vrijdag 29 maart 2024

Elektrische Kawasaki heeft een naam: EV Endeavor

Nadat Kawasaki vorig jaar de ontwikkeling van een elektrische motorfiets officieel heeft bevestigd, heeft de Japanse fabrikant nu een serie video’s uitgebracht met meer details. De elektrische motorfiets wordt de Kawasaki EV Endeavor genoemd.

De details zijn nog schaars, maar geven iets meer prijs dan afgelopen najaar aan. De ‘najaar 2019 video’ liet een schakelende testrijder zien op een elektrische motor. Op de Salon van Brussel stond ook een elektrische Kawasaki met vier versnellingen. Daarvan zal de EV Endeavor ook gebruikmaken. Dat is minder dan de traditionele zesversnellingsbak van verbrandingsmotoren, maar beduidend meer dan andere elektrische motoren die – zonder uitzondering – allemaal gebruikmaken van koppelingsvrije eenversnellingsbakken.

Kawasaki heeft nog geen technische gegevens over de motor of de accu verstrekt, maar er wordt gesp[roken van 19 kW aandrijfvermogen. Op de foto’s is te zien dat aandrijving in vergelijking met andere elektrische motorfietsen klein is. Dit komt waarschijnlijk door de combinatie met de versnellingsbak, die een kleinere aandrijving met hetzelfde hoge koppel op het achterwiel mogelijk maakt.

De Kawasaki volgt de designwetten van alle andere elektrische motorfietsen: de kleine elektrische aandrijving zit op de plaats van een conventionele, grotere versnellingsbak. Door het wegvallen van de grote verbrandingsmotor en de tank nemen accu en de elektronica de resterende ruimte in beslag. Het prototype van de EV Endeavor lijkt te zijn opgebouwd uit onderdelen van de Kawasaki Z400 en Z650. Of dit ook het geval zal zijn voor het latere productiemodel valt nog te bezien.

Dat geldt ook voor het vermogen waarmee de accu kan worden opgeladen. Ook heeft Kawasaki nog geen jaar opgegeven voor een eventuele start van de verkoop. In het najaar van vorig jaar onthulde Kawasaki dat het al jaren aan de techniek werkte en op de video lijkt de motor zelfs zeer geavanceerd te zijn. Het feit dat de elektrische motor al een naam heeft, verhoogt de kans op serieproductie. Maar ook dat is door Kawasaki niet bevestigd.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen