dinsdag 2 september 2025

De Harley-Davidson Fat Boy custom van Geert: Dreams come true…

Als bakker heeft Geert Heylen tijdens zijn leven al heel wat uurtjes geklopt. Op zoek naar een welverdiend verzetje trok hij naar een Harley dealer in de buurt en hij viel er ten prooi aan de charmes van een nagelnieuwe Fat Boy.

Geert steekt enthousiast van wal: ‘Ik had eigenlijk een zwak voor een V-Rod musclebike, maar dat model zit helaas niet meer in het programma. Dan is een Fat Boy een logisch alternatief. Bij Harley Silver Lake stond mijn droom in de showroom en over de aankoop heb ik niet lang getwijfeld. Het was de bedoeling om mijn nieuwe aanwinst te laten customizen en voor de realisatie van mijn visioenen was ik gelijk op het juiste adres. Ze zijn er immers gespecialiseerd in gepersonaliseerde projecten. Bovendien is de locatie niet zo veraf voor mij, dat kan later wel eens handig zijn bij onvoorziene narigheid.”

Meer Geert

Kenmerk Details
NaamGeert Heylen
Bouwjaar1972
Beroepbakker
Typeprobeer altijd de plezantste te zijn
DrankDuvel of een Kasteelbiertje
EtenChinees
Sportpower training en judo (lang geleden)
Hobbymotorrijden
Motoren betekenenzorgeloze vrijheid
Droommotormijn Fat Boy
Meest pijnlijke (motor) momenteen overleden motorkameraad
Mooiste motorervaringtripjes door de natuur
Gebruikt de motor meest voorkop opfrissen
Wat maakt uw motor speciaalhet unieke concept
Zonden in het verkeeroei… iets te veel snelheid?
Persoonlijk voorbeeldPaul Teutel sr en jr (American Chopper)
Heb een hekel aanleugenaars
Wat met 5 miljoeneen tweede motor kopen?

SOUND AND POWER

Geert Vervolgt: “In standaard spul ben ik tegenwoordig weinig geïnteresseerd. Ik heb liever dat de mensen zich afvragen wat daar in hemelsnaam komt aangesjeesd. Daarbij mag het voor mij best ook wat lawaai maken. Ik heb heel wat vrienden met Thunderbike customs. Dat heeft me wellicht serieus beïnvloed, want voor mij is dit de eerste gecustomizede motor. Ik had op voorhand een heleboel foto’s met knappe creaties opgeslagen, zodat ik mijn wensen kon duidelijk maken. Die hebben we vergeleken met eerdere projecten van Silver Lake, teneinde het beste eruit te nemen. Gaandeweg kon ik de aanpassingen aan de motor, die oorspronkelijk blauw was, opvolgen. Een single-side achterbrug en bijhorende vette achterslof was alvast een onvoorwaardelijke must. Ik koos voor een 260, dat was de breedst mogelijke band. Voor een royalere maat was een dubbelzijdige swingarm nodig, maar die zou het zicht op de magnifieke velg te veel belemmerd hebben. Volgens sommigen rijdt dat niet zo lekker, maar mits wat gewenning valt dat best mee. Met andere zuigers heeft de machine nu 131Ci en extra vermogen. Sound en power zijn zeer essentieel voor mij. Tijdens het rijden kan je er maar beter het kopje bij houden want er steekt behoorlijk wat pit in de machine.”

Unikat: unieke Indian Scout custom door Florian

VERWENDE TIENER

De stage IV kit duwt het vermogen flink omhoog door middel van high-performance nokkenassen en kleppen, gefreesde cilinderkoppen, versterkte klepveren en zuigers. Een aangepaste mapping zorgt voor de optimale afstelling. Wie de Fat Boy ziet, merkt meteen het opvallende achterwiel op, een eyecatcher waar niet naast te kijken valt. De uitlaten hebben de ideale lengte waarmee de imposante velg volledig zichtbaar blijft. “Voor de kleuren was het eigenlijk een beetje aftasten, zegt Geert. “Artistieke special paint ontwerpen spreken me totaal niet aan. Zwart is al levenslang mijn favoriete kleur en dat combineert uitstekend met goudtinten. Effen kleuren met een frequent terugkerende detailtint, dat straalt klasse uit. Dat facet komt ook terug in het stiksel van het op maat gemaakte zadel. Met de Telefork lowering kit werd de voorkant iets lager gezet, vooral om een betere look te bekomen in combinatie met het 23” voorwiel. De air ride maakt het plaatje helemaal af. De ombouw is volslagen probleemloos verlopen. Tussendoor kreeg ik van Robbe wat foto’s doorgezonden. Op het laatste moest ik nog eventjes wachten op een bestelde kabel en dan begint het natuurlijk stevig te kriebelen. Ik voelde me precies een verwende tiener die op zijn beloofde snoepgoed zit te wachten.”

AVERIJ

Zelf heeft Geert nooit brommers gehad. “De enige bromfietservaring die ik opdeed was een tripje achterop bij een kameraad op een Camino, toen ik ongeveer 15 jaar was. Mijn motorgeschiedenis begint pas rond de periode dat ik getrouwd ben. Mijn vader begon toen onverwachts op een 800 cc Honda Shadow te rijden. Van ervaring was amper sprake, want een motorrijbewijs was toen niet vereist. Het verhaal heeft dan ook niet lang geduurd, want het speeltje werd al snel aan de kant geschoven. Ondertussen was het bij mij beginnen kriebelen. Af en toe werd vaders Honda stilletjes de garage uitgeduwd om er stiekem een ritje mee af te haspelen. Later, na mijn eerste eigen motor, een 125 cc Shadow, volgde van alles en nog wat: Van een Amerikaanse 1100 cc Shadow C3, tot een voor straatgebruik omgebouwde 500 cc crossmotor, een quad en een aantal Japanse scheurneuzen. Een beetje afwisseling vind ik best wel leuk. De quad was ik redelijk rap moe, want als je daar wat zot mee doet word je genadeloos beloond met serieus oplopende kosten. In het begin was het uiterlijk enorm belangrijk, maar later moest het vooral zwaarder en nog zwaarder zijn. Ik stond nogal hevig om er de allerlaatste pk uit te sleuren, dat was toen nog relatief goed mogelijk. Zoiets blijft meestal niet onbestraft. Met een drie maand oude Suzuki GSX-R heb ik aan 140 km/u een bochtje gemist. De lichamelijke averij viel gelukkig mee, maar de Japanner was rats aan flarden. De remschijf zat zelfs in de velg geplooid. Moeder was natuurlijk content dat het mormel eindelijk opgeruimd was. Ook met auto’s durfde ik wel eens zwaar crashen. Blijkbaar heb ik een zeer actieve engelbewaarder, want ik ben er steeds betrekkelijk goed vanaf gekomen. Na de Suzuki heeft het wel efkes geduurd alvorens ik opnieuw een motor onder de kont schoof. Het afdankertje van mijn vader stond er nog en zo ben ik na een lange periode alsnog terug op een chopper terechtgekomen.”

OUDERWETS GASSEN

Geert vertelt verder: “Na een aantal jaar heb ik de Shadow weggedaan, want er was niet veel goeds meer aan. Daarna is het een zestal jaar stil gebleven, alvorens op een Harley-Davidson terecht te komen. Dat was de verwezenlijking van een langgekoesterde droom. Ik ben inmiddels de kaap van 50 jaar gepasseerd en dan moet je niet lang meer treuzelen. Ik ben in de bakkersstiel geboren en momenteel hebben we vier winkels, met alles tezamen 50 mensen in dienst. We leveren ook op grote evenementen als Rock Werchter. Eigenlijk ben ik altijd aan de slag en daar ben ik trots op. Dan is een gecustomizede motor als presentje volgens mij wel dik verdiend. Met Japanners heb ik het wel gehad, ik koester mijn Harley en hou hem steeds binnen oogbereik. Onderweg krijg ik veel positieve reacties op de motor, dat doet uiteraard enorm deugd. Mocht ik ooit niet meer in staat zijn om te motorrijden, dan zou ik de twin gegarandeerd de living durven binnenrollen. Vroeger trok ik er met mijn motoren steeds alleen op uit en dat is met de jaren nog steeds niet veranderd. Het zijn voornamelijk korte trajecten met aangename tussenstops, waar ik in de natuur rustig van een sigaretje kan genieten. Op die routes weet ik ook de plekjes waar ik nog eens ouderwets kan gassen. Dat doe je in België best verstandig, want wie voor de rechter verschijnt wordt bijna letterlijk de broek afgedaan.”

GEZELLIGE ROEFEL

Geert is een fervent liefhebber van naar beneden aflopende uitlaten, maar omwille van de geluidsnormen werd dat plannetje wijselijk geschrapt. Bij het opstarten levert de Fat Boy een gezellige roefel af, dat met het regelbare Jekill&Hyde vervolgens kan muteren tot een vrij stevige partituur. “De Belgische wetgeving is mede door de nieuw ingevoerde technische keuring niet erg inschikkelijk voor verbouwde motoren”, sakkert hij. “Daarom heb ik veiligheidshalve de meeste standaard onderdelen in mijn garage opgeslagen. Mocht dat nodig zijn dan kan de custom steeds in zijn standaard outfit teruggeplaatst worden. Voorlopig is dat echter niet aan de orde, dat zou wel een beetje te gek zijn zeker!”

Tekst & fotografie: Patrick De Muynck

SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON FAT BOY CUSTOM

ALGEMEEN
Eigenaar: Geert Heylen
Bouwer: Silver Lake Harley-Davidson
Bouwtijd: 4 maanden
MOTORBLOK
Merk en type: Harley-Davidson Milwaukee 8
Bouwjaar: 2024
Cilinderinhoud: 2146 cc of 131 Ci
Luchtfilter: Screamin’ Eagle
Uitlaten: Dr.Jekill & Mr.Hyde met V-Strike bochten set
Andere aanpassingen: complete motor zwart
RIJWIELGEDEELTE
Merk en type frame: Stock Softail Frame
Voorvork: Telefork lowering Kit
Achterbrug: Thunderbike Single-Side Swingarm Kit 21” Alu
Schokdempers: Thunderbike Air Ride Suspension Kit
Voorwiel: Thunderbike 23” Big Speed
Voorrem: Thunderbike Brake Big Speed 340 mm
Voorband: Metzeler Cruisetec 130/60-23
Achterwiel: Thunderbike 21” Big Speed
Achterrem: Thunderbike Floated Big Speed 300 mm
Achterband: Metzeler Cruisetec 260/35-21
DIVERSEN
Stuur: Hollywood Light
Risers: Thunderbike Riser Kit old style
Knipperlichten: Thunderbike LED
Spiegels: Mirror Joker
Handvatten: Empire Hand Grips
Zadel: Thunderbike Seat Plate
Voorspatbord: Thunderbike 23” glasfiber
Achterspatbord: Thunderbike Steel 260 mm
Achterlicht: Thunderbike LED
Voetsteunen: Empire Collection
Kentekenplaathouder: Thunderbike
Spoiler kit: Thunderbike Chin Fairing GP Style Long
SPUITWERK
Spuiter: Cassiers
Kleur: Custom Paint
Overig: volledige Glas Coating

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen