vrijdag 29 maart 2024

6D-helmen wijst op schade lichte valpartijen

Dit is een persbericht, opgesteld door de importeur of fabrikant van het product. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@www.motor.nl.

Door recent diepgaande onderzoeken over hoofdletsel, blijkt dat zelfs een redelijk onschuldig lijkende valpartij al tot lichte hersenschuddingen kan leiden, welke vooral bij jongeren al beperkte hersenbeschadigingen kan opleveren. Dit uit zich vaak niet direct, maar kan op latere leeftijd alsnog tot uiting komen. 

Met deze informatie en na veel research en test werk zijn ze er bij 6d in geslaagd om de helm opnieuw uit te vinden. 

Eerst de nodige technisch achtergrond informatie en theorie:

Een conventionele moderne motocross helm heeft de “kreukelzone” om het hoofd te beschermen bij een val in de EPS liner van de helm ingebouwd. Als de foam dik genoeg zou zijn en de density (Dichtheid van het materiaal)  zacht genoeg zal het de schok aan het hoofd om een hersenschudding te voorkomen bij een lichte val wellicht genoeg kunnen dempen. Echter om de schok bij een zware val waarbij de G krachten kunnen oplopen tot 300G te kunnen absorberen, moet men het foam hard genoeg maken om het hoofd te kunnen beschermen. Het probleem is dus, dat een conventionele helm ontwikkeld is om deze catastrofale G krachten te kunnen absorberen en daardoor de EPS foam liner te hard is om de kleinere schokken zeg 60G, die bij de meeste valpartijen voorkomt en waarbij al een hersenschudding veroorzaakt kan worden,  goed te absorberen.

Fabrikanten zijn al jaren opzoek naar de juiste oplossing voor dit probleem. 

De 6D engineers realiseerde zich, dat ze om dit probleem te ondervangen, twee verschillende EPS foam liners diende te gebruiken. Met twee helm liners konden ze zowel de gemiddelde bij de meeste crashes vrijkomende G krachten, maar die al wel hersenschuddingen veroorzaken, als de tot 300 G-krachten bij de zwaardere crashes absorberen. 

Om er bovendien voor te zorgen dat niet allen bij een frontale val maar ook bij een zijwaartse val de schokken optimaal opgevangen hebben ze de beide liners doormiddel van 27 trapeziumvormige elastische dempers met elkaar verbonden. Hierdoor ontstaat er niet alleen een schokabsorberende ruimte van 7 mm maar kunnen de liners 3 dimensionaal van elkaar draaien.

In een val drukt het hoofd tegen de binnenste zachtere EPS foam liner welke vervolgens de 27 schokabsorberende dempers activeert. Zodra de 7 mm is overbrugt drukken de schalen tegen elkaar, zodat een dikke foam laag ontstaat.  Hierdoor word de schok vertraagd en optimaal geabsorbeerd. 

Conclusie
Het meest belangrijke aspect van deze 6D helmen is het vermogen om niet alleen bij de high impact crashes optimale veiligheid te bieden, maar ook bij de meest voorkomende ogenschijnlijke onschuldige valpartijen lichte hersenbeschadigingen te voorkomen.

Een must voor alle zich zelf respecterende mx racers. Bevestigd door rijders als Stefan Everts.

Prijs € 695,00 Verkrijgbaar bij de betere mx speciaal zaken.

Uitgebreide gedetailleerde informatie: www.6dhelmets.com

Distributie en nadere informatie:  www.tmv.nl

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen