maandag 27 mei 2024

Honda CL500 vs. Voge 500AC #duels2023

Wie herinnert zich Honda’s CL72 uit 1962 nog? Als een van de eerste echte street scramblers werd deze twin geracet, bemind en gevierd door de jaren heen. De CL bewees dat een lichtgewicht motor gecombineerd met een offroadwaardig stuurgedrag erg leuk kon zijn in de stad. Vijf decennia later kreeg Honda de CMX500 Rebel in zijn programma en nog eens vijf jaar later bouwt Honda op die basis een heuse CL. De formule van de originele CL72 komt overduidelijk terug in de nieuwe CL500: de looks, de tweepitter en de robuuste bouw, waarmee je niet enkel de stad maar ook het veld aankan. En uiteraard kan je ’m customizen tot je erbij neervalt. Veel concurrentie zal de CL500 niet hebben – het is dan ook een heel specifiek genre motor –, maar we vonden er toch een aan Chinese kant: de Voge 500AC. Oké, niet helemaal een street scrambler, maar hij ademt wel die (neo)retro vibes.

Test 2023 Honda CB750 Hornet: De leukste thuis

Motorisch

Aangezien de CL500 z’n blok deelt met Honda’s CB500, kan ook de nieuwe CL bogen op de vertrouwde 471cc-paralleltwin. Net zoals in de rest van het Honda 500cc-gamma, levert die hier 46 pk (34,3 kW) en 43,4 Nm. De ECU-instellingen zijn aangepast naar het karakter van de CL. Een korte overbrengingsverhouding van de eindaandrijving moet zorgen voor een pittige acceleratie, zowel vanuit stilstand als op snelheid. Een assist-/slipperkoppeling houdt de zesbak in het gareel.

De Voge 500AC, die nieuw werd voorgesteld op de EICMA van 2021 en die we in 2022 konden testen, deelt ook datzelfde blok met de Honda. Belangrijke kanttekening: het is niet exact hetzelfde, met een Honda-badge, uitgeruste motorblok, maar is er wel helemaal op gebaseerd. De waarden zijn dus vrijwel identiek: evenveel pk’s, maar een Nm minder. Ook de 500AC is uitgerust met een slipperkoppeling. Van de testrit op de Voge onthouden we dat die tweecilinder best een mooie brom had bij stationair toerental, dus we zijn zeer benieuwd hoe Honda het beste uit haar hooggeplaatste uitlaat met dubbele eindpijpjes gaat halen.

Rijwielgedeelte

De nieuwe Honda CL500 krijgt een volledig nieuw stalen diamantframe, een ophanging met lange veerwegen bestaande uit een conventionele 41mm-voorvork en een instelbare monoshock. De wielen, 19-inch voor- en 17-inch achteraan, krijgen banden omgesjord met een passend scramblerpatroon. Klaar voor alle uitdagingen in de stad, maar ook naast de platgetreden paden, zo lijkt het wel.

De Voge 500AC pakt op zijn beurt uit met eveneens een stalen diamantframe, een upsidedownvork die volledig instelbaar is en een monoshock die qua veervoorspanning en uitgaande demping aangepast kan worden. Redelijk gelijklopend dus, maar het grote verschil zit in de banden. Waar de Honda een 19-inch wiel vooraan heeft, doet de Voge het met de standaard 17-inch voor- en achteraan. Ook de banden zijn niet van het scramblertype, maar hebben een normaal wegpatroon.

Uitrusting

Opvallende dingen op de CL500 zijn de benzinetank, kniepads, rubberen vorkhoezen en naar boven gerichte einddempers met geperforeerd hitteschild. Alle verlichting is led en het dashboard kan rekenen op een negatief lcd-display. Met vier eigentijdse kleurstellingen valt de CL500 nog beter op in de massa: oranje, groen, blauw of zwart.

Daarin stelt de Voge wat teleur, want die is enkel beschikbaar in twee tinten grijs. Hopelijk komt er voor 2023 nog een leuk, opvallender kleurtje bij. Kijken we naar opvallende details op de 500AC, dan springen de mooie uitlaat, de origineel vormgegeven verlichting, geperforeerde richtingaanwijzers en het tft-dashboard in het oog. Met andere woorden: de Honda CL500 is dan wel (voorlopig) uniek in zijn nichesegment, maar hij zal het succes niet op een dienblaadje gepresenteerd krijgen.

Honda CL500 vs. Voge 500AC
Honda CL500 vs. Voge 500AC.
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen