vrijdag 13 juni 2025

Narrow Chop: PW Custom Cycles bouwt maatwerk voor Christian

Christian Visser is een echte liefhebber van het merk Harley-Davidson. Na diverse modellen te hebben gereden, kreeg hij de kans een oude chopper met oud zelfbouwkenteken te kopen; De ideale basis voor zijn grote wens, een coole en naar eigen inzicht gebouwde chopper. Samen met Piet Wierda van PW Custom Cycles, smeedde de lange Fries een mooi plan…

De oude chopper ging naar PW Custom Cycles in het Friese Arum en werd in de winter van 2022 door Piet helemaal uit elkaar getrokken. Christian legt uit; “Ik wilde een hele smalle en minimalistische motor, die wel groot genoeg is voor mij. Het frame heeft Piet zo aangepast dat het in zijn geheel langer en hoger is dan een standaard H-D frame. Daarnaast heb ik mij laten inspireren door de Harleys uit de jaren ‘20/’30. Toen we begonnen, had ik nog niet voor ogen hoe de chopper precies moest worden, maar dat kwam geleidelijk tijdens het ombouwproces.”

ZWEDEN

Het idee voor zijn chopper ontstond mede tijdens een rit enkele jaren geleden, in 2022. “We zijn op de zondagavond gestrand omdat de achterband van mijn ’76 FLH tot op het canvas versleten was, op één specifiek plek. Ik wist dat dit de laatste trip zou worden met deze achterband, maar die kale plek kwam als een complete verrassing. We waren in Zweden en zijn toen lokaal gaan zoeken naar motorzaken. Zo kwamen we bij Alley’s Choppers uit, die toevallig zo’n band had liggen in de goede maat. Een band die hij nota bene uit Nederland had binnengekregen voor een Knuckle Chopper. Daar konden we de volgende dag op Pinkstermaandag gelukkig terecht. Hij was totaal niet onder de indruk van onze motoren en choppers, want hij had daar drie Knuckle Choppers staan. Wij daar met zijn gereedschap en met ouderwetse bandenlichters de achterband vervangen. Ondertussen had zijn vrouw koffie gezet voor elf personen en na een paar uur sleutelen, konden we weer verder. Naast choppers bouwen maakte hij ook onderdelen, waaronder hele dunne hydraulische voorpoten. Dus toen had ik al bedacht; ‘die moeten straks in mijn chopper’.” En zo was het idee van de Narrow Chop geboren!

Bitten by the American Eagle: de persoonlijke passie van Mario

POMPEBLED

Terug naar het heden. Het chopperframe werd op de framebank van PW Custom Cycles aangepast, waar nodig gerestaureerd en met TIG gelast. De olietank is, net als veel andere onderdelen en stijlelementen op de Narrow Chop, geïnspireerd op een jaren ’20 Harley F model. Hij is ontworpen in 3D via CAD en uitgesneden met de plasmasnijder en TIG-gelast. Het oliefilter zit laag voor in het frame en is bijna onzichtbaar. Prachtig gemaakt en helemaal in de radius van het Lowbrow Customs achterspatbord met ingebouwd mini LED-achterlicht waarbij de bedrading binnen het spatbord is weggewerkt. Het spatbord wordt ondersteund door de hoge sissybar gemaakt van staal 52 met daarin kunstig een ‘Pompebled’, het blad van de waterlelie van de Friese vlag, verwerkt.       Maar, er stond nog heel wat werk te wachten, want Christian had bedacht om de uitlaat binnen het frame te houden. De uitlaat moest een speciale worden, geïnspireerd op het 1929 750cc Model D H-D. “Het was wel even puzzelen om dit voor elkaar te krijgen. Piet heeft deels het frame aangepast om ruimte te maken voor de uitlaatbuis. De uitlaat bestaat uit drie losse delen die precies in elkaar vallen.” De velgen zijn ook door Piet gemaakt. Voor is het een 21” Invader met K-Tech trommelrem. “Hiervoor hebben we de naaf compleet na moeten maken uit lasbaar staal omdat de K-Tech naaf gemaakt was van gietstaal.” Piet heeft de velg in een mal in elkaar gelast en vervolgens is de velg in de draaibank gezet om de perfecte passing te draaien. Het resultaat is een uniek voorwiel!

GEDULD EN VASTBERADENHEID

In de Narrow Chop zit een prachtig Early Shovel motorblok. “Ik realiseerde mij pas later dat het een Stroker was! Omdat het een ‘kick only’ fiets zou worden, waren we benieuwd of we dit blok fatsoenlijk konden aantrappen.” Dus voor de chopper uit elkaar gehaald werd om naar de spuiter te gaan, heeft Piet alles aangesloten zodat hij gestart kon worden. Christian grinnikt, “Op een donderdagavond onder toeziend oog van onze motorploeg, ik dat ding aankicken. Na het afstellen van de carburateur en ontsteking kwam er eindelijk leven in, maar het ging niet van harte. Een kapotte bobine bleek de reden dat hij niet lekker wou lopen. Na het vervangen van de bobine kwam er gelukkig leven in de brouwerij!” Vervolgens ontdekten de mannen echter, tot hun grote spijt, dat het blok niet goed was. Piet heeft het blok uit elkaar gehaald en kwam er achter dat de vorige eigenaar tijdens de bouw van het blok vergeten was olieafvoerkanaaltjes te boren in het carter. Ook waren er originele stoterstangen en klepveren gebruikt wat niet juist is voor zo’n high performance blok. Piet heeft het carter aangepast voor de oliekanalen en de cilinderkoppen aangepast voor Andrews high lift klepveren met de juiste veerdruk. Tevreden vertelt Christian; “Met veel geduld en vastberadenheid met name van Piet, is het uiteindelijk gelukt. Het resultaat is een motor die supergoed loopt en veel power heeft!”

KICKEN

Vervolgens werd de hele motor gedemonteerd en werden de onderdelen naar spuiter Jacco Reniers van Royal Kustom Works gebracht. En ondertussen… Kreeg Christian weer een nieuw idee! Namelijk om een magneetontsteking te monteren. Toen het spuit- en chroomwerk klaar was en in Arum was afgeleverd, kon Piet de chopper assembleren. De tijd drong, want er stond een reis op het programma! “Een dag nadat de laatste onderdelen op de motor zijn gezet, stond het Trip Out festival in Engeland voor de deur, dus hier moest ik het mee doen. Koud wou hij niet lekker starten, zeg maar 10-15 min kicken, warm ging het redelijk, zeg maar 2-3 minuten. Maar onder het mom van; ‘dit moet ik ook even leren’ en door gebrek aan tijd, gingen we er van uit dat dit beter zou worden. Dit heeft natuurlijk tot leuke momenten geleid, als je te midden van anderen zò lang staat te kicken en helemaal als anderen zich er dan mee gaan bemoeien of het zelf even willen proberen. Uiteindelijk hebben we in de week na de Trip Out elke dag iets compleet anders geprobeerd. Met name positie van de magneet om de verlating van de ontsteking te bepalen en de hoeveelheid brandstof. Inmiddels krijg ik hem meestal binnen 10 kicks aan en daar ben ik dik tevreden mee!” En tot slot; ‘Church of Choppers’?! Bij hoge uitzondering mogen we in de Broerekerk van Bolsward de foto’s maken, hoe toepasselijk is dat? 

Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa

TECHNISCHE GEGEVENS EARLY SHOVEL NARROW CHOP

Kenmerk Details
ALGEMEEN
Eigenaar Christian Visser
Bouwer Piet Wierda, PW Custom Cycles in Arum (Fr.)
Merk Eigenbouw
Model Chopper
Bouwtijd 1,5 jaar
MOTORBLOK
Bouwjaar 1967, met bijna alles high performance
Bouwer onbekend, deels Piet Wierda
Cilinderinhoud 1600 cc
Type Early Shovel
Carter links Cal Products, rechts origineel
Krukas S&S stroker 4-3/4 stroke
Zuigers S&S
Cilinders S&S big bore, 3-5/8 bore
Cilinderkoppen origineel, aangepast
Kleppen Andrews
Nokvolgers S&S solids
Oliepomp S&S
Carburateur S&S Super E
Luchtfilter K&N
Ontsteking Morris Magneto
Uitlaatsysteem eigenbouw, PW Custom Cycles, geïnspireerd door Harley-Davidson DL uit 1929
Versnellingsbak Rotary top 4-speed
RIJWIELGEDEELTE
Frame eigenbouw, PW Custom Cycles
Voorvork Alley’s Choppers
Voorwiel Invader, PW Custom Cycles
Achterwiel Invader, PW Custom Cycles
Remmen voor trommelrem K-Tech, achter sprocketbrake K-Tech
DIVERSEN
Achterspatbord Lowbrow Customs, PW Custom Cycles
Spatbordsteunen hufterproof
Benzinetank FLH tank aangepast door PW Custom Cycles
Olietank eigenbouw, PW Custom Cycles geïnspireerd op jaren ’20 Harleys
Stuur eigenbouw, PW Custom Cycles
Handvatten Biltwell
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel K-Tech
Koplamp Jaren 70 lampjes met gele glazen
Achterlicht aftermarket
Zadel eigenbouw, PW Custom Cycles en Seats & Saddles
Sissybar eigenbouw, PW Custom Cycles
Forward controls eigenbouw, PW Custom Cycles
Voetsteunen eigenbouw, PW Custom Cycles
Rem- schakelpedaal eigenbouw, PW Custom Cycles
SPUITWERK
Kleur licht grijs, geïnspireerd op Silent Grey Fellow
Spuiter Jacco, Royal Kustom Works
Special Paint / logo’s Jacco, Royal Kustom Works
Idee eigen, geïnspireerd door Harley-Davidson logo uit 1933
Design Jacco, Royal Kustom Works
DANK AAN Uiteraard Piet, voor al zijn goeie ideeën en vakmanschap. Daarnaast Jacco van Royal Kustom Works en onze motorrijploeg voor hun ongevraagde meningen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen