Of je nu een korte of lange roadtrip met de motor gaat maken; Met de juiste voorbereidingen zijn veel ergernissen eenvoudig te voorkomen en is de kans dat je onderweg voor verrassingen komt te staan veel kleiner.
Handig om bij je te hebben
Er zijn tegenwoordig hele handige compacte toolsetjes, maar neem de juiste mee! Let op metrisch (Japans/Europees) en inch (Harley). Ook het model en bouwjaar van je motor zijn belangrijk. Veel dealers verkopen deze sets en kunnen je daarbij adviseren. Je zult verbaasd zijn wat je met een klein setje allemaal kunt oplossen.
Vul de set aan met een rolletje tape, tie-wraps en een paar reserve zekeringen van het juiste type. Bij klassieke motoren kun dit uitbreiden met een spanningzoeker/multimeter en reserve bougies.
Een klein jerrycannetje met een paar liter benzine kan je net redden als het verbruik wat hoger ligt en de benzinepomp net te ver weg is.
Handige tips voor kamperen met de motor in Scandinavië
Tips & Tricks
- Van je verzekeringmaatschappij heb je een groene kaart gekregen. Neem die mee naar het buitenland, dit is je bewijs dat je verzekerd bent. Voor pechhulp en repatriëring is een extra dekking nodig. Als je motor niet te repareren valt, wordt deze teruggebracht. Vervangend vervoer is bijna altijd een auto (dus geen motorfiets).
- Informeer wat er verplicht is om bij je te hebben en welke kledingvoorschriften er zijn in de landen die je bezoekt. Zo zijn er landen waar een EHBO kit verplicht is, ook met de motor. Daar zijn speciale compacte kitjes voor.
- Door het rijden met bagage/duopassagier veranderen de rijeigenschappen van je motor. Lees in het instructieboekje wat de fabrikant adviseert m.b.t. vering afstellingen en bandenspanning.
- Je motor moet natuurlijk in technisch goede staat zijn. Het beste is een uitgebreide onderhoudsbeurt vooraf. Zorg zeker voor schone olie, want vervuilde olie geeft een hoger verbruik en onderweg bij een benzinepomp hebben ze maar zelden de juiste olie op voorraad. Zwaardere omstandigheden en hogere temperaturen doen het olieverbruik toenemen. Controleer onderweg regelmatig het oliepeil. Het is verstandig een liter motorolie mee te nemen als je van plan bent om een paar duizend kilometer te gaan rijden.
- Controleer vooraf de dikte van je remblokken. Ook de remvloeistof mag niet ouder zijn dan 2 jaar. Door water in de remvloeistof daalt het kookpunt wat ervoor kan zorgen voor vapour lock (dampbelvorming). In gewoon Nederlands betekent dit dat je geen remdruk meer hebt. Dit is zeer vervelend, zeker als je een berg afrijdt! Kijk op de deksel van het remvloeistofpotje welk type remvloeistof er in je remsysteem moet. Dit is vaak DOT 5 of 4 en dit mag je niet mengen of verwisselen!
- Spaakwielen hebben regelmatig controle nodig. Bij zware belasting met een paar losse spaken komt er extra kracht op de andere spaken waardoor deze kunnen breken. Tik met het plastic handvat van een schroevendraaier tegen de spaken en luister of deze nog op spanning staan. Een losse spaak geeft een dof geluid. Een specialist kan de spaken op de juiste spanning zetten door de spaaknippel aan te draaien.
- We weten allemaal hoe belangrijk het is om met de juiste bandenspanning en genoeg profiel op de banden op pad te gaan. In de praktijk zijn er genoeg leeghoofden die er niet naar om kijken. Hierdoor breng je jezelf en anderen echt in gevaar! Controleer altijd je bandenspanning en pas deze aan bij zware belasting. De profieldiepte meet je met een profielmeter of schuifmaat. De wettelijke eis is minimaal 1 millimeter profiel, maar in de praktijk kun je een band beter eerder vervangen.
- Bij een elektrische storing onderweg controleer je altijd eerst de zekeringen. Het is handig om dit voor vertrek eens rustig te bekijken. Je weet dan waar ze zitten en welk type je nodig hebt als dit onderweg nodig is. Neem een paar extra zekeringen mee voor onderweg. Een spanningzoeker of multimeter is handig om snel storingen te zoeken. Als je een alarmsysteem op de motor hebt, vervang dan op tijd de batterijen. Krijg je de motor onderweg niet meer van het alarm af dan komt dit meestal door storing van andere zenders in de buurt (tolpoortjes, elektrische schuifdeuren, etc.). Verplaats de motor dan een paar honderd meter en probeer het opnieuw.
Pech heb je alleen als je in een onbewoond gebied staat waar geen hulpdiensten komen. Voor de meeste van ons is dat dus niet aan de orde. Wij hebben in Europa hooguit vertraging! In het ergste geval brengt een hulpdienst je naar huis.
Tekst & fotografie: Peter van den Barselaar (Motorcycle Academy)