donderdag 31 juli 2025

Techniek Audi en Ducati: waarom we voor een keer ook over auto’s schrijven

Het lijken twee werelden die mijlen uit elkaar liggen: het zakelijke, Duitse premium automerk Audi, dat zich onderscheidt door vooruitstrevende, state-of-the-art technologie enerzijds en anderzijds het eigenzinnige, Italiaanse motormerk Ducati, dat zich kenmerkt door passie, flair en sportiviteit. Toch zijn de beide merken nauw bij elkaar betrokken, zo mochten deelnemers ervaren tijdens een ride-out in de omgeving van Amsterdam.

Techniek BMW Concept RR: het verhaal dat de persmap niet vertelt

Audi is een van de oudste automerken. Het is opgericht door August Horch, die vlak daarvoor uit zijn eigen autofabriek was geknikkerd. Hij kon zijn eigen naam niet meer gebruiken voor het nieuwe merk en koos toen voor de Latijnse versie ervan: Audi (luister). Later werd Audi deel van Auto Union en na de Tweede Wereldoorlog kwam het in handen van Mercedes-Benz. Dat duurde tot 1965, toen VW de auto-unie van Benz overnam. Een paar jaar later werd ook NSU bij de unie ingelijfd, waardoor Audi het wel lekkerbekkende motto van de NSU kon overnemen: Vorsprung durch Technik. Binnen het VAG-concern is dat ook de rol van Audi gebleven: het is het luxe merk waar nieuwe technologieën als eerste worden toegepast. Audi is dan ook de vaandeldrager van VAG in de racerij, ook weer met originele en nieuwe technieken. Denk aan de vierwielaangedreven Audi Quattro in de rallysport, aan de eerste Le Mans endurance-racers met dieselmotor en vanaf 2026 zien we Audi in de Formule 1.

Het werkt ook de andere kant op, want dit is echt een foto tijdens de Auto Shanghai en dat is niet zomaar een beursje.

Overnames

Het VAG-concern is een wereldconcern geworden. Het nam het Spaanse Seat over, het Tsjechische Skoda en het Britse Bentley. Onder de vlag van Audi werd ook het Italiaanse Lamborghini in 1998 ingelijfd. In juli 2012 verbreedde het merk met de vier ringen zijn scope naar voertuigen met maar twee wielen: het nam Ducati onder zijn paraplu. Rupert Stadler, bestuursvoorzitter van Audi, gaf daarvoor de volgende motivatie: ‘Ducati geldt wereldwijd als premiummerk onder de motorfietsfabrikanten en heeft een lange traditie op het gebied van sportieve motorfietsen. De onderneming beschikt over veel kennis van krachtige motoren en lichtgewicht constructies en behoort tot de meest profitabele motorfietsfabrikanten ter wereld. Daarmee past Ducati uitstekend bij Audi.’ Innovatieve besturingssystemen, het speciale verbrandingskamerproces van de Ducati-motoren, de sportieve identiteit en de ervaring op het gebied van lichtgewicht constructies bieden volop potentieel voor Audi en het Volkswagen-concern.

Ducati

Ducati is ook niet van de een op andere dag een succesvolle motorproducent geworden. Het bedrijf werd in 1926 in Bologna door Adriano en Marcello Ducati opgericht. De Società Scientifica Radiobrevetti Ducati produceerde aanvankelijk componenten voor radio’s. In 1949 werd begonnen met de fabricage van motorfietsen, waarin Ducati altijd haar eigen koers voer. De koningsassers van Ducati zijn nog altijd een begrip, maar het merk onderscheidde zich vooral door de bijzondere klepbediening, die in de jaren vijftig door Fabio Taglioni werd ontworpen. Bij deze ‘Desmodromische’ klepbediening werden de kleppen niet alleen door tuimelaars geopend, maar ook gesloten. Hierdoor kon geen klepzweving optreden en konden de motorblokken veel hogere toerentallen draaien dan bij een motor met klepveren. Dat leverde enorm veel successen op in de racerij. Ducati is met de eigen raceafdeling Ducati Corse al decennialang actief in de motorwegracerij. Nog altijd ligt de nadruk daarbij op het officiële Ducati-fabrieksteam in de MotoGP en het WorldSBK, waarin succesvolle privéteams worden ondersteund. In het WorldSBK, dat tot nu toe eenentwintig keer werd gehouden, won Ducati zeventien keer de titel voor merken en veertien keer de titel bij de rijders.

Audi en Ducati

Sinds de overname van Ducati door Audi in 2012 heeft Ducati aanzienlijke technologische vooruitgang geboekt, mede dankzij de samenwerking binnen de Volkswagen Group. Hoewel Ducati zijn Italiaanse identiteit en operationele onafhankelijkheid heeft behouden, leidde de samenwerking met Audi tot verbeteringen in technologie en prestaties. Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van de Ducati Panigale V4 R en de Audi e-tron GT. Beide voertuigen zijn ontworpen met een focus op prestaties en dagelijks gebruiksgemak. De samenwerking heeft geleid tot een uitwisseling van technische expertise, waarbij de nadruk ligt op gecontroleerde vermogensafgifte en rijplezier. Daarnaast deelt de Ducati Multistrada V4 RS elementen met de Audi RS6 Performance. Beide voertuigen combineren kracht met comfort en geavanceerde technologieën. De Multistrada V4 RS is uitgerust met het Desmosedici Stradale motorblok, afkomstig uit de Panigale V4, en beschikt over een titanium subframe, carbon onderdelen en een geavanceerd elektronisch veersysteem. Deze kenmerken weerspiegelen de technologische innovaties die ook in de RS6 worden toegepast. Ook is de Ducati DesertX in Saturn Grey geïnspireerd op de kleurstelling van de Audi RS Q e-tron, de elektrische rallyauto die deelneemt aan de Dakar Rally. Deze samenwerking benadrukt de gedeelde focus op prestaties en design tussen de twee merken. Verder is Ducati – al of niet dankzij Audi – bij de nieuwe V2 afgestapt van de karakteristieke desmodromische klepbediening.

Techniek Radarsystemen: Radar-gestuurde Assistentie

Race-invloed

Ducati en Audi zijn niet alleen partners bij het ontwerp van de productiemotorfietsen: Ducati Corse en Audi Sport werken ook intensief samen bij de MotoGP. Deze samenwerking gaat verder dan branding alleen en richt zich actief op technologische innovatie en prestatieoptimalisatie. Sinds 2023 is Audi Sport officieel partner van Ducati in de MotoGP. De link tussen de twee merken komt tot uiting in gedeelde technologische inzichten op het gebied van aerodynamica, lichtgewicht materialen, data-analyse en vermogensontplooiing. Audi’s ervaring in endurance racing (zoals Le Mans) en elektrische aandrijflijnen biedt Ducati waardevolle input bij de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor de motoren die worden geleverd aan het wereldkampioenschap MotoE. De samenwerking vind je ook terug op het gebied van design en merkbeleving: zo dragen de kleuren en graphics op de Ducati MotoGP-machines visuele elementen die verwijzen naar Audi Sport. Volgens Ducati stimuleert deze samenwerking niet alleen competitieve successen zoals de wereldtitels, maar versnelt het ook de doorontwikkeling van technologieën die later hun weg vinden naar straatlegale modellen.

De samenwerking vind je ook terug op het gebied van design en merkbeleving: Audi Sport staat zelfs op de MotoGP-kuipen van het Ducati-fabrieksteam.

Ride-out

Om de nauwe relatie tussen Ducati en Audi onder de aandacht te brengen, organiseerden Ducati en Audi een ride-out voor een aantal genodigden, waaronder motor-enthousiast Humberto Tan en auto- en motorsport-presentator Rob Kamphues. De dag begon bij Ducati Amsterdam, waar diverse modellen van beide merken klaarstonden voor een rit door de omgeving. Zo kon je kiezen voor een Audi e-tron GT RS Performance, een RS3 of een S5, terwijl er van Ducati een Panigale V4 S, Streetfighter V4 S, Multistrada V4 Pikes Peak en een Streetfighter V2 S klaarstonden voor een fraaie rit door de bollenstreek naar het Heyu Café van Jaimie van Heije, een van de ambassadeurs van Ducati. De lunch gaf ook aanleiding voor een voertuigwissel, zodat je zowel aan de twee- als vierwielers van het samenwerkingsverband kon proeven. Zo kon je aan den lijve ondervinden dat de twee merken garant staan voor hightech oplossingen, die voor optimaal rijplezier en dito prestaties zorgen.

Foto’s: Made by Jane Photograph, Ducati, ANP

Voor het volgende verhaal in deze serie gaan we onze collega’s van Truckstar bellen. Vrij recent onthulde Ducati en MAN Truck & Bus de nieuwe MAN TGX Ducati Edition.
Peter Aansorgh
Peter Aansorgh
In 1993 begon Peter zijn journalistieke loopbaan bij het motormagazine MOTO73. Ruim tien jaar lang werkte hij bij dit blad als technisch redacteur en schreef er motortesten, algemene verhalen over motorrijden, bedrijfsreportages en technische verhalen. In 2004 besloot Peter voor zichzelf te beginnen en schrijft nu voor diverse auto- en motorbladen

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen