donderdag 23 oktober 2025

MrGPS: waarom is het nu wél interessant om apps serieus te nemen?

Jarenlang wist ik precies wat ik moest adviseren: wilde je serieus navigeren op de motor, dan kocht je een Garmin Zumo of een TomTom Rider. Maar net welk type gebruiker je bent. Klaar. Die dingen zijn gebouwd voor de motor: waterdicht, robuust, goed afleesbaar in de zon en met een voeding die niet opgeeft halverwege een dagtocht. Smartphones? Ach, daar schreef ik al die jaren vrij kritisch over. Te kwetsbaar, te weinig praktisch, kortom: geen volwaardig alternatief.

Dat standpunt staat nog steeds overeind. Een smartphone ís in basis geen motornavigatie-apparaat. Maar er is iets veranderd, en niet omdat smartphones de laatste twee jaar plotseling magisch beter zijn geworden. Het verschil zit ’m in ons gebruik. Kijk maar om je heen: de meeste mensen kopen om de twee à drie jaar een nieuwe telefoon. Vaak uit gewoonte, omdat het abonnement weer verlengd wordt. Het oude toestel verdwijnt in de la. En dat oude toestel – denk aan een iPhone van drie jaar oud of een stevige Android – heeft meestal nog prima specificaties: een snelle processor, een helder scherm dat vaak ook nog waterdicht is.

Voor de motor is dat ideaal. Want je zet niet je gloednieuwe smartphone van duizend euro in een trillende houder in de regen. Nee, je pakt dat ‘oude’ toestel dat eigenlijk nog veel te goed is om weg te gooien. Combineer dat met de juiste houder en een degelijke voeding vanaf de accu, en je hebt opeens een verrassend bruikbaar navigatieplatform. En dan laat ik de ontwikkelingen rond Android Auto en Apple CarPlay nog even buiten beschouwing, want ook dát doet momenteel z’n intro in de motormarkt.

Daar komt nog iets bij: de apps zelf. Waar ik tien jaar geleden nog mopperde dat smartphone-navigatie te beperkt was, moet ik eerlijk zijn: het aanbod is enorm verbeterd. Google Maps is sneller en vollediger dan ooit, Waze geeft realtime verkeersinformatie, Calimoto en Kurviger maken prachtige bochtenroutes, MyRoute-app is volwassen geworden als planningstool en TomTom GO Navigation biedt de bekende ‘spannende routes’ nu ook op de telefoon.

Kortom: de hardware is er, de software ook. Tijd dus om de balans opnieuw op te maken.

MrGPS: waarom moet ik mijn TomTom updaten?

Een proefrit met zeven kanshebbers

Ik ga de komende edities zeven apps stuk voor stuk onder de loep nemen. Niet op de motor – maar in mijn 21 jaar oude Mercedes SL500 cabrio. Een heerlijke V8, en vooral handig om ook in de winter door te kunnen werken. Bovendien kan ik zo onderweg makkelijk even stilstaan om te kijken hoe de apps zich gedragen. Want of je nu op twee wielen of met acht cilinders rijdt, dezelfde vragen gelden: zie je de juiste afslag, hoe soepel wordt er herberekend, hoe duidelijk zijn de aanwijzingen, hoe makkelijk is het om een GPX-bestand in te laden, word je een zand- of fietspad ingestuurd? Ik doe mijn testen met een Samsung S22 van drie jaar oud. Android dus. Tijdens het rijden laat ik het toestel draadloos opladen in de autosteun. Zien of dat voldoende is en of hij niet te warm wordt.

Enfin, de zeven kanshebbers zijn: Google Maps, Waze, Sygic, Kurviger, Calimoto, MyRoute-app en TomTom GO Ride. Hier alvast een voorproefje.

Google Maps en Waze – efficiënt en sociaal, maar niet avontuurlijk

Google Maps kent iedereen. Het is razendsnel, gratis en met verkeersinformatie waar geen enkele app tegenop kan. Perfect voor wie gewoon van A naar B moet. Maar vraag je Google Maps om een mooie route naar de Eifel, dan sta je binnen de kortste keren in de file op de A61.

Waze is de sociale variant, vol meldingen van flitsers en files dankzij de community. Handig in de spits, maar als toervriend zo inspirerend als een zak aardappelen. Geen bochtenplezier te vinden.

Sygic – degelijk, maar zonder ziel

Sygic is vooral handig in het buitenland. Je downloadt de kaarten en kunt zonder databundel rijden. In Oostenrijk zet Sygic je keurig door de Brenner-tunnel, terwijl je eigenlijk de oude pas had willen rijden. Degelijk, maar niet inspirerend. Maar het lijkt dat ze aan het zoeken zijn naar wat de doelgroep zoekt…

Kurviger – Duitse precisie voor bochtenliefhebbers

Hier begint het leuk te worden. Kurviger is Duits en speciaal gemaakt voor motorrijders. Je kiest ‘bochtig’ of ‘extra bochtig’ en de app serveert een route waar je vanzelf gaat glimlachen. Arnhem naar Limburg? Drie uur later ben je er, maar wel via alle dijkjes en slingerwegen die je anders nooit had gevonden.

Calimoto – de rondritkoning

Ook Calimoto is Duits, en richt zich vooral op de spontane rit. Je start de app, kiest een afstand – zeg 120 km – en hij rekent een prachtige lus voor je uit. Ideaal voor een zaterdagmiddag zonder plan.

MyRoute-app – Neerlands trots

MRA is bij motorclubs bijzonder populair. Op de computer maak je een route, die deel je met je vrienden en iedereen rijdt dezelfde lus. Waar Garmin’s BaseCamp soms als ouderwets en complex werd ervaren, is MRA veel toegankelijker. Internationaal heeft MRA minder gewicht, maar in Nederland en België is het een vaste waarde. En wat gaat de aangekondigde MRA Navigation Next ons brengen?

TomTom GO Navigation – bekende kwaliteit op je telefoon

TomTom Rider is een begrip, en TomTom had korte tijd ook de TomTom Go Ride-app, speciaal voor motorrijders. Nooit van gehoord? Kan kloppen, want was nooit een groot succes. TomTom draaide het al een jaar terug de nek om. Maar er is wel nog TomTom GO Navigation en dat doet er niet voor onder, temeer omdat het de van de Rider bekende ‘spannende route’ kent. Lekker appje wel, ook op de motor.

Conclusie

Is de smartphone nu dé vervanger van de Zumo of Rider? Het antwoord is minder zwart-wit dan vroeger. Een smartphone blijft kwetsbaarder, maar met een ‘oud’ toestel uit de la, een goede houder en de juiste voeding wordt het ineens een serieus alternatief. Zeker nu de apps zelf volwassen zijn geworden.

In de komende edities ga ik de zeven apps stuk voor stuk uitgebreid testen. Ik let dan op de helderheid van aanwijzingen (zowel visueel als via spraak), het gebruiksgemak, het gedrag bij afwijken van de route en de mogelijkheden voor mooie ritten of GPX-import. Kortom: alles wat er écht toe doet voor ons als motorrijders. Want: navigatie moet er niet voor zorgen dat je sneller thuis bent, maar dat je mooier onderweg bent en kunt genieten van je rit.

Garmin en de motor-app die er even was
Garmin is jarenlang met de Zumo-serie dé naam geweest in motornavigatie. Wat veel mensen niet weten: Garmin heeft ook een tijdlang geëxperimenteerd met een smartphone-app voor motorrijders. Het idee was mooi: combineer de kaartkwaliteit en ervaring van Garmin met de flexibiliteit van de smartphone. Maar het liep nooit echt lekker. De app verdween even stilletjes als hij gekomen was.

Komt er ooit een nieuwe poging? Moeilijk te zeggen. Garmin verdient zijn geld vooral met ‘dedicated devices’ en niet met apps. Bovendien is de motormarkt relatief klein, ze zullen geen app ontwikkelen alleen voor die doelgroep. Toch blijft het jammer, want wie ooit met een Zumo gewerkt heeft, weet hoeveel kennis Garmin in huis heeft. Voorlopig is het echter stil, en lijkt het erop dat Garmin de smartphone-strijd laat liggen.
Praktische kanten: houder en voeding
Een smartphone blijft kwetsbaarder dan een Zumo of Rider. Maar met een goede houder – Quad Lock, SP Connect of een waterdichte case – en een betrouwbare voeding kom je ver. Denk aan een USB-aansluiting of directe 12V-aansluiting op de accu. Let op trillingsdempers, want moderne motoren kunnen smartphonecamera’s kapot trillen, vooral de iPhone vormt, zelfs mét dempers, een risico.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen