Lezers schrijven:
Het valt mij telkens weer op dat veel motorrijders zich te dicht bij de middenstreep bevinden. Feitelijk is dat juist de onveiligste positie op de weg, zowel bij een linker- als een rechterbocht, maar ook rechtdoor vanwege het tegemoetkomend verkeer dat zich langs diezelfde streep beweegt of er zelfs overheen gaat. Je hebt daar eigenlijk niks te zoeken. Motorrijders daarvan overtuigen vergt veel overredingskracht, heb ik gemerkt, maar gelukkig is daar het Oostenrijkse ministerie van Verkeer dat ons te hulp schiet. Dit ministerie heeft alweer een paar jaar geleden een indrukwekkend, 152 pagina’s tellend rapport gepubliceerd, ‘Wirksamkeit von Bodenmarkierungen zur Beeinflussung der Wahl von Kurvenfahrlinien durch Motorfahrende’, over de veilige positie van de motorrijder in een linkerbocht, dit naar aanleiding van te veel motorongelukken bij de middenstreep. Uit dit onderzoek bleek onder andere dat slechts vijf procent van de meer dan 800 geanalyseerde motorrijders koos voor een veilige lijn. 95 procent neemt hem te krap, waardoor ze levensgevaarlijke botsingen met tegenliggers riskeren, en daarvan reed 16 procent zelfs zo ver naar links dat ze een volledige botsing met een tegenligger zouden hebben veroorzaakt.
Techniek Motorfiets verlagen: verbeter je rijcomfort
In Oostenrijk, maar ook in Luxemburg en Duitsland, waar kennis is genomen van het bovengenoemde Oostenrijkse onderzoek, kom je linkerbochten tegen waar dwars op de middenstreep balken of cirkels zijn geschilderd die de motorrijder bewegen daarbuiten te blijven — dus weg van de middenstreep en de apex. Dat blijkt nog niet zo gemakkelijk te zijn en vereist dus de nodige oefening. Sommige motorrijders presteren het te stellen dat die Oostenrijkse bochtenlijn hun ‘ideale lijn’ doorkruist en zelfs dat je minder snel bent. ‘Hier zwijgt de schrijver stil.’
Het Oostenrijkse onderzoek concentreert zich op de linkerbocht omdat daar de meeste ongelukken gebeuren. Maar er is ook nog een rechterbocht. Daar ligt de apex bij de bermstreep, waar je weliswaar niet te maken hebt met tegemoetkomend verkeer, maar wel met de berm — soms voorzien van een vangrail en waar vaak rommel ligt. De ‘nieuwe’ rijstijl biedt het voordeel van een extra veiligheidsmarge en meer rust. Korte bochten en haarspeldbochten neem je natuurlijk minder ruim, maar ook hier blijf je zoveel mogelijk weg van de middenstreep.
We hebben wat mij betreft te lang vastgehouden aan de achterhaalde, onveilige apexbochtentechniek. Het is dus de hoogste tijd om een modernere en veiligere bochtentechniek te gaan hanteren. Het Oostenrijkse onderzoek wijst ons de weg.
Ben van der Hoff (79 jaar met 400.000 km ervaring)
| Reactie Motor.NL-rijvaardigheidstrainer Jan Kremers |
| Het is goed dat er gesproken wordt over rijtechniek van motorrijders. Hoewel veel motorrijders al bekend zijn met deze technieken, blijft de praktijk op de openbare weg anders dan op een circuit. Dit verschil wordt helaas vaak onderschat. De verkeerssituatie is op de openbare weg veranderlijk, je hebt te maken met andere weggebruikers, onverwachte obstakels en soms onvoorspelbaar gedrag. Veilig motorrijden draait daarom niet om de perfecte racebocht, maar om anticiperen, aanpassen aan de omgeving en vooral een gecontroleerde snelheid. Het is zorgwekkend dat sommige motorrijders een circuitmentaliteit proberen toe te passen in bochtige omgevingen, alsof de openbare weg een racebaan is. Goede plaatsing op de weg, zoals het gebruik van witte strepen als visuele gids, kan inderdaad helpen om beter zicht op de bocht te behouden, maar het allerbelangrijkste blijft het aanpassen van de snelheid aan de situatie. |


