donderdag 31 juli 2025

Chopper Chief: Raw Steel Choppers frame voor Tony’s Indian

Nadat de Brit Tony Leigh een stuk met de Indian Chief Vintage van zijn vrouw heeft gereden is hij diep onder de indruk. Met name het mooie en krachtige motorblok van de Chief steelt zijn hart en hij besluit vrijwel meteen voor zichzelf een chopper te laten bouwen rondom zo’n modern Indian motorblok.

Tony gaat op zoek naar een gebruikt blok en vindt dat in een total-loss schadegeval uit Devon. Hij laat het blok vervolgens afleveren bij String van Raw Steel Choppers in Essex en gaat er langs om het gedroomde design voor zijn chopper te bespreken. Samen met String zet hij wat schetsen op papier en dat blijkt voor String voldoende om een perfect passend frame te bouwen. Daarna maakt hij de uitlaten, kroonplaten en de verschillende brackets. Ondertussen verzamelt Tony alle andere onderdelen.

Sixties choppa’: PW Custom Cycles bouwt Eddie’s Shovel

CANDY RED

Het frame wordt door Tony zelf gespoten, maar zijn eerste resultaat, in oranje-roze metalflake, wordt overtuigend afgekeurd door zijn liefhebbende vrouw. Hij doet dus een tweede poging en met het frame in Candy Red metalflake gaat de duim omhoog. Zijn vriend Stuart helpt hem daarna om het blok zonder het spuitwerk te beschadigen in het frame te krijgen. De benzinetank werd naar Max van Pitt Bull Choppers gestuurd om de plek voor de GPS snelheidsmeter te maken en de vulopening te verplaatsen. Daarna was het tijd voor de bedrading die een stuk eenvoudiger was geworden zonder elektronische injectie en ECU. De ademhaling verloopt nu via een enkele Mikuni HSR 42 carburateur waarvoor String een adaptor voor het spruitstuk maakte. Het was nog wel even een uitdaging om de ontstekingstiming af te stellen, want vanwege de elektronische injectie zijn er geen timingsmarkeringen aangebracht. Max redde zich echter door een metalen staaf in het bougiegat te steken om zo de timing op de ouderwetse manier af te stellen.

ALS EEN ZONNETJE

Tenslotte bracht Tony de chopper naar Lee Motorcycles in Ledbury voor een laatste technische beurt. Doel was de motor helemaal rijklaar te hebben voor de Kickback Show in Malvern, die in het eerstvolgende weekend op de kalender stond. Even leek het toch nog mis te gaan, want in de dagen voor dat weekend begon het blok slecht te lopen en er af en toe zelfs helemaal mee op te houden. De oorzaak was gelukkig snel gevonden; Er was verbrand schuimmateriaal van het luchtfilter in de carburateur gekomen en de sproeiers waren deels verstopt geraakt. Nadat de carburateur weer helemaal schoongemaakt was liep het blok (met een nieuw luchtfilter) weer als een zonnetje.

BEST ENGINEERING

Tony is nog steeds helemaal weg van het Indian motorblok en hij heeft zich voorgenomen de chopper ook echt te gaan gebruiken voor vele lange trips in en buiten het Verenigd Koninkrijk. Hij is al meer dan 30 jaar lid van de Britse National Chopper Club en rijdt met de club ook verschillende tourritten naar treffens op het Europese vasteland. Bij de allereerste rit met de Club werd de Indian chopper van Tony door de aanwezige kenners al meteen uitverkoren voor de trofee van ‘Best Engineering’. Voor Tony een geweldige eer en de bevestiging dat hij met het Indian blok de perfecte keus maakte voor een bijzondere chopper!

Tekst: Tony Leigh
Fotografie: Del Hickey

SPECIFICATIES INDIAN CHIEF CHOPPER

ALGEMEEN

Eigenaar Tony Leigh
Bouwer Tony Leigh en Raw Steel Choppers
Donorbike Indian Chief, 2016

MOTORBLOK

Type lucht/oliegekoelde V twin
Cilinderinhoud 136 Cui
Carburatie Mikuni HSR 42 carburateur
Luchtfilter Bug Eye
Transmissie standaard Indian
Ontsteking custom
Uitlaatsysteem custom rvs

RIJWIELGEDEELTE

Frame custom door Raw Steel Choppers
Voorwiel Harley-Davidson
Voorrem dubbele schijfrem, zwevende schijven, Indian remklauwen
Remleidingen custom
Hoofdremcilinder Indian
Voorvork Harley-Davidson
Kroonplaten custom
Swingarm custom door Raw Steel Choppers
Achterschokbrekers Hagon
Achterwiel Indian
Achterrem Indian

DIVERSEN

Stuur custom, 1.25 inch
Handvatten custom
Voetsteunen custom
Controls Indian
Instrumenten GPS
Voorspatbord custom
Achterspatbord custom
Benzinetank aangepaste custom tank
Zadel custom
Accubak custom door Raw Steel Choppers
Elektra custom door Tony
Koplamp Bates
Achterlicht custom LED

SPUITWERK

Kleur Candy Red metal flake
Spuiter Tony
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen