Zero Motorcycles, de wereldwijde pionier op het gebied van elektrische motorfietsen, start een nieuw Click & Collect-proefproject dat uitsluitend beschikbaar is in Nederland. Dit innovatieve programma stelt klanten in staat om het volledige assortiment van Zero Motorcycles en bijbehorende accessoires online aan te schaffen via de officiële webwinkel.
Nederland is de eerste regio in Europa waar dit initiatief van start gaat, wat de betrokkenheid van Zero Motorcycles bij de lokale markt onderstreept. Klanten kunnen nu eenvoudig online hun gewenste producten bekijken en bestellen, allemaal op één centrale plek. Na de online aankoop kunnen ze hun motorfiets of accessoires ophalen bij een deelnemende dealer, waar ze verzekerd zijn van deskundige ondersteuning en service.
Naadloze digitale winkelervaring: Bestel motorfietsen en accessoires direct via
https://shop.zeromotorcycles.com
Persoonlijke ondersteuning: Klanten halen hun bestelling op bij een deelnemende Zero-dealer.
Exclusief in Nederland: Dit proefprogramma is uniek en alleen beschikbaar in Nederland.
Umberto Uccelli, VP & Managing Director van Zero Motorcycles EMEA/APAC, zegt: “We zijn enorm enthousiast over de lancering van dit Click & Collect-proefprogramma in Nederland. Het benadrukt onze toewijding aan innovatie, niet alleen in onze motorfietsen, maar ook in de klantbeleving.”
Zero Motorcycles nodigt alle motorliefhebbers uit om het nieuwe online platform te verkennen en de toekomst van motorrijden te ervaren. Bezoek de website voor meer informatie.
Zojuist lanceerde Suzuki een teaser op hun wereldwijde website onder de naam “Meet the 8”. De afbeelding toont een donkere sfeer met een zwarte 8-bal en de tekst “Save the Date 4th July”. Hoewel de officiële onthulling dus pas op 4 juli plaatsvindt, wijzen alle aanwijzingen op een nieuw model dat gebruik maakt van Suzuki’s bestaande 776cc paralleltwin-motor. Afhankelijk van het exacte type motorfiets dat Suzuki gaat presenteren, zou de motor verschillende afstellingen kunnen krijgen. Wij zetten de opties een rij:
Verwachte uitrusting en elektronica
Gezien de recente Suzuki-modellen in de 800-serie, kunnen we een behoorlijk niveau van elektronische ondersteuning verwachten. Dit zal waarschijnlijk een 5-inch TFT-display omvatten, ride-by-wire, meerdere rijmodi, tractiecontrole, ABS, Low RPM Assist en het Easy Start System van Suzuki. Afhankelijk van het model en de positionering zou Suzuki ook geavanceerdere systemen kunnen introduceren, zoals bochtgevoelige ABS of uitgebreidere connectiviteitsmogelijkheden.
De timing van Suzuki’s nieuwe model is strategisch interessant. De motormarkt toont een groeiende interesse in zowel retro-geïnspireerde ontwerpen als veelzijdige all-rounders. Met deze nieuwe 800cc-motor zou Suzuki een belangrijk gat in hun line-up kunnen vullen en hun positie kunnen verstevigen in een competitief marktsegment.
De 776cc paralleltwin heeft zich al bewezen als een betrouwbare en plezierige krachtbron in de bestaande modellen.
De Dutch TT van 2025 in Assen zal niet alleen herinnerd worden om Marc Marquez’s indrukwekkende overwinningen, maar ook om zijn opmerkelijke pleidooi voor respect in de nasleep van de race. De meervoudig MotoGP-kampioen, die zowel de sprintrace als de hoofdrace won, richtte zich na afloop tot critici die de integriteit van zijn broer Alex in twijfel trokken.
“Mensen zeiden dat Alex niet probeerde te winnen omdat hij mijn broer is, maar vandaag probeerde Marco het ook niet,” verklaarde een zichtbaar geëmotioneerde Marquez. De controverse ontstond door aanhoudende speculaties op sociale media dat Alex Marquez, die voor het satellietteam Gresini Ducati rijdt, niet voluit zou gaan wanneer hij tegen zijn broer Marc op de fabrieks-Ducati racet. Deze beschuldigingen bereikten een hoogtepunt tijdens de Dutch TT.
De situatie rond de gebroeders Marquez illustreert een groter probleem binnen de MotoGP: de toenemende invloed van sociale media op de van rijders. Berichten als “Alex escorteert Marc gewoon naar de finishlijn” en “De gebroeders Marquez ruïneren de sport met hun favoritisme” zijn exemplarisch voor de ongefundeerde beschuldigingen die rijders moeten verduren. Marc’s publieke verzoek om respect kan gezien worden als een poging om niet alleen zijn eigen reputatie te beschermen, maar ook die van zijn broer en collega-rijders.
De situatie doet denken aan eerdere sociale media controverses in de MotoGP, zoals de nasleep van het Sepang-incident in 2015 tussen Rossi en Marquez, of de situatie die Maverick Viñales in 2022 ertoe dreef om sociale media volledig te verlaten vanwege cyberpesten.
Het beslissende moment in de Moto3-race aan het einde van de voorlaatste ronde: José Antonio Rueda (99) rijdt aan de leiding, terwijl achter hem Luca Lunetta, Taiyo Furusato en Adrián Fernández onderuitgaan.
José Antonio Rueda schreef een ware Moto3-klassieker op zijn naam in Assen. Van het begin tot het eind bleef een enorme kopgroep bij elkaar, met continu spectaculaire inhaalacties. David Muñoz en Valentín Perrone mochten samen met Rueda naar het podium. De race werd vroegtijdig beëindigd vanwege een massale crash in de voorlaatste ronde.
Kampioenschapsleider Rueda was het snelst in de Moto3-kwalificatie op het TT Circuit Assen, voor zijn Red Bull KTM Ajo-teamgenoot Álvaro Carpe en David Almansa, die zich voor het eerst op de eerste startrij wist te kwalificeren. Rueda reed de eerste helft van de race praktisch constant op kop, maar wist niet weg te komen. Sterker nog: na tien ronden reed de top-achttien nog als één lint over het Drentse asfalt. Net over de helft van de race nam de sensationele nieuwkomer Máximo Quiles de leiding over, terwijl Rueda binnen de kortste keren terugviel naar de tiende plaats. Er werd regelmatig zeer agressief ingehaald in de zenuwslopende strijd. Ondertussen werkte Carpe zich sterk terug naar voren, nadat hij in de tweede ronde veel plaatsen had verloren doordat hij moest uitwijken voor een foutje van David Almansa. Ook Rueda wist zich weer naar voren te werken. Met nog drie ronden te gaan ging Quiles – de winnaar van de vorige Grand Prix in Mugello – onderuit: zijn eerste racecrash als Grand Prix-coureur. In de ronden voor zijn val nam de 17-jarige coureur al zichtbaar veel risico’s bij zijn inhaalacties.
In de voorlaatste ronde ging het flink mis in de Geert Timmer-bocht, toen in de kopgroep Luca Lunetta, Taiyo Furusato en Adrián Fernández samen onderuit gingen. Hierdoor viel de voorste groep uit elkaar. De strijd om de zege ging nog tussen drie rijders: Rueda, Perrone en Muñoz. Carpe en Ángel Piqueras misten net de aansluiting. De strijd ging door tot in de Geert Timmer-bocht. Net op het moment dat Muñoz de leiding overnam, werd op het allerlaatste moment de rode vlag gezwaaid. Lunetta – die hard werd geraakt – lag nog in het gras en werd daar behandeld. De einduitslag werd opgemaakt aan de hand van de voorlaatste doorkomst, waardoor Rueda tot winnaar werd uitgeroepen, voor Muñoz en Perrone. Voor de Argentijn Perrone betekende het zijn eerste podium tijdens zijn debuutjaar in de Grands Prix.
Met zijn zesde zege van het seizoen heeft Rueda nu een voorsprong van 69 punten in het wereldkampioenschap op zijn teamgenoot Carpe, die de tweede plaats in de tussenstand overnam van Piqueras.
Zaterdag werden er twee races in de MotoE-klasse verreden. Beide keren kwam er een Italiaan als eerste over de finish. De eerste race werd gewonnen door Andrea Mantovini en de tweede door Alessandro Zaccone.
Het beslissende moment in de Moto3-race aan het einde van de voorlaatste ronde: José Antonio Rueda (99) rijdt aan de leiding, terwijl achter hem Luca Lunetta, Taiyo Furusato en Adrián Fernández onderuitgaan.
Zonta van den Goorbergh reed een goede thuisrace en eindigde op de twaalfde plaats tijdens de TT Assen. Collin Veijer wist in de laatste ronde af te rekenen met Van den Goorberghs teamgenoot Ayumu Sasaki, wat hem een veertiende plek opleverde. Diogo Moreira pakte in Nederland zijn eerste Moto2-zege, voor Aron Canet en Manuel Gonzalez.
Het was vooraf lastig in te schatten wat de Nederlandse fans mochten verwachten van Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer tijdens de thuisrace in Assen. Van den Goorbergh kende een weekend eerder een moeizame ronde in Mugello, terwijl Veijer daar zijn comeback maakte na een armbreuk die hem vijf weken aan de kant hield. Een blessure komt nooit gelegen, maar voor Veijer kwam die op een bijzonder ongelukkig moment in zijn eerste Moto2-seizoen – juist nu hij de stijgende lijn te pakken had. Beide Nederlanders gaven aan dat het behalen van WK-punten een mooi doel zou zijn voor hun thuisrace.
Vrijdagmiddag leek Van den Goorbergh zich lange tijd rechtstreeks te gaan plaatsen voor Q2, omdat hij praktisch constant in de top-veertien stond. In de slotfase van de sessie waren er meerdere crashes, die voor gele vlag-situaties zorgden. Barry Baltus ging onderuit in de Geert Timmer-bocht op het moment dat er al geel werd gezwaaid, waarvoor de Belg een dubbele long lap penalty voor de race kreeg. Voor Van den Goorbergh kwam de hectiek in de slotfase slecht uit. Meerdere snelle ronden van hem werden geschrapt, waardoor de 19-jarige coureur uiteindelijk als vijftiende werd afgevlagd. Dit gebeurde door koning Willem-Alexander, die vrijdag te gast was op het circuit en na de training een bezoek bracht aan de pitbox van de Nederlandse GP-rijders. Veijer moest voor de komst van de koning even zijn zinnen verzetten, omdat hij de training slechts als vijfentwintigste op 1,9 seconde van de snelste tijd had afgesloten.
1 van 3
Koning Willem-Alexander bezocht vrijdag de pitbox van RW-Idrofoglia Racing GP en nam plaats op de motor van Zonta van den Goorbergh.
Diogo Moreira werd de eerste Braziliaanse winnaar van een Moto2-race.
Collin Veijer bedankte de fans door zijn handschoenen het TT-publiek in te gooien, nadat hij als veertiende was gefinisht.
Betere kwalificatiedag
Zaterdagochtend wist Veijer echter een flinke stap voorwaarts te maken. Waar bijna alle rijders langzamer waren dan vrijdagmiddag, was de Red Bull KTM Ajo-coureur zes tienden sneller, waardoor hij op 0,7 seconde van de snelste rijder als vijftiende op de tijdlijst stond. In de Q1-kwalificatie wist Veijer zich nog één tiende te verbeteren, maar dat was niet voldoende voor plaatsing voor Q2. De Staphorster eindigde als achtste in Q1, wat hem een tweeëntwintigste startplek opleverde. ‘Ik kon wel voorspellen dat ik zonder in een groepje te rijden niet zou doorgaan naar Q2, maar ik koos er toch voor om alleen naar buiten te gaan, omdat iedereen in de pits stond te wachten en ik de ronden nodig heb op dit moment. Ik ben tevreden met de stap voorwaarts ten opzichte van gisteren. We gaan proberen om morgen punten te halen, maar ik weet niet of dat gaat lukken. Het is daarnaast belangrijk om het ritme terug te vinden van voor mijn blessure, want ik heb vóór Mugello vijf weken niet kunnen rijden en dat merk je echt op de motor’, vertelde Veijer.
Van den Goorbergh wist zich wél te plaatsen voor Q2, al maakte hij het nog even spannend. In zijn eerste stint van Q1 zette hij een 1.35,4 neer, waarmee de Brabander zes tienden sneller was dan zijn beste tijd uit de trainingen. Van den Goorbergh stond bij het ingaan van zijn tweede stint op de tweede plek toen hij in de Strubben onderuit schoof. In de resterende minuten zakte de RW-Idrofoglia Racing GP-coureur slechts één positie, waardoor hij toch door mocht naar Q2. Het team repareerde de motor en in de beslissende kwalificatiesessie kwam hij opnieuw tot 1.35,4, waarmee hij slechts 0,6 seconde langzamer was dan de poletijd, wat hem een twaalfde startplek opleverde. ‘P12 is een goed resultaat, helemaal nadat we uit Q1 moesten komen. Het hele veld reed dicht bij elkaar in de kwalificatie en het was lastig om een goede positie op de baan te vinden. Als ik WK-punten kan scoren in mijn thuisrace, zou ik tevreden zijn.’ In zijn voorgaande drie edities van de TT Assen slaagde Van den Goorbergh er niet in om in de top-vijftien te finishen.
Voor de derde Grand Prix op rij was Diogo Moreira de snelste in de Moto2-kwalificatie. Ivan Ortolá verraste met een tweede tijd. Ortolá wist vorig jaar Veijer nog in de laatste bocht te verslaan voor de winst in de Moto3-race in Assen. Kampioenskandidaten Manuel Gonzalez en Aron Canet noteerden de derde en vierde tijd. Baltus kwam via Q1 tot een zesde startplek.
Tweestrijd
In de Moto2-race werd al snel duidelijk dat het een tweestrijd zou worden, toen Canet en Moreira meteen afstand namen van de rest van het veld. Daarachter wist Deniz Öncü zich naar de derde plek te vechten, terwijl Gonzalez een moeizame openingsfase kende en terugviel naar de achtste positie. De Spanjaard herstelde zich na zo’n vijf ronden en wist alsnog de laatste podiumplaats te bemachtigen. Öncü zou later in de race onderuitgaan.Moreira reed ronde na ronde op het achterwiel van Canet. De Braziliaan leek zichtbaar iets over te hebben, maar wachtte tot de voorlaatste ronde om toe te slaan. De inhaalactie gebeurde toen Canet een klein foutje maakte in de Noordlus. In de resterende anderhalve ronde hield Moreira de leiding vast, waarmee hij zijn eerste Moto2-zege pakte. Hij werd daarmee de eerste Braziliaanse winnaar in de middelklasse van de Grands Prix.
Na tien races staat Gonzalez nog aan de leiding in het WK-klassement, met vijf punten voorsprong op Canet. Moreira volgt op 31 punten. Voor Barry Baltus werd het een weekend om snel te vergeten. Na het uitvoeren van een dubbele long lap penalty was de Belg teruggevallen naar de veertiende plek. Hoewel hij duidelijk het tempo had om zich weer naar voren te vechten, ging hij in zijn haast onderuit in de Haarbocht.
Aron Canet (44) reed rondenlang aan de leiding, maar werd in de voorlaatste ronde ingehaald door de constant aandringende Diogo Moreira (10).
In de punten
Van den Goorbergh had weinig aan zijn positie op de vierde startrij. De Brabander verloor zes plaatsen in de eerste sector en kwam achttiende te rijden. In de openingsronde werd hij ook nog gepasseerd door Veijer, die juist wél een sterke eerste sector reed. In de tweede ronde wist Van den Goorbergh zijn landgenoot weer in te halen. Veijer zakte vervolgens nog enkele posities terug. Mede dankzij diverse crashes voor hen schoven beide Nederlanders weer wat op in het veld. Van den Goorbergh reed al snel weer binnen de top-vijftien en bevond zich lange tijd tussen Celestino Vietti en Tony Arbolino. De RW-Idrofoglia Racing GP-coureur wist gedurende de race een strak tempo vast te houden en schudde daarmee Arbolino van zich af. Van den Goorbergh lag geruime tijd op de veertiende plek, maar doordat nog twee rijders ten val kwamen, kwam hij uiteindelijk als twaalfde over de finish. Een mooie uitslag in zijn thuisrace, waarmee hij zijn beste seizoensresultaat evenaarde: ‘Het is erg speciaal om de TT te kunnen afsluiten met een mooi resultaat, zeker omdat de voorgaande edities in Assen minder goed gingen. Er is vaak kritiek van buitenaf op de Nederlandse rijders, en in zo’n weekend is het juist mooi om te merken dat er veel meer positieve dan negatieve reacties van fans zijn. Dat geeft extra motivatie. Ik baal alleen een beetje van de eerste ronde, waarin we na contact met Arbolino wat plaatsen verloren. Daarna heb ik een strak tempo gereden, dat maar een paar tienden afzat van de kopmannen. Ik verloor vijf seconden in de eerste ronde en finishte op dertien seconden van de winnaar. Dit is één van de betere GP’s van de laatste tijd geweest.’
Veijer kon het groepje waarin Van den Goorbergh zich bevond niet volgen. De Staphorster kreeg te maken met Van den Goorberghs teamgenoot Ayumu Sasaki. Lange tijd reed Veijer op een vijftiende plek, maar met nog drie ronden te gaan werd hij ingehaald door de Japanner. Toen de goed gekwalificeerde Ortolá in de slotronde crashte, ging het duel ineens niet om één, maar om twee WK-punten. Veijer wist te counteren bij Sasaki en pakte daarmee de veertiende plaats, waarmee hij – net als Van den Goorbergh – zijn doel voor de thuisronde bereikte: het behalen van WK-punten. ‘Na een aantal ronden lag ik gesetteld rond de achttiende plaats. Vervolgens gingen meerdere rijders er af en kwamen we in de punten terecht. Gezien de situatie met de arm en de periode die ik heb gemist, moet ik tevreden zijn met de punten en de kleine progressie accepteren. Hadden we dit jaar alle races meegedaan en hetzelfde resultaat behaald, dan was ik zeker niet tevreden geweest’, vertelde Veijer na afloop.
Fotografie: Henk Keulemans, ANP
Moto2 Nederland 2025 uitslagen
Moto 2 Nederland
1. Manuel Gonzalez (BR), Kalex, 35.24,852; 2. Aron Canet (E), Kalex, +0,056; 3. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +1,783; 4. Jake Dixon (GB), Boscoscuro, +2,364; 5. Joe Roberts (US), Kalex, +3,212; 6. Marcos Ramirez (E), Kalex, +3,273; 7. Albert Arenas (E), Kalex, +10,224; 8. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, +10,383; 9. Senna Agius (AUS), Kalex, +11,324; 10. Daniel Holgado (E), Kalex, +11,720; 11. Celestino Vietti (I), Boscoscuro, +11,761; 12. Zonta van den Goorbergh, Kalex, +13,635; 13. Tony Arbolino (I), Boscoscuro, +19,452; 14. Collin Veijer, Kalex, +23,656; 15. Ayumu Sasaki (J), Kalex, +23,837.
Marc Márquez was bont en blauw na twee stevige crashes op vrijdag in Assen, maar in de races was hij opnieuw ongenaakbaar – zoals zo vaak in 2025. Het leverde MM93 zijn 94e Grand Prix-zege op tijdens de 94e TT van Assen. Marco Bezzecchi beleefde ook een sterk weekend met twee podiumplaatsen voor Aprilia. Alex Márquez kwam als verliezer uit de titelstrijd: hij liep bij een crash in de race een breuk in zijn linkerhand op.
Het was 100 jaar geleden dat Piet van Wijngaarden in 1925 als eerste de winst pakte in de koningsklasse – destijds de 500cc – tijdens de TT van Assen. Alleen tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940 tot en met 1945) en de coronapandemie (2020) werd het iconische evenement in Drenthe niet georganiseerd. Het 100-jarig jubileum van de TT Assen werd zowel voorafgaand aan als tijdens het evenement groots gevierd, met allerlei festiviteiten en speciale uitingen in Drenthe.
Maar niet alleen de TT-organisatie had reden voor feest. Ook MotoGP-rechtenhouder Dorna Sports kwam met een bijzonder nieuwsfeit naar Assen. Op de maandag voorafgaand aan de TT werd bekend gemaakt dat de Europese Commissie groen licht heeft gegeven voor de overname van Dorna Sports door Liberty Media. Deze Amerikaanse mediagroep, die al eigenaar is van de Formule 1, krijgt 84% van de aandelen in handen. Het huidige management, onder leiding van Carmelo Ezpeleta, behoudt de resterende 16%. Volgens Liberty Media-CEO Greg Maffei is MotoGP ‘een opwindende sport met veel groeipotentieel’. Hoe de nieuwe eigenaar die groei precies vorm wil geven, is vooralsnog niet geheel duidelijk. Maar dat er in de komende jaren op het gebied van marketing, communicatie én mogelijk ook op de circuits en qua locaties veranderingen komen, lijkt zeer aannemelijk.
1 van 3
Marc Márquez (93), Francesco Bagnaia (63), Marco Bezzecchi (72) en Pedro Acosta (37) vormden de kopgroep in de MotoGP-race.
Twee harde valpartijen deden de edele delen van Marc Márquez geen goed.
Voor de tiende keer dit jaar was de familie Márquez oppermachtig in de Sprint.
Quartararo weer op pole
Na de eerste trainingsdag in Assen ging het gesprek vooral over het grote aantal valpartijen. Tijdens de training op vrijdagmiddag vonden maar liefst negen crashes plaats, waarvan zes in de eerste acht minuten. Achteraf bleek dat deze te wijten waren aan de medium voorband, die niet voldoende op temperatuur kwam. WK-leider Marc Márquez ging zelfs in beide sessies van vrijdag onderuit. Hij liep daarbij diverse kneuzingen op, die volgens de Ducati-coureur mede werden veroorzaakt door de grote stenen in de grindbak. De stenen zijn echter niet te groot, want bij de homologatie van het circuit wordt ook naar de grindbakken gekeken. Dat Márquez zaterdag nog niet okselfris was en nog steeds last had van zijn edele delen, werd duidelijk zichtbaar aan de manier waarop hij op zijn Ducati (af)stapte. Toch noteerde de Spanjaard de vierde tijd in de kwalificatie, waardoor hij voor de tweede keer dit jaar niet vanaf de eerste startrij mocht vertrekken.
Fabio Quartararo kende moeizame weekenden in Aragón en Mugello, waar de Yamaha zichtbaar tekortkwam. In Assen kon de Fransman zijn snelheid over één ronde opnieuw laten zien tijdens de trainingen. Quartararo pakte – na Jerez, Le Mans en Silverstone – zijn vierde pole position van het seizoen. Dat was geen toeval: de wereldkampioen van 2021 was ook het snelst in de trainingen op vrijdagmiddag en zaterdagochtend op het TT Circuit Assen. Francesco Bagnaia en Álex Márquez maakten de eerste startrij compleet.
Quartararo kon zijn pole position in de Sprint niet verzilveren. De Fransman behield nipt de leiding voor de goed gestarte MM93, maar aan het einde van de eerste ronde zette Marc Márquez een geslaagde aanval in bij de Geert-Timmerbocht. In de Haarbocht ging vervolgens ook Alex Márquez voorbij aan Quartararo. De twee Spaanse broers sloegen daarna snel een klein gaatje naar hun achtervolgers. Hoewel het verschil binnen de top-zeven klein was, was het wel groot genoeg waardoor er na drie ronden nauwelijks meer werd ingehaald. Alex was in de Zuidlus zichtbaar sneller dan zijn oudere broer, maar vanaf de Ramshoek had Marc weer de overhand. Alex Márquez kwam dichtbij, maar plaatste geen aanval voor de winst. Zo eindigde de tiende Sprint van het seizoen voor de tiende keer in een 1-2 voor de gebroeders Márquez. Het was de negende keer dat Marc als winnaar over de streep kwam.
De derde plek ging naar Marco Bezzecchi, die zich in de openingsfase voorbij Bagnaia en Quartararo wist te werken. Voor Bezzecchi betekende dit zijn eerste Sprint-podium op Aprilia. Tevens was het de eerste keer in 2025 dat niet het complete Sprint-podium werd bezet door Ducati-coureurs. Quartararo reed kort achter Bezzecchi op de vierde positie toen hij met nog vier ronden te gaan onderuit schoof in Mandeveen. ‘Dit kan gebeuren wanneer je iedere ronde constant op de limiet moet rijden en niet kunt inhalen. Dit is het eerste jaar dat ik vaker crash, dat komt omdat ik wil winnen’, verklaarde de Yamaha-coureur na afloop. Voor Bagnaia werd het opnieuw een teleurstellende Sprint. Na de start lag de Italiaan even op de derde plaats, maar hij eindigde uiteindelijk als vijfde achter Fabio Di Giannantonio.
Kopstart voor Francesco Bagnaia (63) in de race, terwijl polesitter Fabio Quartararo (20) al in de Haarbocht meerdere plaatsen verloor.
Marc Márquez dominant
Zondag kwamen de vier Yamaha-coureurs in actie met een speciale kleurstelling, ter ere van het 70-jarig jubileum van Yamaha Motor. De YZR-M1-motoren waren uitgevoerd in de rood-witte kleuren van de YZF-R7 uit 1999, waarmee onder anderen Noriyuki Haga destijds in het WK Superbike reed. Voor Quartararo bracht het weinig geluk: al in de Haarbocht werd hij ingehaald door Bagnaia en de Márquez-broers. Na twee ronden was de polesitter teruggevallen naar de zevende plaats en later zou hij nog verder wegzakken toen hij moest uitwijken voor een crash van Fermín Aldeguer.
Ook Alex Márquez kende een moeizame openingsfase. Binnen vier ronden viel hij terug van de tweede naar de vijfde plek. Bagnaia leidde de race, gevolgd door zijn teamgenoot, Bezzecchi, en een verrassend sterke Pedro Acosta. Aan het eind van de vijfde ronde nam Marc Márquez in de Geert-Timmerbocht de leiding over van Bagnaia. Een halve ronde later ging zijn jongere broer onderuit na contact met Acosta bij het uitkomen van de Strubben. Bij de crash liep de Gresini Racing-rijder een breuk in zijn linkerhand op – een mogelijk beslissend moment in de titelstrijd tussen de Márquez-broers.
Bagnaia kon het tempo van zijn teamgenoot niet volgen. Bezzecchi en Acosta gingen hem voorbij. Halverwege de race versnelde Márquez en leek hij een gaatje te slaan. Maar Bezzecchi pareerde de aanval en bleef aandringen, terwijl Bagnaia zijn ritme hervond en Acosta opnieuw inhaalde. In de slotfase moesten Bagnaia en Acosta definitief lossen in de strijd om de zege. Bezzecchi bleef binnen enkele tienden van Márquez rijden, maar volgen is iets anders dan aanvallen – iets wat Alex Márquez al ondervond in de Sprint. In de Ramshoek – en ook in andere linkerbochten – wist MM93 telkens het verschil te maken, zodat niemand kon aanvallen in de Geert Timmer-bocht. In de laatste twee ronden brak Bezzecchi definitief, waarmee Marc Márquez zijn zesde Grand Prix-zege van het seizoen veiligstelde. Het was zijn derde MotoGP-overwinning in Assen, na eerdere zeges in 2014 en 2018. Zijn voorsprong in het WK-klassement liep daarmee uit naar 68 punten op broer Alex.
Bezzecchi bekroonde zijn ijzersterke weekend met zijn tweede podiumplaats. Het was geen grote verrassing dat Bezzecchi zo goed presteerde in Assen, aangezien hij op het Drentse circuit in 2022 ook zijn eerste Sprint-zege en MotoGP-podium behaalde. Bagnaia – die de drie voorgaande MotoGP-races in Assen had gewonnen – moest dit keer genoegen nemen met een derde plaats.
De MotoGP-race werd bijgewoond door 109.499 fans op het TT Circuit Assen. Het 100-jarig jubileum van het evenement zorgde bovendien voor een nieuw bezoekersrecord over het hele weekend: voor het eerst werd de grens van 200.000 bezoekers overschreden, met in totaal 200.104 fans over drie dagen. In 1982, dus voor het Dorna-tijdperk, werd de TT bijgewoond door 203.134 toeschouwers, verdeeld over vier dagen, omdat er toen drie trainingsdagen waren.
Vervolg Martin-transfersoap
Buiten de baan liet Albert Verala, de manager van de regerend wereldkampioen van zich horen in Assen. Bij Jorge Martin gaat het nauwelijks nog over zijn blessure of terugkeer, die gepland lijkt te staan nog voor de zomerstop in Brno. Na de Franse Grand Prix kwam naar buiten dat Martin gebruik wil maken van een clausule in zijn contract, waarmee hij Aprilia na dit seizoen zou kunnen verlaten. Dat nieuws zorgde voor gefronste wenkbrauwen, aangezien de Spanjaard op dat moment nog nauwelijks op de Aprilia RS-GP had gereden. Volgens zijn manager is Martin volgend jaar contractvrij omdat zij de clausule op tijd hebben ingeroepen. In die clausule zou, simpel gezegd, staan dat Martin na vijf raceweekenden mag vertrekken als hij niet in de top van het WK-klassement staat. Aangezien hij pas één Grand Prix heeft gereden, staat de regerend wereldkampioen logischerwijs nog niet in de top van het klassement. Valera gaf aan dat ze die prestatieclausule graag hadden willen verlengen, zodat Martin meer tijd zou krijgen om aan de motor te wennen voordat hij een definitieve keuze moest maken. Dat voorstel zou volgens Valera zijn afgewezen door Aprilia. Volgens de manager is het nog altijd niet uitgesloten dat Martin ook volgend jaar voor Aprilia rijdt, mocht hij in de tweede seizoenshelft sterk terugkomen.
Aprilia Racing-baas Massimo Rivola voelde zich genoodzaakt om met een tegenreactie te komen. Hij verklaarde zondagochtend in Assen dat ‘Martin duidelijk niet vrij is om voor een andere fabrikant te rijden in 2026’, wat suggereert dat het contractverschil tussen de Spaanse coureur en de Italiaanse fabrikant mogelijk voor de rechter zal komen. Rivola gaf wel aan dat het om een ‘lastige situatie’ gaat, waarin beide partijen zich momenteel bevinden. Gezien de ingewikkelde omstandigheden lijkt een breuk volgens MOTO73 inmiddels onvermijdelijk, waarbij het vooral nog draait om de juridische en financiële afhandeling. Want er zal flink wat gelijmd moeten worden om van Martin en Aprilia nog een gelukkig huwelijk te maken. Het meest waarschijnlijke scenario lijkt dat Martin in 2026 naar Honda vertrekt – een gerucht dat al volop de ronde doet. Maar of dit alles erg chique is verlopen? Dat blijft zeker de vraag…
Fotografie: Henk Keulemans, Jan Boer, MotoGP, ANP
Quotes
1 van 5
‘Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst iemand heb ingehaald tijdens een race.’ Fabio Quartararo moet met de Yamaha voortdurend op de limiet rijden om het tempo bij te houden en mist het vermogen om in de aanval te gaan.
‘Ik had plezier, maar het was onmogelijk om Marc aan te vallen.’ Marco Bezzecchi beleefde een sterk weekend in Assen, met een derde plaats in de Sprint en een tweede plek in de race.
‘Het is onmogelijk om te vechten als je één of twee tienden per ronde langzamer bent.’ Alex Márquez reageerde daarmee op de kritiek dat hij te weinig weerstand zou bieden aan zijn broer Marc in de strijd op de baan.
‘Ik had de overwinning wel verwacht, ook al was ik - net als in de Sprint - niet de snelste rijder op de baan.’ Marc Márquez vergrootte zijn voorsprong in het WK-klassement tot 68 punten.
‘Jorge Martin is contractvrij voor 2026. Hij is beschikbaar en Honda is een optie.’ Vertelde zijn manager Albert Valera. Hij gaf tevens aan dat Aprilia niet zomaar zal opgeven en er mogelijk juridische stappen volgen.
MotoGP Nederland 2025 uitslagen
Circuitinfo
Evenement: Grand Prix van Nederland Circuit: TT Circuit Assen Lengte:4.542 meter Pole position: Fabio Quartararo (Yamaha), 1.30,651 (180,3 km/u) Snelste raceronde: Francesco Bagnaia (Ducati), 1.32.220 (177,3 km/h)
Sprint Nederland
1. Marc Márquez (E), Ducati, 20.02,150; 2. Alex Márquez (E), Ducati, +0,351; 3. Marco Bezzecchi (I), Aprilia, +1,247; 4. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +2,269; 5. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +2,686; 6. Maverick Viñales (E), KTM, +4,074; 7. Fermin Aldeguer (E), Ducati, +9,064; 8. Franco Morbidelli (I), Ducati, +9,159; 9. Pedro Acosta (E), KTM, +11,069.
13 ronden = 59,046 KM
Racegemiddelde winnaar: 176,8 km/u
Snelste ronde (4e): Di Giannantonio, 1.31,723 = 178,2 km/u
Ondanks de stevige portie motoren die we op dagelijkse basis tussen ontbijt en slaapmutsje voor de kiezen krijgen, blijft er in elke catalogus wel eentje over die maar niet onder onze billen lijkt te willen. De innemende Harley-Davidson Sportster S prijkt al jaren hoog op m’n verlanglijstje, maar een testrit was er tot op heden niet van gekomen. Tot nu. Voor 2025 krijgt de S onder meer een grondig bijgespijkerde ophanging en een reeks nieuwe kleuren. Hoog tijd om te ontdekken of de Sportster S de ongewilde onthouding waard was.
Testomstandigheden
Zomer!
Temperatuur
22°C
Testkilometers
153 kilometer
1 van 9
Over smaak valt te twisten, maar wie deze Harley in levenden lijve mag aanschouwen, zal moeite hebben om bepaalde lichaamssappen op peil te houden. De nieuwe Mystic Shift-lak is een knap staaltje gespoten schizofrenie: afhankelijk van de lichtinval verandert de tint van deze ‘Factory Custom’ van paars naar blauw, en het oplettende oog kan zelfs een vleugje oranje ontwaren. De combinatie met de contrasterende matzwarte elementen, de dikke flattrack-uitlaatdempers, ballonbanden en de klassieke tankbadge zorgt voor een erg gespierd voorkomen met een geslaagde knipoog naar een sportief verleden. Niet iedereen zal vallen voor de lange ledreep op de snuit – nogal uitgesproken minimalistisch – maar hij past wat ons betreft wel wonderwel in het plaatje. De bar-end spiegels ogen clean, blijven te allen tijde bruikbaar door de quasi-afwezigheid van vibraties, en doen niets af aan het silhouet. Dit is het soort motor waarbij je de neiging niet kan weerstaan om nog even over je schouder te loensen als je ‘m in het zonlicht hebt geparkeerd.
Lekker egoïstisch
Als je de potige Sportster S van z’n jiffy lift, sta je dankzij de amper 765 mm hoge zit aan beide zijden stevig met je zolen op de aardbodem geplant. De zithouding is laag en uitnodigend, en bijgevolg ideaal voor wie met gestrekte benen z’n kilometers wil afhaspelen. De voorzichtige forward controls zetten je voeten een tikkeltje verder naar voren, terwijl de lange en platte tank en het lage stuur je bovenlijf licht voorover kantelen. Het stuur ligt goed in de hand, het matte TFT-dashboard ligt prima in het oog en verschaft je overzichtelijke info en een eenvoudige en gesmaakte menustructuur. Het zadel voelt daarenboven lekker dik gepolsterd, terwijl de cover achterop er geen twijfel over laat bestaan: de passagier blijft thuis. De Sportster S laat je immers lekker egoïstisch genieten, en misschien wel exact wat Milwaukee in gedachten had.
Al van een afstandje ziet het getrainde oog dat de Sportster S zijn hart deelt met de Pan America. Enter de Revolution Max 1250, een vloeistofgekoelde V-twin met variabele kleptiming, en 121 pk en 125 Nm. Vermogen en koppel die lekker breed over de toeren zijn uitgesmeerd. Eerder waren we al behoorlijk onder de indruk van het straatgerichte pakket dat de motorbouwer uit Milwaukee met z’n Pan America ST op het tarmac heeft gezet. Maar in de Sportster S komt het blok potentieel nóg beter tot z’n recht. Het blok is lekker soepel onderin, en vanaf 3.500-4.000 toeren vertoef je in de ‘sweet spot, waarbij het blok heel gretig doorsleurt tot voorbij de 8.000 tpm. Maar ook lager in de toerenschaal is de Revolution Max 1250 een pareltje: amper gestotter, lekker verfijnd samenspel tussen koppeling en blok en een gasrespons die ons kan bekoren. Vanaf de eerste meters bakken vertrouwen en een forse trap in je onderrug als je het wilt. Al hou je het best één oog op de teller gemikt: ga je hard op het gas, dan knal je in z’n drie al snel met hoogst illegale snelheden door het landschap. Verbluffend hoe hard de Sportster S je in geen tijd van rust naar rush katapulteert – zeker als je de rijmodus vanuit Rain of Road richting Sport zapt. Allemachtig.
Tweede laag
De voor 2025 bijgespijkerde ophanging is duidelijk sportief georiënteerd, maar voelt desondanks behoorlijk comfortabel aan. De veerweg is achteraan fors gegroeid ten opzichte van het vorige modeljaar (51 naar 82 mm) zonder de zadelhoogte te verhogen, terwijl ook de 43mm UPSD-vork qua afstelling opnieuw werd bekeken. Wij onthouden vooral het surplus van dik 30 mm ten voordele van het comfort, dat vanaf de eerste meters aan boord in positieve opvalt. Wordt het wegdek een stuk ruwer, dan voel je wel dat de achterhand wat klappen door probeert te seinen naar je bips – maar het dik gevoerde zadel weet het gros daarvan op te vangen. Een tweede laag demping, als het ware. Neen, heus niet elke oneffenheid wordt op die manier gefilterd, maar het volstaat ruimschoots voor de vaderlandse wegen. Wie dat wil kan overigens met in- en uitgaande demping en veervoorspanning in de weer – zowel voor- als achteraan, maar de standaardsetting volstaat prima.
Zen
Met de lange wielbasis (1.520 mm), de luie balhoofdhoek (30°) en de brede en ronde rubbers hadden we een vrij arbeidsintensieve rit verwacht, maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Al bij lage snelheden volstaat een lichte stuurimpuls om de Sportster S op hellingshoek te brengen, waarna hij op hogere snelheden en in de bocht mooi stabiel blijft – ook met de extra veerweg achter. Enkel bij stapvoetse manoeuvres moet je je kop erbij houden om het blok voldoende aan de kook te houden terwijl je de S probeert te keren. Geen onoverkomelijkheden, maar dan komt de combinatie van het gewicht, de brede sloffen en lange wielbasis even bovendrijven.
Eéntje volstaat
Vooraan prijkt een enkele radiale Brembo monobloc remklauw met 320mm-remschijf. Die setup lijkt misschien een tikkeltje karig op papier – zeker gezien de 228 rijklaarkilo’s die afgeremd dienen – maar overtuigt in werkelijkheid met verve. Mede dankzij de Brembo-hoofdremcilinder is de remkracht perfect doseerbaar, en is er prima feedback. Eén of twee vingers volstaan meestal, zelfs als we de vaart er goed in houden. Achteraan bijt de enkelzuigerremklauw ruim voldoende hard in de 260mm-schijf om manoeuvres met voldoende vertrouwen aan te vatten.
Subtiel geïmplementeerd
Waar motoren tegenwoordig uitpakken met ellenlange lijsten aan elektronica en andere hulpjes, en dat ook graag opzichtig in beeld brengen, pleit Harley-Davidson duidelijk voor visuele rust. Wat niet betekent dat je de snufjes niet aan boord hebt: van het compacte, maar haarscherp afleesbaar 4-inch TFT-display, over de bijbehorende bluetooth-connectiviteit tot Harley’s nieuwste generatie Rider Safety Enhancements. Gaande van hellingshoekgevoelige tractiecontrole en ABS, tot een subtiele regeling van de motorremwerking. Het werkt allemaal zo subtiel dat je het nauwelijks merkt – precies zoals het hoort. Cruisecontrole is standaard voorzien en links achter het balhoofd zit ook nog een handige USB-C-poort verstopt, zodat je onderweg je smartphone kunt laden. Prima pakket!
Prijs en concurrentie
Voor de Sportster S tel je minimaal 20.995 euro neer, wat me een prijs/kwaliteitsgewijs een meer dan degelijk aanbod lijkt in het gamma van Harley-Davidson. Voor die vanafprijs krijg je evenwel een Sportster S in het nogal vlakke ‘Billiard Grey’. De Mystic Shift-livrei kost je een forse 1.150 euro extra, maar die zouden we in dit geval met de ogen dicht betalen. Wat een meerwaarde is dat voor deze machine! Speuren we de catalogi even af naar waardige tegenstanders, dan komen we al snel uit bij concurrenten als de Indian FTR Sport (€17.190) en de Triumph Speed Twin RS (€19.495).
Conclusie eerste test 2025 Harley-Davidson Sportster S
Van z’n brutale voorkomen tot de verse lik Mystic Shift: de 2025 Harley-Davidson Sportster S is een absolute blikvanger, hoe je het ook wendt of keert. Maar ook onder die laag weet de vernieuwde S te overtuigen. Wat mij betreft komt het Revolution Max 1250-blok, dat we al kenden van de Pan America, in deze machine pas écht tot z’n recht: van de bootlading koppel onderin tot het eindschot in opvallend hoge toeren. Dit plaatje klopt. De bijgewerkte ophanging zorgt daarenboven voor een verrassend volwassen rijgevoel, een onverwacht lichtvoetig stuurgedrag en de subtiel agerende elektronica is wat mij betreft een schot in de roos. Prijsgewijs onderin het aanbod uit Milwaukee te vinden, qua rijplezier helemaal bovenaan.
Tekst: Jelle Verstaen Foto’s: Manu De Soomer/Motorsportspics.com
BMW presenteert een nieuwe creatie, die het supermarktsegment moet gaan aanvoeren: de BMW Concept RR. De nieuwe RR is geïnspireerd op de BMW fabrieks-superbike M 1000 RR, waarmee BMW-fabrieksrijder Toprak Razgatlioğlu vorig jaar het FIM World Superbike Championship won.
Volgens BMW toont de nieuwe Concept RR eens te meer hoe de technologie uit de racerij doorsijpelt naar de motoren voor de openbare weg. Daar zit wat in, aan de andere kant is het omgekeerde ook waar: de Superbike-klasse is immers een klasse waarin wordt geracet met voor weggebruik ontworpen motoren, die slechts in beperkte mate mogen worden aangepast voor gebruik op het circuit. Er is dus sprake van een wisselwerking. Zo claimt BMW dat de krachtbron van de nieuwe Concept RR is geïnspireerd op de watergekoelde viercilinder-in-lijn van de wereldkampioensmachine uit het FIM Superbike World Championship, die meer dan 230 pk (169 kW) levert. Dat is echter een getunede versie van de krachtbron uit de M 1000 RR van 2025.
1 van 3
Het kontje van de Concept RR heeft een verlicht RR-logo en winglets.
De neus van de Concept RR heeft gewijzigde winglets en een andere luchtinlaat.
De inlaatnokkenas is voorzien van het shiftcam-systeem, dat nokken met andere openingstijden en lifthoogte boven de kleppen kan zetten.
Shift-Cam
De krachtbron uit de M 1000 RR heeft een cilinderinhoud van 999 cc uit een boring x slag van 80 mm x 49,7 mm. Deze werkt met een zeer hoge compressieverhouding van 14,5:1. De cilinderkop is voorzien van ovale in- en uitlaatpoorten voor een optimale luchtstroom van en naar de titanium in- en uitlaatkleppen. Deze worden bediend via twee bovenliggende nokkenassen en zogenaamde ‘sleeptuimelaars’. De inlaatnokkenas is voorzien van BMW’s unieke Shift-Cam-systeem. Dat wil zeggen dat de nok twee nokken heeft, een die bij lage toeren optimaal functioneert en een die bij hogere toeren optimaal werkt. Een actuator verschuift de nokkenas bij een bepaald toerental, zodat de voor die situatie best presterende nok de klep bedient en de gassen kunnen binnenstromen vanuit de 52 mm-gasklephuizen. Die zijn bij de M 1000 RR voorzien van snelgas. Dat wil zeggen dat de gaskleppen volledig open staan bij 58° verdraaiing van de gasgreep, in plaats van 72° bij andere modellen.
Aanpassingen
Dat alles leidt tot een maximumvermogen van 218 pk bij 14.500 tpm. Dat vermogen haalt de Concept RR-krachtbron echter alleen wanneer er benzine met een klopvastheid van 98 RON door de injectoren vloeit. Hoewel het nergens staat, zal het betekenen dat er klopsensoren zijn gemonteerd, die waarnemen wanneer het blok gaat pingelen. Het motormanagement zal de ontsteking dan iets later zetten, waardoor het blok minder vermogen levert. Uiteraard is de krachtbron van de Superbike-racer getuned, voor zover de reglementen dat toelaten. Zo zou het raceblok gesmede zuigers hebben met twee zuigerveren, gebruikmaken van titanium drijfstangen en lichtere tuimelaars voor hogere toerentallen en hogere vermogens. De lagerkappen in de cilinderkop zouden ook steviger zijn, daarnaast zouden de waterkanalen verbeterd zijn voor een effectievere koeling. Dat alles geeft een vermogenstoename tot 230 pk. Het rijwielgedeelte wijkt af door een snelwisselsysteem op de achteras en remklauw, wat snelle pitstops mogelijk maakt.
De nieuwe BMW Concept RR is uitgerust met elektronische controle- en regelsystemen, die rechtstreeks afkomstig zijn van de WorldSBK M 1000 RR, zoals het motormanagement, de tractiecontrole en de motorrem-regeling. Dat zijn de systemen die ook de huidige, ‘civiele’ M 1000 RR kent. Deze is bijvoorbeeld voorzien van DTC (Dynamic Traction Control), waarvan de Slide Control-functie is gesplitst in een Slip Control en een Slide Control, dit dankzij de toepassing van stuurhoeksensoren. De tractiecontrole kent verder vier modi: Rain, Road, Dynamic en Race. Het ABS Pro kent vijf modi en is voorzien van Brake Slide Assist voor gecontroleerde remdrifts, alsmede een speciale Slick-modus. Het motormanagement kent de rijmodi Rain, Road, Dynamic, Race, Race Pro 1–3 en er is standaard een Launch Control & Pit Lane Limiter. We gaan er dus vanuit dat de Concept RR dat allemaal ook heeft.
1 van 2
Het nieuwe design is volgens BMW Scherp, doelgericht en expressief.
De aerodynamica van de Concept RR is gericht op een lage luchtweerstand en een hoge stabiliteit.
Superlicht
De M 1000 RR is voorzien van een aluminium brugframe, waarin het motorblok als dragend deel fungeert. Aan de voorzijde wordt het frame afgeveerd via een volledig instelbare 45 mm upside-down vork. De eveneens volledig instelbare achterschokdemper houdt de aluminium swingarm op zijn plek via een Full Floater Pro-linksysteem. Voor een laag onafgeveerd gewicht heeft BMW superlichte M-carbonwielen toegepast. Voor de Concept RR heeft BMW naar eigen zeggen alles herzien, van het frame tot het kleinste onderdeel. Elk detail is consequent geoptimaliseerd voor lichtgewicht constructie en prestaties. Of de Concept RR daardoor het superlage drooggewicht van 170 kg haalt, dat de Superbike op de schaal brengt, dat zal de toekomst uitwijzen.
Aerodynamisch
Bij een nieuwe motorfiets hoort een nieuw design en dus zijn ook de jongens van de schets- en kleiafdeling weer actief geweest om een herkenbaar, maar net ander uiterlijk te creëren. Volgens BMW volgt het nieuwe design het principe van scherp, doelgericht en expressief. Voor dat laatste heeft het een reliëf RR-logo op de staart en een verlicht RR-symbool aan de onderkant van de aluminium staart. Het design draait echter niet alleen om het uiterlijk, ook de aerodynamica is weer op scherp gezet voor een nog lagere luchtweerstand en maximale stabiliteit en bochtsnelheid. We zien daartoe aangepaste winglets in het kontje en we zien ook dat de winglets 3.0 van het vorige type weer wat zijn veranderd. De vorige gaven 30 kg downforce bij 300 km/h. Dan zullen de nieuwe toch minstens 31 kg downforce geven? Omdat het om een concept gaat, binnenkort vast en zeker meer!
Yamaha zet zijn 70-jarig jubileum extra kracht bij met een bijzondere hommage tijdens de Dutch TT. Zowel het Monster Energy Yamaha MotoGP-team als het Prima Pramac Yamaha MotoGP-team zullen tijdens de Dutch TT aantreden in een speciale livery die direct geïnspireerd is op de iconische 1999 Yamaha YZF-R7 (OW02). De kenmerkende rood-witte kleurstelling roept direct herinneringen op aan Yamaha’s rijke racehistorie en in het bijzonder aan de zeldzame homologatiespecial die werd ontwikkeld voor het WorldSBK. De timing van dit eerbetoon is perfect gekozen, aangezien de Dutch TT in Assen dit jaar zijn 100ste verjaardag viert. Het evenement vormt daarmee het ideale decor voor Yamaha’s jubileumviering.
Rijders eren Noriyuki Haga’s erfenis
Niet alleen de motorfietsen krijgen een speciale behandeling; ook de coureurs dragen bij aan het eerbetoon. Fabio Quartararo, Álex Rins, Jack Miller en Miguel Oliveira zullen tijdens het raceweekend racepakken dragen die geïnspireerd zijn op de uitrusting van Noriyuki Haga uit 1999, die destijds op de YZF-R7 OW02 reed. “Deze kleuren zijn heel bijzonder voor Yamaha, en deel uitmaken van deze viering is geweldig,” aldus Jack Miller. “Racen met deze kleuren geeft een enorm gevoel van trots, en er is geen betere plek om ze te dragen dan in Assen.” De originele Yamaha YZF-R7 OW02 uit 1999 was een ware zeldzaamheid, met slechts 500 geproduceerde exemplaren wereldwijd. Deze homologatiespecial werd specifiek ontwikkeld voor deelname aan het Superbike en de Acht uren van Suzuka.
Ducati zet een grote en ook gedurfde stap in de crosswereld met de aankondiging dat negenvoudig wereldkampioen Antonio Cairoli de nieuwe Desmo450 MX zal rijden tijdens twee rondes van het AMA Pro Motocross Championship. De Italiaanse motorcrosslegende zal aan de start verschijnen op de iconische circuits van RedBud (5 juli) en Millville (12 juli). De fabrikant uit Bologna gebruikt deze races strategisch om de Desmo450 MX in de Amerikaanse schijnwerpers te zetten vóór de geplande marktintroductie en natuurlijk om data te verzamelen voor verdere ontwikkeling.
De uitdaging voor Ducati in de Amerikaanse markt
Ducati betreedt een uiterst competitief veld dat wordt gedomineerd door gevestigde merken met jarenlange ervaring in motorcross. De Desmo450 MX zal direct concurreren met gerenommeerde modellen zoals de Yamaha YZ450F, Honda CRF450R, KTM 450 SX-F, Husqvarna FC 450, Kawasaki KX450 en GasGas MC 450F – allemaal motoren met bewezen prestaties en betrouwbaarheid. De Amerikaanse markt vertegenwoordigt een cruciale doelstelling voor Ducati. Het merk heeft aangekondigd dat de Desmo450 MX vanaf juli 2025 beschikbaar zal zijn bij Noord-Amerikaanse dealers.
Cairoli als sleutelfiguur in Ducati’s motorcross-strategie
De aanwezigheid van Antonio Cairoli verleent het project onmiddellijk veel publiciteit. Met negen wereldkampioenschappen op zijn naam is Cairoli een van de meest succesvolle motorcrossers aller tijden. En dat is nodig, want voor Ducati is de inzet hoog. Als de motorfiets goed presteert onder de extreme omstandigheden van het AMA kampioenschap, zou dit kunnen leiden tot een succesvolle marktintroductie in 2025.
Motor.nl gebruikt cookies om jouw ervaring op onze website zo goed mogelijk te maken. Hiervoor hebben we een aantal cookies nodig. Veel lees en kijkplezier!
Functionele cookies
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.