Bandentest: Dunlop SportSmart Mk3

Dunlop claimt met de nieuwe SportSmart Mk3 een band in huis te hebben die zijn voorganger, de SportSmart 2 Max, overtreft. Sportieve prestaties op straat en af en toe een circuitdag is wat Dunlop qua gebruik voor ogen heeft. Dat wil ik natuurlijk wel even meemaken, in Spanje!

Hypersportiever

De SportSmart Mk3 wordt door Dunlop omschreven als hypersportband, hetgeen hypersportiever klinkt dan het uiteindelijk is. Het beoogde gebruiksterrein is namelijk de openbare weg, met af en toe een circuitdagje. Dat gaat gepaard met een focus op natte grip, levensduur en praktische zaken zoals een kortere opwarmtijd. Dunlop claimt flinke verbeteringen: 20 procent meer grip in de regen en maar liefst 23 procent op het droge ten opzichte van de SportSmart 2 Max.

Meer rubber

Die verbetering zit hem volgens Dunlop vooral in de geheel nieuwe compound, ofwel de samenstelling van het rubber. Op de flanken van de achterband vind je vanzelfsprekend de zachtste samenstelling, in het midden zou de hardere compound nu een langere levensduur moeten hebben dan voorheen het geval was. De banden met de nieuwe silica ondervinden namelijk minder weerstand, maar warmen wél sneller op. Dat geldt ook voor de voorband, die op de flank iets breder is geworden dan zijn voorganger. Die legt onder hellingshoek daardoor wat meer rubber op het asfalt.

Middenweg

Tijd voor actie! De ochtendzon kan alleen niet verbloemen dat het ’s ochtends gewoon bar koud is. Oef. Uit het grote aanbod aan motoren kies ik als eerste een XSR900 van Yamaha. Gewoon, omdat die een mooie middenweg is tussen de meer extreme motoren die Dunlop ook heeft klaargezet. De claim over de kortere opwarmtijd durf ik redelijk te bevestigen, want het kost inderdaad erg weinig kilometers om op een gematigd tempo warmte in de band te krijgen. Vooral aan de voorkant voelt de Mk3 direct goed, qua vertrouwen op het zo matige asfalt dat Spanjaarden in en rondom steden durven te leggen.

Lekker af

Dát het akelig koud is, blijkt wel uit mijn bevroren handen waardoor ik tijdens een korte stop een Duitse journalist tamelijk onbeleefd verzoek zijn S1000R aan mij over te dragen. Mét handvatverwarming, welteverstaan. Dat ik met tintelende vingertoppen algauw ontdek dat de viercilinder is begrensd op 9000 toeren per minuut zegt genoeg over het zogenaamde toertempo; dat ligt knap hoog. En de SportSmart kan het aan. Vooral de voorzijde komt meerdere keren terug in mijn opgetekende notities. De band draait lekker af en bijremmen in de bocht levert slechts een licht oprichtende voorzijde op.

Prima!

Eenmaal op het circuit is het de Kawasaki Z900 die dienst doet als proefmodel. Hoewel ik me terdege besef dat de Mk3 geen circuitband is, verlies ik al na twee rondjes het voornemen om de eerste sessie op straatsnelheid te rijden. Pff, Castelloli is gaaf! Sensationeel dankzij de hoogteverschillen, veeleisend doordat enkele bochten vol gas in de derde en vierde versnelling kunnen worden genomen. De grens van de Dunlop komt geen moment in beeld, die van de Z900 wel: voetsteunen en alles wat de grond kan raken, doet dat ook. Het is de voorzijde die blijft opvallen. In bocht 4 bijvoorbeeld, een krappe linker waar de Kawasaki stabiel en doorheen dendert. Prima!

Limiet

Pas in de volgende sessie, op een ZX-6R, is er sprake van een limiet. De supersport heeft maar nipt meer vermogen, maar kan beduidend platter en meer extreem worden bereden. Dat blijkt dan ook wel. Wanneer ik met mijn knie aan de grond op het gas ga, smeert de achterband algauw weg. Niet zoals een echte circuitband dat heel vertrouwd en met gevoel doet, maar vrij abrupt en direct. Stuurcorrecties onder heel diepe hellingshoeken maken de rij-lijn ruimer dan ik zou willen.

Hulde

Hou ik constant gas, dan zijn de allerdiepste hellingshoeken, waarbij zelfs de steps van de Ninja aan de grond komen, geen probleem. Ofwel: deze limiet ga je op straat nooit bereiken en op het circuit moet je bijzonder je best doen. Met in mijn achterhoofd het inzetgebied van de Dunlop – vooral de straat – kan ik niet anders dan concluderen dat de Mk3 minstens zo sportief is als Dunlop claimt. Waarvoor hulde.

Maatvoering
Voor
120/70ZR17

Achter
180/55ZR17
180/60ZR17
190/50ZR17
190/55ZR17
200/55ZR17

Meer informatie

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL