Eicma toppers en floppers volgens Ad

Wat valt redacteur Ad op aan al het nieuws op Eicma 2019? Waarop verheugt hij zich enorm in 2020 of waar kijkt hij met angst en beven naar uit?

Eicma is de show geworden van de potente nakeds. Het is te bizar voor woorden dat een KTM Super Duke en Aprilia Tuono met respectievelijk 177 en 185 pk nog hoogstens goed zijn voor een: ‘Ach gut, wat lief!’ Het is wachten op de eerste tests hoe makkelijk kanonnen als de Ducati Streetfighter en de Kawasaki Z H2 rijden. Die überpotente nakeds hebben automatisch al genoeg aandacht opgeslorpt, ik kies voor andere dingen die me opvallen.

Prototype van de show
Er kan er maar een de lekkerste zijn en voor mij is dat de Husqvarna Norden 901 (voor meer foto’s kijk hier). Strik er omheen en morgen bij me afleveren. Wat is het heerlijk dat allroads weer terug gaan naar de basis. Het zijn niet langer steeds luxere en zwaardere digitale toerfietsen met een avontuurlijk uiterlijk, maar weer de lichtgewicht handelbare alleskunners van weleer. KTM kennende, pardon Husqvarna, moet deze machine zijn mannetje kunnen staan op de weg en er buiten.

Over de top
Er was een tijd dat ik MV Agusta’s mooi vond. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het voor het laatst in 1975 was met de 750 Sport America. Het ‘nieuwe’ MV heeft ook meer dan genoeg klassiekers gemaakt met beauty’s als de: F750, Turismo Veloce 800 en de Superveloce 800. Maarrrr, de Italianen zitten er tegenwoordig ook net zo vaak naast. Hebben ze designers aangenomen met een voorliefde voor blingbling en Biedermeier aardewerk? Neem deze ongetwijfeld peperdure Rush (zie indrukwekkende specificaties hier). Dat is toch eerder een kermis dan een motorfiets?

Mijn topper
Twijfels overvallen me. Is het de Aprilia RS660 of de BMW F900XR? Uiteindelijk overwint het verstand en trekt de Duitser aan het langste eind. Ik zie me op deze machine net zulke aangename woon-werkkilometers maken als dikke pretritten in de Eifel of de Alpen. Deze alleskunner moet het kunnen. Hopelijk heeft het 900-blok onderin iets meer noten op zijn zang dan het 850-blok. BMW laat me niet langer in spanning en plan de introductie zo spoedig mogelijk in.

De mispeer van de show
Vroeger was echt niet alles beter, maar het ontwerp van een Bimota wel! Wat is er gebeurd met de Tesi? Er was een tijd dat een Bimota Tesi de ultieme afgetrainde hightech motorfiets was. Nu zet een Japans/Italiaanse coalitie ons de Tesi H2 voor…. Als ik naar die enorme kuip kijk bekruipt me steeds het gevoel dat er per ongeluk een halve kuub polyester aan is blijven plakken zonder dat niemand van Bimota het in de gaten had.

Bimota Tesi H2

Het wachten waard
Aprilia drukt de Tuono 660 nog nadrukkelijk het stempeltje Concept bike op, maar dat is een kwestie van tijd. Iets zegt me dat we deze fraaie twin al in 2020 gaan zien. Het is wat mij betreft het wachten meer dan waard. Honderd pk, lichtgewicht verpakking, Italiaans design en sportief rijwielgedeelte, laat maar komen.

Aprilia Tuono 660 2020

Mis ik nog iets?
Yamaha zette ons het afgelopen jaar de heerlijke Ténéré 700 voor. Heimelijk hoopte ik dat de Japanners dit jaar een 1200-variant neer zouden planten. De XT1200Z Super Ténéré heeft niet de sexappeal die de kleine 700 wel heeft. Hopelijk zet Yamaha het in 2020 recht.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL