Harley-Davidson viert 30 jaar Fat Boy met speciale editie

Een motorfiets die dertig jaar oud wordt, we maken het niet heel vaak mee en dus reden genoeg voor een feestje. Harley-Davidson doet dat bij de Fat Boy met een wel hele gave variant van deze klassieker, luisterend naar de naam Fat Boy 30th Anniversary. In totaal komen er slechts 2.500 stuks op de markt, uiteraard genummerd met een nummerplaatje op de tank.

De jubilerende Harley is voorzien van een vrij donkere afwerkingen met mooi bronzen details en wordt aandreven door het Milwaukee-Eight 114-blok. Kijkend naar de foto’s van de jarige job valt ons een paar dingen echt op. Bijvoorbeeld de gegoten aluminium Lakester-wielen die zijn afgewerkt in Satin Black met gepolijste highlights. Verder heeft de volledig zwarte Milwaukee-Eight 114 aandrijflijn motordeksels in hoogglans zwart en bronskleurige details. De uitlaat is dan weer afgewerkt in Black Onyx, dat het onderliggende chroom mooi uitlicht aldus Harley.

“Voor deze 30th Anniversary wilden we iets heel bijzonders creëren. Daarom hebben we aangehaakt bij de populariteit van donkere afwerkingen en hebben we er een genummerde gelimiteerde editie van gemaakt om de motorfiets zowel uniek als exclusief te maken.”

Brad Richards, Harley-Davidson Vice President van Styling en Design

De historie

De eerste Fat Boy werd geïntroduceerd in 1989 als een 1990-model en is ontworpen door de legendarische Harley-Davidson-stylisten Willie G. Davidson en Louie Netz. In 1991 brak de Fat Boy door bij het grote publiek toen hij een rol kreeg in de film “Terminator 2: Judgment Day,” waarin acteur Arnold Schwarzenegger op een Fat Boy een achtervolgingsscène door Los Angeles speelt. De Fat Boy kreeg daarna geregeld stijl-updates. Tot 2018 toen een opnieuw ontwikkelde Fat Boy gepresenteerd werd op basis van het opnieuw uitgevonden Softail-chassis, aangedreven door de Milwaukee-Eight blok.

De naam

Fat Boy, het blijft een bijzondere naam voor een motor en dat was ook precies de bedoeling, zo blijkt uit een passage van Willie G. Davidson uit het boek 100 jaar Harley-Davidson:

‘We vroegen ons altijd af ‘Hoe zal men op straat reageren op deze naam?’. Dat was het startpunt. We zochten iets ongewoons en misschien zelfs wel iets oneerbiedigs. Het is mooi om je eigen producten af en toe iets tegendraads mee te geven. Zowel ik als anderen in ons team vonden deze machine er ‘vet’ uitzien. Zo kwamen de marketeers uiteindelijk op ‘Fat Boy’ en die naam sloeg dubbel en dwars aan op straat.’

Willie G. Davidson

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL