Poppe Eillert was zeven jaar geleden niet van plan om zijn Yamaha FJR1300 te verruilen voor een Triumph Tiger 1200 Explorer. Het aanbod om bij een toevallige passage bij Motor Center Eibergen een proefrit op een Explorer te maken veranderde alles. De Yamaha maakte plaats voor de Triumph omdat Poppe vond dat de Explorer handelbaarder was. Wat de motoren wel gemeen hebben is dat ze allebei probleemloos functioneren.
Voor Poppe Eillert (71) uit het Overijsselse Hengelo was het als tiener al een uitgemaakte zaak dat hij op zijn achttiende motor zou gaan rijden. ‘Mijn interesse voor motorrijden is ontstaan toen ik als tiener van een oom motorblaadjes onder ogen kreeg. Dat sociale van het motorrijden, naar elkaar zwaaien en elkaar onderweg helpen als dat nodig is, sprak me heel erg aan. Ik kom niet uit een motorfamilie, alleen mijn opa heeft ooit motor gereden en mijn jongere broer is later ook motor gaan rijden. Het halen van het motorrijbewijs was begin jaren ‘70 nog een makkie. Dat lees ik nu tenminste vaak, maar ik ben toch zeker een keer of vier op examen geweest. Theorie ging prima maar tijdens het praktijkexamen kon ik onder druk niet goed presteren. En als je dan ook nog je examinator onderweg kwijtraakt, helpt dat niet. Ik leste op een lichte scooter met de instructeur achterop. Ook al niet de beste voorbereiding. Maar goed, uiteindelijk lukte het dan toch en kocht ik voor 135 gulden (spaargeld krantenwijk) mijn eerste motor. Een NSU Max uit ’56. Daarna volgden nog een CZ en een aantal Jawa’s in dezelfde prijscategorie. Dat wil zeggen: oude tweetakten van een paar honderd gulden. Mijn eerste “dure” motor was een BMW R60. Helaas bleek dat een miskoop. Na twee weken ging de versnellingsbak stuk en waren de reparatiekosten bijna net zo hoog als wat de motor nog waard was. Gelukkig kon ik met de motorzaak waar ik de motor had gekocht een goede deal sluiten. Ik ruilde de R60 in op een gloednieuwe Yamaha RD350, een supersnelle, luchtgekoelde tweetakt.’
Poppe Eillert
| Woonplaats | Hengelo (Ov) |
| Leeftijd | 71 jaar |
| Beroep | Gepensioneerd |
| Rijdt sinds | 1973 |
| Aangeschaft | 2018 |
Triumph Tiger 1200 Explorer
| Nieuwprijs | Circa €17.740 |
| Dagwaarde | Circa €8.000 |
| Rijstijl | Toer |
| Gebruik | Woon-werk en vakantie |
| Brandstofverbruik | 1:16 |
| Olieverbruik | Nihil |
| Onderhoud | Dealer |
| Bouwjaar | 2014 |
| Kilometerstand | 92.883 km |
Net als de eerdere motoren hield ook de RD350 het niet heel lang vol bij Poppe. Niet dat de motor stuk ging, maar wel omdat Poppe er een gewoonte van had gemaakt zowat ieder jaar een andere motor aan te schaffen. De RD350 maakte plaats voor een meer solide Yamaha XS650 gevolgd door een XS750. ‘Op die laatste motoren heb ik ontdekt hoe leuk reizen per motor kan zijn. Maar door de komst van een gezin, huisje-boompje-beestje, je kent dat wel, was er geen plek en geld meer voor een motor. Ik heb het vijftien jaar volgehouden, op mijn 45e begon het toch weer te kriebelen. Ik stapte binnen bij Motorpaleis Piet van Dijk in Enschede waar ik een chopper wilde kopen. Maar de verkoper raadde mij dat af vanwege mijn lange lijf. Hij was bang dat ik op die motor last van mijn rug zou krijgen. Dat was de reden dat ik niet op een chopper maar op een Yamaha XJ900 de deur uit reed.’
Marathonmotor Honda NT1100: bij gebrek aan beter
Minder hard werken
Met de XJ900 had Poppe gelijk veel schik. Hij werd in 2003 lid van de XJ-club Nederland en bekleedde er diverse bestuursfuncties. ‘Het mooie van zo’n club is dat je op verschillende plekken in Nederland komt. Want in alle uithoeken van ons land worden tochten georganiseerd. Ik organiseer zelf de “Verre Oosten”-tocht. Altijd gezellig, net zoals de buitenlandse trips met Horizon Reizen. Voor de buitenlandse reizen had ik een Yamaha FJR1300 aangeschaft. Veel meer comfort. Na een ongelukje met een Franse auto moest mijn eerste FJR het veld ruimen voor een andere. Ik was heel goed tevreden over de FJR, plannen om iets anders te kopen waren er niet. Totdat ik bij Motor Center Eibergen binnenliep en daar spontaan een proefritje op een Triumph 1200 Explorer mocht maken. Tjonge, wat reed dat gemakkelijk. Ik had gelijk een heel goed gevoel op die motor. Ik maakte de proefrit op een nieuwe motor, te duur voor mij. Maar in de winkel stond ook een gebruikte van vier jaar oud en 30.000 km op de teller. Ik werd het snel met de verkoper eens en zo werd ik in 2018 de gelukkige eigenaar van een Triumph Tiger 1200 Explorer. Ik stelde voor om de Arrows-uitlaatdemper die erop zat te vervangen door een originele. Totdat ik er thuis achter kwam dat zo’n Arrows-uitlaat lichter en mooier is dan een originele. Toen toch maar snel even met de motorzaak gebeld dat ze die uitlaat moesten laten zitten. Het grote verschil tussen de FJR en de Explorer is dat ik, vooral in de bergen, het gevoel heb dat ik op de Triumph minder hard hoef te werken. Alles gaat vanzelf. Ja, omvallen ook, al lag dat niet aan de motor maar aan mij. Ik ben een paar keer vrijwel stilstaand omgevallen. Eén keer had ik daarbij de pech dat het achterspatbord brak. Om valschade aan het blok te voorkomen, heb ik een set valbeugels laten monteren.’
| Heb jij ook een marathonmotor? |
| Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl. |

Horizon Reizen
Zeven jaar na aanschaf is Poppe nog steeds dik tevreden over zijn Triumph. ‘Al het onderhoud wordt gedaan bij MC Eibergen. Iedere 10.000 km een kleine beurt en om de 30.000 km een grote beurt. Nieuwe banden, in de regel om de 10.000 km, vormen de grootste kostenpost. Bij een grote beurt is het uurloon boosdoener van een hogere rekening. Het kost nu eenmaal tijd om bij de kleppen te komen. Onvoorziene kosten zijn er tot nu toe amper geweest. De cardan is probleemloos, net zoals eigenlijk alles dat is aan deze Triumph. Onlangs zijn wel de voorvorkkeerringen vervangen. Ik had niet gezien dat ze lek waren, maar ik heb er vertrouwen in als de monteur zegt dat vervangen nodig is. En dan gelijk aan beide kanten, want ik had ergens gelezen dat als er eentje stuk is de andere kant ook zo aan de beurt is. Zelf doe ik helemaal niets aan onderhoud. Ik heb er geen verstand van, afblijven dus. Als de motor niet wordt gebruikt, staat die thuis onder een afdak. Onlangs heeft mijn vriendin een keer bij een Pan European achterop gezeten. Dat vond ze helemaal prinsheerlijk zitten. Maar die Pan past (gelukkig) niet door het poortje bij mij thuis. Dus geen discussie. Naast de Yamaha en de Triumph heb ik ook altijd nog een XJ900 achter de hand. De laatste, een hele mooie, kocht ik dit jaar voor 600 euro. Ik ben met mijn Triumph gewoon welkom bij de nog steeds springlevende XJ-club maar (in Nederland) meerijden met een XJ is toch leuker.’
Als het kan maakt Poppe Eillert twee keer per jaar een reis met Horizon Reizen. ‘Dat bevalt me erg goed. Je komt op plekken waar je anders waarschijnlijk nooit zou komen. En onderweg op de motor met gelijkgestemden is altijd prettig. Het merendeel van de kilometers die ik jaarlijks rij, dat zijn er zo’n 10.000, wordt gemaakt tijdens die reizen. Vanwege een rugoperatie heb ik één jaar weinig gereden. In het begin heb ik met de Triumph ook nog wat woon-werkverkeer gedaan. Ik was tot aan mijn pensioen forensisch psychiatrisch verpleegkundige in een TBS-kliniek waar ik het soms lastiger vond om met de beleidsmakers dan met de patiënten te werken.’
Triumph Tiger 1200 Explorer op de brug
‘Ik poets de motor zelden, maar ben er toch maar een keer met de hogedrukreiniger overheen gegaan,’ is het eerste wat Poppe weet te zeggen wanneer hij met zijn Triumph bij MOTO73-expert Van Sleeuwen in Volkel arriveert. Ondanks het weinige poetsen ziet de elf jaar oude Triumph met 90.000 km op de teller er keurig uit. ‘Het is dat ik op de teller kan zien hoeveel er al met de motor is gereden, anders zou ik het niet geloven,’ meldt Van Sleeuwen bij terugkomst na het gebruikelijke proefritje. ‘Het driecilinderblok loopt geruisloos, de remmen zijn prima, geen speling op de hendels op het stuur. Kortom, de motor voelt nog als nieuw.’
Eenmaal op de brug verandert dat beeld niet. Er is amper ergens roest te bespeuren, wat deels ook te danken is aan het feit dat er met deze motor niet in de pekel is gereden. De remschijven voor zijn nog de originele en met een slijtage van slechts 0,5 mm blijven die nog wel even zitten. De schijf achter is er minder goed aan toe met 1 mm slijtage en groeven. ‘Bij één van de volgende beurten is die aan vervanging toe,’ verwacht Van Sleeuwen.
De accu van de Triumph is een keer vervangen. Poppe: ‘Net voor een vakantietrip wilde de motor niet starten. Het oranje acculampje brandde. Snel even aan de lader, maar dat hielp niet direct. Even later ging het lampje wel uit en startte de motor. Maar ik had er geen goed gevoel bij. Onderweg in Duitsland toch maar een motorzaak gezocht voor een nieuwe accu. Daar kreeg ik het advies om een iets zwaardere accu te monteren. Een goed advies, want daarna startte de motor nog vlotter dan voorheen.’
Van een versleten balhoofdlager is bij deze motor nog geen sprake. Tja, wat is er eigenlijk wel versleten aan deze motor? Van Sleeuwen doet zijn best om een punt van aandacht te vinden, maar dat is er gewoon niet. ‘Triumph maakt gewoon goede motoren die standaard rijk uitgerust zijn. Dat in combinatie met goed onderhoud, uitgevoerd door een dealer, maakt dat de motor is zoals die er nu bij staat,’ aldus de MOTO73-expert.
De eigenaar denkt, zeker na deze woorden, niet aan inruilen van zijn Explorer. ‘De nieuwe modellen zijn wel lichter, dat spreekt me aan, maar ook mijn portemonnee wordt dan een heel stuk lichter. Dat spreekt me dan weer minder aan. Zolang de motor het goed blijft doen, blijf ik ermee rijden.’
Foto’s: Peter van der Sanden
| Richtprijzen bij motorzaak |
| 2012 ca. 8.500 euro 2013 ca. 9.000 euro 2014 ca. 9.500 euro 2015 ca. 10.000 euro 2016 ca. 11.000 euro 2017 ca. 12.000 euro 2018 ca. 13.000 euro 2019 ca. 14.000 euro 2020 ca. 15.000 euro 2021 ca. 16.000 euro 2022 ca. 18.000 euro 2023 ca. 22.000 euro |
| Reparaties en problemen |
| 77.500 km achterspatbord vervangen (na omvallen) 85.000 km accu vervangen 90.500 KM voorvorkkeerringen vervangen |
Triumph Tiger 1200 Explorer: goed om te weten
De eerste 1200 Explorer was in 2011 voor het eerst te zien op de EICMA-show en kwam kort daarna op de markt. Dit eerste model werd gekenmerkt door flink wat kinderziektes (klepstoters, gasklepsensor, cilinderkoppen, ECU en cardanklok). Bij de vernieuwde 2016-uitvoering is niets meer van deze problemen te merken. De Explorer is voorzien van veel elektronische slimmigheden zoals vijf verschillende rijmodi, elektronische vering van WP, bochten-ABS en tractiecontrole. De Explorer is er in diverse uitvoeringen. XR staat voor het meest op asfalt gerichte model, XC voor de allroad-variant. Om het wat ingewikkelder te maken zijn er nog de XCx-, XCa-, XRx- en XRt-uitvoeringen. De XRx heeft als extra o.a. een offroad-modus en geoptimaliseerde bochten-ABS en tractiecontrole en semi-actieve vering. Qua uiterlijk springen alleen de handkappen als extraatje in het oog. De XRt heeft o.a. nog meer modi, bandenspanningsmeter en verwarmd zadel. De XCa is de overtreffende trap als het om extra’s gaat. Deze heeft alle modi, alle elektronische snufjes plus offroad gerichte accessoires als radiateurbeschermer, valbeugels, gefreesde voetsteunen en mistlampen.
| Merkenclub |
| Met je Triumph ben je welkom bij de Triumph Owners Club Nederland (TOCN), www.triumphownersclub.nl. Er is geen specifieke club voor de Tiger-bezitters. Wel een internationaal forum: www.tiger-explorer.com. |
Technische gegevens Triumph Tiger 1200 Explorer
| Type | Vloeistofgekoelde driecilinder-in-lijn |
| Cilinderinhoud | 1215 cc |
| Boring x Slag | 85 x 71,4 mm |
| Kleppen per Cilinder | 4 |
| Compressieverhouding | 11,0:1 |
| Carburatie | Injectie |
| Transmissie | Zesbak |
| Eindoverbrenging | Cardan |
Prestaties
| Maximum Vermogen | 137 pk (101 kW) bij 9.300 tpm |
| Maximum Koppel | 121 Nm bij 6.400 tpm |
Rijwielgedeelte
| Frame | Stalen buizenframe |
| Vering Voor | Upsidedown telescoopvork |
| Vering Achter | Monoschokdemper |
| Veerweg v/a | 190 / 194 mm |
| Rem Voor | Twee 305mm-schijven met vierzuigerklauw |
| Rem Achter | Een 282mm-schijf met tweezuigerklauw |
| Banden v/a | 110/80-19, 150/70-17 |
Afmetingen
| Gewicht | 259 kg (rijklaar) |
| Tankinhoud | 20 liter |
| Zithoogte | 875-895 mm |
| Wielbasis | 1530 mm |
| Balhoofdhoek | 24° |
| Naloop | 105,5 mm |


