vrijdag 8 augustus 2025

MrGPS: hoe importeer en bewerk je een route in Kurviger – #2

In de vorige aflevering hebben we gezien hoe we een track importeren in Kurviger, en dat dat eigenlijk wel héél goed en makkelijk werkte. Beter nog dan in MyRouteApp en zeker beter dan in de TomTom planner. Dat geldt zelfs bij de gratis versie van Kurviger.

In deze aflevering ga ik de route verder bewerken. Net als bij de eerdere test: ik wil het startpunt wijzigen, ik wil de route langer maken en bovendien wil ik er een rondrit van maken. Ik werk hieronder met de betaalde versie van Kurviger. De zogenaamde ‘Tourer’-versie. Die kost je 15 euro per jaar en is daarmee een stuk goedkoper dan concurrent MRA. Voor 30 euro heb je de ‘Tourer+’-versie. Da’s voor wie met de smartphone op pad gaat. Ook heb je nog de Kurviger-navigatieapp. Ook die is veelbelovend. Ik zal die app, naast MRA en de TomTom-app op een later moment nader bespreken.

Terug naar de route nu. Dit is waar we de laatste keer waren gebleven:

Een route van 194 km, startend in Urmond, eindigend in Vijlen. Da’s wat korter dan we zagen in MRA, maar dat komt omdat Kurviger er een stuk met afgesloten wegen vanwege wegwerkzaamheden uit gesleuteld heeft.

Net als eerder: we hebben een hotelletje in Simmerath en willen de route daar laten starten. Ik klik op viapunt 35 en zie nieuwe opties in de linkerkolom:

MrGPS: hoe importeer en bewerk je een route in Kurviger – #1

Onder meer zie je de afstand van dat punt vanaf begin en naar het eind, en idem dito voor het vorige en volgende viapunt.

Het nut van dat eerste begrijp ik wel. Kan handig zijn als je bijvoorbeeld halverwege of na x-kilometer een stop in wilt bouwen. Het nut van die tweede optie begrijp ik minder, maar levert wel een leuk plaatje op. Onderin zie je enkele opties:

Die middelste is in de praktijk best handig. Kun je met een druk op de knop inzoomen op dat viapunt dan wel in één sprong uitzoomen zodat je de hele route in beeld hebt. Links en rechts daarvan de mogelijkheid de route op te splitsen. En dan denk je: daar blijf ik even af, want dan verknal ik de hele route. Geen zorg: gewoon proberen. Kurviger opent het resultaat in een nieuw routescherm, je oude route blijft gewoon intact.

Maar daar kwamen we niet voor: we wilden het startpunt aanpassen. Dus… drukken op de groene knop. Wat je vervolgens ziet is dat, zoals we dat ook eerder zagen, het oude eind- en startpunt met elkaar verbonden worden. Het wordt daarmee vanzelf een rondrit.

In die nieuwe lijn zie je bovendien een slinger-symbooltje. Ook daar kun je op klikken. En dan zie je deze opties:

Da’s leuk. Laten we eens vergelijken.

Dit is op dat traject het resultaat van ‘snelste’, ‘bochtig’ (de standaard) of ‘extra bochtig’.

Snelste:

Bochtig:

Extra bochtig:

De optie ‘snel en bochtig’ vond ik minder interessant; die leverde vrijwel dezelfde route op als de snelste en stuurt me gewoon over de snelweg. Ik besluit verder te borduren op de extra bochtige variant, maar daar voeg ik wel wat punten aan toe. We willen de route immers ook langer maken. Maar niet alleen dat: ik wil ook kijken of ik de route mooier kan maken.

Ik ga eens stukje terug in de route en zie bij Valkenburg een bolletje met drie streepjes.

Daarop klikken levert enkele, kennelijk, interessante punten.

En inderdaad: links zie ik

Ik druk op ‘toevoegen aan route’ en vervolgens voor ‘tussenstop’. Kijk. Dat levert beslist een verbetering op:

Ik besluit vanuit Valkenburg eerst iets meer richting westen te gaan en versleep viapunt 1. Dat kan eenvoudig door de linkermuisknop ingedrukt te houden en het punt wat verderop weer te laten vallen. Ik plaats ‘m in Slenaken en dat levert dit effect:

Ook nu geldt: blijven spelen met de mogelijkheden. Ook nu vraag ik om het extra bochtige alternatief en dat maakt de route interessanter. Wel even dat punt 11 nog even iets verplaatsen anders moeten we straks een U-bocht maken:

Maar tsja, dat zijn slechts kleine aanpassingen, amper van invloed op de lengte. We zitten nu op 231 km en dat mag echt wel naar 300 km of zo. Ik besluit niet verder richting het westen te gaan, maar de oorspronkelijke route wat uit te breiden. Ten oosten van Simmerath ziet het er fraai uit:

Ik klik met de rechtermuisknop op de kaart, nabij het water, en zie

Ik kies hier voor ‘stel in als shaping point’. Je kunt ook kiezen voor tussenstop. Het verschil tussen ‘hard’ en ‘zacht’, voor de ingewijden in de MrGPS-terminologie. Maar als we exporteren als track maakt dat niet uit. Maar ook interessant om te zien is ‘laat zien op’, en dan vind ik Google Maps het meest relevant. Immers: zoals je weet ben ik razend enthousiast over de integratie van StreetView in MRA. Dat maakt MRA ook duurder. In Kurviger kon dat niet maar op deze manier, met een beetje omweg, wel: kies voor ‘laat zien op Google Maps’.

Je ziet de rode placemarker en rechtsonder een klein schermpje en het bekende gouden mannetje. Dat mannetje kun je over de placemarker slepen, maar je kunt ook gewoon op het schermpje klikken en je ziet de bevestiging dat dat punt inderdaad de omweg waard was. Genieten dit.

Wat je vervolgens heel vaak ziet is dat je op en neer moet gaan rijden, zo ook hier:

Laat je niet gek maken. Je kunt nu meteen gaan prutsen om deze situatie op te lossen, maar denk in grote lijnen. Zet eerst de uitbreiding ruw op en ga dan pas finetunen.

Wat ik wél merk is dat Kurviger minder slim is in het automatisch in de juiste volgorde plaatsen van punten, zoals bijvoorbeeld TomTom dat meesterlijk doet. Heb je daar ruzie mee: open dan even de waypoint-kolom links. Met het ‘=‘-teken kun je eenvoudig de volgorde van de punten aanpassen.

En, oh ja! Nog een tip. Ik heb zelf nogal eens dat ik per ongeluk op de linkermuisknop druk in plaats van de rechter. Dan wordt er een nieuw eindpunt geplaatst. Heel irritant, vooral omdat ctrl-Z (nog?) niet werkt in Kurviger. Je ziet dan ineens een vlag verschijnen:

Noi panic! Even rechtermuisknop en ‘van route verwijderen’ en het probleem is weer opgelost.

Enfin, zo heb ik nog even slechts vijf minuten zitten stoeien en het resultaat is een rondrit, startend in Simmerath met een lengte van, inderdaad, net iets boven de 300 km. Een beetje van Tom en een beetje van mezelf.

Kies bij routeopties voor export.

En tot slot weer voor de gpx en track en klaar ben je!

Al met al: het perfecte systeem bestaat nog steeds niet, maar Kurviger is een krachtig instrument om bestaande tracks te importeren en te bewerken.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen