ver in de omtrek bekend. Vervolgens was het wachten op Jo Bos, de slager uit Elst, die elk jaar november langskwam om een varken te slachten – ‘maar dan moest m’n vader hem wel eerst een borrel schenken’, grinnikt Sjiert, ‘anders kreeg hij het niet voor elkaar.’ De weken erna genoten de jongens Sponselee – ze waren met vijf broers – van de balkenbrij die moeder van de varkensresten maakte, en kaatjes uitgebakken spek!

In de jaren zestig kwam aan deze idylle langzaam maar zeker een einde. Sjiert: ‘Het begon met de ruilverkaveling die volgens mij veel zorgvuldiger had gekund. Vroeger stikte het hier van de kleine landschapselementen. Die zijn allemaal verdwenen, net als al die slootjes. En daarmee is ook de wildstand enorm afgenomen, en het gevogelte.’ In 1973 volgde de aanleg van de A15 waarmee het gebied verder in het defensief werd gedrongen, met als klap op de vuurpijl de aanleg begin deze eeuw van de Betuweroute en, mogelijk, de Railterminal Gelderland. Een mens zou er wanhopig van kunnen worden maar zo zit Sjiert niet in elkaar, zegt hij tot slot. ‘Mijn vader was zwaar op de hand. Ik kan dingen gelukkig van me afzetten.’

Jarenlange studie

Blijft over de vraag: wat betekent Reeth en wat doet die H daar? Hebben wij hier te maken met een soort woke avant la lettre? Immers, als ik thuis het boek ‘Nederlandse plaatsnamen verklaard’ van Gerald van Berkel en Kees Samplonius raadpleeg, blijkt dat in de negentiende eeuw nog gewoon Reet werd geschreven. Waarom moest er zo nodig een H worden toegevoegd? Het doet me denken aan mensen die ineens interessant gaan doen met hun voornaam – denk aan Rop en Barbera en Antwan. Of aan de zeventiende eeuw toen het in bepaalde kringen gebruikelijk was je naam een opkontje te geven door van Kruik Cruquius te maken en van De Hondt Hondius en van Jansen Iansenius.

Helaas krijgen we geen antwoord op deze vraag, sterker, volgens voornoemd boek is de herkomst en betekenis van Reeth niet met zekerheid vast te stellen. Mogelijk is er een verband met het Oudnederlandse redh in de betekenis weg, zie de gelijkenis met het Nieuwengelse road. Over Reeth als zijnde van rijten lees scheuren: geen woord!

En dan nog dit. Dat mijn jarenlange studie van scabreuze plaatsnamen inmiddels ook de huiskamer heeft bereikt, bleek zondagochtend aan het ontbijt. Ineens lag daar de vraag levensgroot op tafel: wat betekent reet? ‘Bilspleet’, meende ik maar dat zag mijn vrouw toch anders: ‘Nee, billen. Denk maar aan dikke reet’ om vervolgens door te pakken met de vraag: ‘Waar komt de uitdrukking ’t zal me aan mijn reet roesten toch vandaan?’ Mijn eigenste vrouw, op zondagochtend, aan het ontbijt!

*Zie ook www.tempelkerkmuseum.nl

Boudewijn Geels: ‘Held langs het veld, niet op de snelweg’

1
Column_Boudewijn Geels_2023

‘Weet je wat je moet doen als je hoofd vol zit omdat je het te druk hebt?’ De vraag kwam van Alex Pastoor, tot afgelopen seizoen trainer van voetbalclub Almere City. Even denken, wat doe ik als ik wil ontstressen? Muziek maken, zeilen, en motorrijden natuurlijk. Pastoor knikte. ‘Dat laatste doe ik ook. Maar bij mij werkt het juist omdat ik het niet zo goed kan.’

Dat vond ik een fascinerend antwoord. Motorrijden is inderdaad een kunst, veel meer dan autorijden. Maar als je er slecht in bent, wat is er dan ontstressend aan? ‘Doordat ik zo geconcentreerd bezig ben, denk ik aan niks anders meer. Ik zit namelijk op de scheidslijn tussen voorzichtig en doodsbenauwd. Dus mijd ik snelwegen.’

Juist ja, de coach die woont in het Noord-Hollandse dorp Groet is dus nooit op twee wielen naar het Yanmar Stadion in Almere gereden. Wat wisten zijn staf en spelers daaraan? De enige motor waarop je zachtjes kunt rijden zonder een watje te lijken is een Harley-Davidson, want Harleys zijn showbikes, en wie hard rijdt wordt minder goed gezien. Pastoor zocht op zijn telefoon. Na een seconde of tien had hij de foto gevonden. En jawel. ‘Een Softail Deluxe,’ zei de eigenaar trots.

Boudewijn Geels: ‘Jullie MTX’ers hadden toch altijd de leukste meisjes?’

Alex Pastoor (58) is een man van contrasten. Ik ken hem sinds 1987, toen hij ervandoor ging met het mooiste meisje uit mijn klas, Mirelle. Hij is nog steeds met haar getrouwd. Een echte bink was hij destijds, met een matje en een oorring. Zo’n jongen die op school de stoerste brommer heeft. Alex werd profvoetballer bij FC Volendam en sc Heerenveen en vervolgens trainer bij clubs als NEC, Sparta en Almere City. Drie keer loodste hij een club naar de Eredivisie, wat razendknap is.

Vorig seizoen volgde ik hem op de voet voor mijn boek ‘Met open vizier: In het spoor van Alex Pastoor, dat 4 november is verschenen bij Uitgeverij Inside (ook bekend van de onverbiddelijke bestsellers ‘Gijp’ en ‘Kieft’).

Het leverde een bijzonder en vermakelijk inkijkje op in het leven van een man met misschien wel de moeilijkste managementbaan ter wereld: coach van een betaaldvoetbalclub.

Ook nu is Pastoor nog een echt ‘mannetje’. Daar weten journalisten alles van, want hij is levensgevaarlijk als je hem na een wedstrijd een stomme vraag stelt.

Ook voor motorrijden geldt: de een heeft er meer talent voor dan de ander. Wie slecht aanvoelt wat zo’n ding wel en niet kan, neemt automatisch minder risico.

Ik wilde die Harley natuurlijk wel even zien, en het liefst ook zelf uitproberen, dus reed ik op mijn Kawasaki Z1000SX naar Groet. Pastoor ging voor naar een ruime schuur. Ik zag fietsen, een halterbank en, onder een doek, zijn Harley. Maar een rondje toeren, nou nee. Hij: ‘We gaan zo naar de kroeg, toch?’

Wel wilde Pastoor zijn machine even starten. Een beschaafde donkere roffel volgde; voor de trainer geen illegale herrie-uitlaten. Maar dat hoofddeksel, rijdt hij daar echt mee rond? Aan het stuur bungelde een soort kinderskateboardhelmpje van een gram of twintig, zwart met een zilvergrijze ster erop. ‘Ehh, daar rij ik mee rond, ja.’ Het ziet er niet erg goedgekeurd uit. Pastoor haalde zijn schouders op. ‘Ik rij ook niet zo vaak.’

‘Laatst heb ik de motor weggebracht voor onderhoud. Die gozer vroeg wanneer ik voor het laatst de olie heb ververst. Ik zei: “Nog nooit.”’ Hij wilde weten hoe lang ik hem heb. Mijn antwoord: “Tien jaar.”’

Video-rijimpressie Ducati Multistrada V4 S 2025: Pieter Ryckaert

0

Pieter heeft voor ons de nieuwe Ducati Multistrada V4 S 2025 gereden. En de weersomstandigheden waren helaas om te huilen. Maar of de nieuwe Multistrada zich daardoor laat tegenhouden? Je ziet het in deze video.

Finaleweekend MotoGP gratis te zien bij Ziggo Sport

0

Dit weekend bereikt de MotoGP zijn absolute hoogtepunt. Topcoureurs Jorge Martín en Francesco Bagnaia staan klaar voor een zenuwslopende finale in de Motul Solidarity Grand Prix of Barcelona. De bloedstollende strijd om het kampioenschap wordt dit weekend beslist. Wie gaat er met de titel naar huis? De finale van de MotoGP wordt live uitgezonden en is voor iedereen te zien op Ziggo Sport.

Het MotoGP-seizoen 2024 was een spektakel met een bloedstollende titelstrijd tussen Francesco “Pecco” Bagnaia en Jorge Martín. Bagnaia domineerde met tien overwinningen, maar Martín hield de spanning erin met constante podiumplaatsen en wist met slechts drie zeges de leiding in het klassement te nemen. Hun rivaliteit kreeg extra lading toen Martín, rijdend voor het satelliet team Pramac, onverwachts zijn kans verloor om naar het fabrieksteam van Ducati over te stappen.

MotoGP Australië, Thailand en Maleisië 2024: titel bijna voor Jorge Martin

Met slechts 24 punten verschil gaan de kemphanen dit weekend in Barcelona de strijd aan voor de allesbeslissende race. Jorge Martín kan het kampioenschap al tijdens de sprintrace veiligstellen als hij minimaal twee punten meer haalt dan Pecco Bagnaia. Voor Martín zou dit zijn eerste wereldtitel betekenen, terwijl Bagnaia al tweemaal kampioen is geworden. Voor het derde jaar op rij wordt de titelstrijd in de allerlaatste race beslist.

Moto3

Niet alleen in de MotoGP is het spannend; ook in de Moto3 kan dit weekend nog veel gebeuren. Hoewel David Alonso het kampioenschap al heeft gewonnen, strijdt ‘onze eigen’ Collin Veijer nog volop voor de tweede plek. Met 236 punten deelt hij momenteel de tweede plaats met Dani Holgado. Een sterke eindklassering zou een mooie bekroning zijn op Collin Veijers Moto3-carrière voordat hij volgend jaar de overstap maakt naar de Moto2.

Noodweer

Normaal gesproken wordt de slotrace van de MotoGP-serie altijd verreden in Valencia, maar door het recente noodweer in die regio is de Grand Prix verplaatst naar Barcelona. De organisatie van de MotoGP heeft hierom ook een wervingsactie opgezet om slachtoffers uit het getroffen gebied te helpen.

Waar te zien

De Solidarity GP in Barcelona is live te volgen op Ziggo Sport (kanaal 14) en via het Ziggo Sport Totaal-pakket, maar ook niet-Ziggo klanten hoeven niets te missen van de spannende titelstrijd. Via Ziggo Sport Free kijk je dit weekend namelijk alle sessies van alle klassen gratis. 

Frank Weeink verzorgt het commentaar bij de MotoGP met analyses van co-commentator Barry Veneman. Bij de Moto2 en Moto3 zorgen Iwan van der Valk en Nigel Walraven voor het commentaar. Vanuit de pitlane brengt Rob van Gameren live verslag uit.

Programma MotoGP

Vrijdag 15 november
– 10:35 uur Ziggo Sport – MotoGP: Training 1
– 13:10 uur Ziggo Sport 3 – MotoGP: Training 2  
– 22.45 uur Ziggo Sport Race café

Zaterdag 16 november
– 10:15 uur Ziggo Sport – MotoGP: Training 3
– 10:40 uur Ziggo Sport – MotoGP: Kwalificatie
– 14:30 uur Ziggo Sport – MotoGP: Sprint

Zondag 17 november
– 9:35 uur Ziggo Sport – MotoGP: Warm up
– 13:10 uur Ziggo Sport – MotoGP: Race

Thunderbike Razor 6.0: Het kan altijd beter…

0

De Harley-Davidson Breakout is zo’n machine die voor veel mensen de absolute droommotor is. De looks, de power, de persoonlijkheid… Alles. ‘Kan niet beter’ zou je zeggen, maar daar denken ze bij het Duitse Thunderbike dan toch weer anders over… Hun gelijk bewijzen ze met deze ‘Razor 6.0’! 

Bij Thunderbike is het bouwen in de Dragstyle populair. Andreas Bergerforth, de man achter Thunderbike, is helemaal idolaat van deze stijl. Deze Razor 6.0 is dan ook niet de eerste Breakout die door Thunderbike in Dragstyle gebouwd is, maar -je raadt het al- de zesde. Het was voor Andreas een mooie gelegenheid om weer eens diep in de voorraad onderdelen van de Grand Prix lijn te duiken.

KORT EN COMPACT

Het begint met de brandstoftank; een aluminium GP-style tank door Thunderbike zelf geproduceerd. Omdat moderne tanks uitgerust zijn met een brandstofpomp en een benzinemeter is het helemaal zelf bouwen van een tank een stuk complexer dan het vroeger was. Niet iets waar ze zich bij Thunderbike door laten afschrikken natuurlijk en deze tank met zijn krachtige ‘stierennek’ en uitdagende lijnen is dan ook een lust voor het oog. Ook het achterspatbord met subtiel verborgen LED achterlicht en het bijpassende zadel zijn parts uit de GP collectie. Alles is kort en compact gemaakt om power uit te stralen. 

VERBETERD

De GP kroonplaten zijn niet alleen mooi, maar ze zetten de voorvork ook nog eens 3 graden extra onderuit. De wielen van de Razor 6.0 komen uit Thunderbike’s ‘Vegas Cut’ lijn met de kenmerkende rechte spaken en Technoid bouten. Met 21 inch voor het voorwiel en 18 inch voor het achterwiel zijn de afmetingen ten opzichte van de standaard Breakout wielen gelijk gebleven, maar verder is alles anders. Aan de achterkant is de remschijf verborgen zodat de aandacht volledig naar het wiel gaat. Aan de voorkant is er juist extra aandacht voor de rem dankzij de Thunderbike Vegas remschijf die met zijn 340 mm diameter maar liefst 40 mm groter is dan de standaard H-D schijf. Montage van deze grote schijf is mogelijk dankzij de Thunderbike disk adapter en de radiaal gemonteerde Brembo klauwen. De wegligging werd verbeterd met Hyperpro vering en de stuureigenschappen van de motor zijn ook beter dankzij het GP stuur dat rechtstreeks op de vorkpoten gemonteerd zit. De ademhaling van het blok werd verbeterd met Screamin’ Eagle luchtfilters en uitlaatdempers van Kess Tech.

DETAILS

Elke custombouwer weet; ‘de duivel zit het detail’ en juist ook de details krijgen dan ook altijd maximale aandacht in de Thunderbike projecten. In dit geval zijn dat dingen als het koplampschermpje, de sidemount, het speciale voorspatbordje en de GP frontspoiler. Ook de ‘Stripe’ richtingaanwijzers, de gepoedercoate blokdelen en de zwarte DLC coating van de vorkpoten zullen niet meteen opvallen, maar dragen weldegelijk bij aan de imposante overall look. 

KLEURNUANCES

Belangrijk element in die overall look is natuurlijk het spuitwerk van Thunderbike’s huisspuiter Chiko. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat de motor gewoon zwart gespoten is. Maar als je bij daglicht beter kijkt, zul je zien dat het zo eenvoudig niet is en er tal van kleurnuances te ontdekken zijn in het spuitwerk van deze Duitse meester. ‘Beter kijken’ zouden we je sowieso al aanraden, want de customliefhebber die dat bij deze Razor 6.0 niet doet, doet zichzelf tekort. 

PARTS EN DETAILS

Thunderbike parts

Vegas Cut wielen
Vegas pulley
Pulley brake kit
Zwevende remschijf voor: Vegas, 340 mm
Zwevende remschijf achter: Vegas 292 mm
Remklauw adapter 300->340 mm
Achterspatbord GP-Style 260 mm
Sidemount kentekenplaathouder + binnenplaat, Medium Pro black
Kentekenplaatverlichting
Custom Alu benzinetank, GP-Style
Frontspoiler, GP Style
Voorspatbord, staal, 21”
Kroonplaten Grand Prix, bicolor
Clip-On stuurhelften, Grand Prix bicolor
Koplampschermpje, alu
Richtingaanwijzers, Stripe LED
Forward Control Kit, zwart
Voetsteuntjes, V-Tech Design
Handvatten, Base Satin black cut
Toppers
Derby Cover TB-S, contrast cut
Belt guard, zwart
Timer Cover TB-S, contrast cut
Achteras cover set
Vooras cover set
Swingarmas cover, links
EFI cover met manometer bracket, black wrinkle

Overig

Brembo M4 radiale remklauw, linksvoor, 108 mm
Motogadget spiegels, Mo.view Race

Tekst & fotografie: Thunderbike