MrGPS: Welke routeplanner? Deel 5: MRA Navigation 2

Al eerder schreef ik hier over MRA Navigation. De vorige keer ging het over de gratis versie, maar er is ook de Gold-versie. Die is niet goedkoop, maar wel zeer de moeite waard. Wat is dan de meerwaarde ten opzichte van andere planners? De relatief hoge kosten van MRA Navigation Gold (€ 39,- per jaar of € 99, - voor drie jaar) zitten ‘m vooral in de kaartlicentie. Slechts enkele jaren geleden was bij Google nog alles gratis. Een prima methode om een groot marktbereik te halen en vervolgens beetje bij beetje kosten te berekenen. Zo ook bij de routeplanners. Vandaar dat de ...
Al eerder schreef ik hier over MRA Navigation. De vorige keer ging het over de gratis versie, maar er is ook de Gold-versie. Die is niet goedkoop, maar wel zeer de moeite waard. Wat is dan de meerwaarde ten opzichte van andere planners? De relatief hoge kosten van MRA Navigation Gold (€ 39,- per jaar of € 99, - voor drie jaar) zitten ‘m vooral in de kaartlicentie. Slechts enkele jaren geleden was bij Google nog alles gratis. Een prima methode om een groot marktbereik te halen en vervolgens beetje bij beetje kosten te berekenen. Zo ook bij de routeplanners. Vandaar dat de gratis routeplanners tegenwoordig bijna altijd het gratis Open Street Map gebruiken. MRA Gold biedt daarnaast ook zowel de TomTom- (Teleatlas) als de Garmin-kaarten (Here/Navteq). In de TomTom-kaart zit bovendien het mooie wegen-algoritme van TomTom ingebakken. Daarnaast kun je nog diverse kaartlayers gebruiken, zoals de groene wegen van Michelin (wie kent ze niet) als satellietbeelden. Die layers zijn niet van invloed op de routeberekening, maar kunnen je wel helpen de mooiste plekken te vinden. Hoe navigeert Itchy Boots? Integratie met Streetview Voor mij persoonlijk is het allerbelangrijkste voordeel van MRA Gold zijn integratie met Google Streetview. Ik gebruik het tijdens het opzetten van de route en om achteraf te controleren of ik niet toch te ‘grote’ wegen heb opgenomen, of juist iets te uitdagende paden. Vooral in Zuid-Europa kan het soms goed zijn de staat van het wegdek van tevoren te controleren om te voorkomen dat je tientallen kilometers kuilen moet ontwijken. Zoals je weet ben ik voorstander van het gebruik van de track als route-uitwisselingsbasis. Daarbij maakt het immers niet uit in welke kaart een route is gemaakt. Nadeel van de track is dat je geen te bezoeken viapunten kunt opnemen. Als dat alleen een lunchlocatie is, is het geen probleem, want dan knip je de route gewoon in twee delen. Gaat het om meer van dergelijke punten, zoals bij een kastelenroute, dan wil je met de ‘traditionele’ route kunnen werken. En dus ook in je routeprogramma al kunnen zien of een route ‘overeind’ blijft in zowel Garmin als TomTom. Ook daar biedt de Gold-versie uitkomst. De praktijk Als ik een route ga plannen in onbekend gebied, kies ik in MRA Gold altijd in eerste instantie voor de TomTom-kaart. Bovendien stel ik bij de toolkit zowel kronkelig als hoogteverschil op ‘hoog’. Behalve in Zuid Europa, want dan is ‘gemiddeld’ vaak beter en ‘hoog’ soms net iets te spannend. Zie het verschil. Ik heb alleen een start- en eindpunt neergezet. De groene lijn is wat je krijgt met Open Street Map en Here. De zwarte lijn is de spannende route van TomTom. In het midden zie je de lijnen kruisen. Kijk ik daarnaar op Streetview, dan ziet die het beeld bij de groene lijn. En het beeld bij de zwarte lijn. Natuurlijk, kun je aan die zwarte lijn een hoop viapunten toevoegen, zodat ook daar de kleine wegen worden gekozen, maar ik wil liever dat dit automatisch gebeurt. Dus plaats ik voor zo’n route van, in dit geval, 172 kilometer alleen een begin- en een eindpunt. Hooguit plaats ik nog wat extra punten om de route langer te maken om steden te vermijden. Vervolgens klik ik op het ‘poppetje’ in de linkerkolom. Aan de blauwe lijnen kan ik zien waar Streetview is geweest. En dan klik je gewoon stap voor stap op de zwarte lijn om te zien wat voor wegen er gekozen zijn en of die echt mooi zijn. Neem zelf de proef maar eens op de som, bijvoorbeeld van Luik naar Luxemburg. Je zult versteld staan. Als ik deze route nu als track overzet naar de Garmin of de TomTom is dat geen probleem. Zou ik de zwarte lijn echter als gpx- of itn-route overzetten, dan wordt de route in het toestel herberekend en krijg je alsnog iets dat meer op die groene lijn lijkt. Saai. Wil je de route als gps-route gebruiken, dan heb je dus extra viapunten nodig. Met MRA Gold is dat geen enkel probleem: kies in de toolkit voor ‘uitbreiden’. Kies voor het aantal gewenste viapunten. Ik adviseer uit te gaan van één punt per, pakweg, drie kilometer. In dit geval lijkt vijftig een mooi aantal. Het resultaat is een hele riedel viapunten, die keurig op de weg liggen. In de toolkit heb ik gekozen voor ‘vergelijk met’. Daardoor zie ik precies waar er toch nog afwijkingen kunnen ontstaan. Kwestie van op die plekken een puntje toevoegen. De route loopt daarna weer helemaal gelijk. Tips 1. Werk je met een Garmin, zorg dan dat je, voor je de route opslaat, toch eerst even switcht naar de Here-kaart. Anders zullen veel viapunten net naast de weg liggen en dat is irritant. Daarnaast kun je specifieke punten eenvoudig ‘hard’ (=verplicht te bezoeken) maken door er op te klikken en te kiezen voor het ‘handje’. Zorg dan wel dat je de route opslaat als gpx 1.1. beta. Doordat in dat bestand ook de track zit, kun je die gebruiken als ‘layer’ onder je route in de Garmin Zümo en kan er onderweg eigenlijk niets misgaan. Wel moet je in het toestel de route nog even laten herberekenen (door de route-instellingen aan te passen), maar als het goed is, blijft de route daarbij helemaal intact. 2. Wil je de opties van MRA Gold twee weken gratis proberen? Ga dan naar www.myrouteapp.com/nl/go en vul als code ‘mrgps’ in. 3. Wil je een uitgebreide video-uitleg over het werken met dit soort programma’s? Overweeg dan de aanschaf van een videocursus van MrGPS, zie mrgps.nl/cursus. Daarbij krijg je een code om MRA Gold maar liefst drie maanden gratis uit te proberen. Zie ook op motor.nl/ledenvoordeel.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?