Bigtwinlezer Jos van den Berg huldigt het motto ‘ride what you have and build what you like’. Zijn allereerste motor is een Honda Magna en daar wordt door Jos dus behoorlijk aan gesleuteld.
Mijn beroep is metaalbewerker / hydraulic monteur dus het is eigenlijk dag in dag uit techniek dat de klok slaat. Naast het sleutelen aan motoren is houtbewerking ook een echte hobby van me. In mijn vrije tijd ben ik altijd bezig met creatieve uitdagingen. Zelf iets leuks verzinnen en dan ook daadwerkelijk bouwen in de schuur.
De Honda Magna VF 500C is een motor die bij veel mensen een beetje onder de radar is gebleven. Maar juist omdat er maar weinig aandacht aan besteed wordt leek het me leuk om juist zo’n lichtere Magna onder handen te nemen en een Clubstyle look te geven.
Show your bike: “Kill ’Em All” Metal Bike
Het is oorspronkelijk een uit Amerika geïmporteerde motor met nog de Amerikaanse specs. Een 500 cc V4 met een goed schakelende zesbak eronder. Het uitlaatsysteem is nog deels origineel, maar de dempers zijn zelfbouw en ze laten een lekker donkerbruin geluid horen. De standaard achterschokbrekers heb ik vervangen door een wat zwaarder geveerde en beter dempende set van een Honda VF 750. Het stuur is van Moose Racing en de risers waarmee het bevestigd is zijn eigenbouw. De handvatten zijn Vans Cult en wat de oorsprong van de kuip is heeft tot nu toe nog niemand me kunnen vertellen. De echte kenners zullen misschien in de knipperlichten aftermarket H-D exemplaren herkennen.
De standaard voetsteuntjes zijn vervangen door veel comfortabeler floorboards en schakelen doe ik met een zelf gemaakt hak-teen pedaal. Ook het montageframe voor de Givi koffers is eigenbouw en hetzelfde geldt voor de sissybar. Het is gewoon erg leuk om zulke onderdelen zelf te bedenken en op te bouwen. Ook het spuitwerk is eigenhandig uitgevoerd, gewoon met een spuitbusje. (Motip 51487 rood.) Natuurlijk ben ik blij met het resultaat en tenslotte ook nog een groot woord van dank aan mede-bouwer Bas van den Berg.
Tekst: Jos van den Berg


