Het E10-dossier

Technisch redacteur Peter Aansorgh publiceerde in MOTO73 nr. 18 een artikel over E10-brandstof. Dit naar aanleiding van het feit dat de E10 bij Nederlandse tankstations verplichte kost wordt en Euro95 langzaamaan verdwijnt. Is dat nou goed of slecht, zo stelde hij zichzelf de vraag. In het artikel werden de voors- en tegens van de nieuwe regelgeving bekeken.

Op dat artikel kwamen veel reacties van lezers die graag meer wilden weten, terwijl sommigen de oorzaak van klimaatverandering probeerden te weerleggen. De opwarming van de aarde zou een natuurlijke oorzaak hebben! Hoewel Peter daar in het opvolgartikel (dat vandaag in de winkels ligt) heel uitgebreid op reageert, is er eigenlijk maar één allesomvattend antwoord mogelijk: de overheid gelooft in global warming, en daarom krijgen we E10. Of het nou een complot of bittere waarheid is, doet er voor onze kwestie -die van E10 in onze brandstoftanks- eigenlijk niet toe. Wel zetten we onderaan dit artikel nog een paar linkjes, die verwijzen naar artikelen waarin Peter op de pagina’s 78 en 79 van de nieuwste MOTO73 verwijst.

De overheid ziet bijmenging van bio-ethanol bij benzine als een methode om de Co2-uitstoot te beperken. In Euro95 zit al vijf procent bio-ethanol en in het binnenkort verplichte E10 zit tien procent. Wil je meer lezen over Co2, de zin van bio-ethanol, de geclaimde effecten hiervan, stijgende waterspiegels en de beoogde uitstoot van Co2 in 2030, dan moet je toch echt even de MOTO73 er bij pakken. De enige vraag die er voor ons nu eigenlijk toe doet, is deze:

Kan je motor er tegen, en ga je er iets van merken? 

Bio-ethanol heeft voor- en nadelen. Een voordeel? Het pingelt minder snel. Het octaangetal van ethanol is namelijk 108, terwijl dat van Euro95 -jawel- 95 is. In principe zou je met ethanol dus een veel hogere compressie kunnen bereiken, zonder dat het mengsel uit zichzelf ontbrandt.

Maar, in ethanol zit minder energie dan in benzine. De rekensommen in MOTO73 leren dat je van pure ethanol anderhalf keer zoveel moet inspuiten om dezelfde energiewaarde en de juiste mengverhouding te krijgen. Met tien procent bijmenging is het probleem weliswaar niet zo groot, maar je merkt het wel! Motoren met carburateurs gaan te arm lopen en dat is slecht voor de motor. Praktijkmetingen leerden Peter dat hij per 100 kilometer op een XT660 Ténéré, met carburateurs, 5,9 liter Super98 verbruikte op 100 kilometer. Met E10, in Frankrijk getankt, verbruikte hij onder dezelfde omstandigheden 6,9 liter! Daarbij de opmerking dat de motor duidelijk rauwer liep.

Bij een injectie-motor is het probleem minder groot, omdat deze de mengverhouding enigszins zelf bij kan regelen. Dat zal in de toekomst alleen maar beter worden.

Een ander probleem? Dat is dat ethanol sommige rubbersoorten aantast, polyester aanvreet en zelfs sommige aluminium-soorten aantast. Omdat ethanol al jarenlang in Euro95 zit, in een mengverhouding van vijf procent, zijn motoren er wel op ontworpen. Maar oudere motoren kunnen er meer last van hebben. Wil je weten hoe jouw motor hiermee om gaat? Kijk dan hier. Blijkt je motor niet zo goed tegen E10 te kunnen? Geen reden tot paniek, want hoewel het vanaf 2020 voor elk tankstation verplicht is om E10 aan te bieden, mógen ze wel Euro95 en Euro98 aanbieden. Euro95 gaat weliswaar waarschijnlijk vervallen, maar de 98-variant blijft beschikbaar.

Het laatste probleem dat we hier noemen is hygroscopie, de mate waarin ethanol water aantrekt. Dat lijkt niet zo erg, maar water trekt bacteriën aan. Dode bacteriën zakken uit en kan vervuiling veroorzaken in sproeiers, injectoren en carburateurs. Ook gaat ethanol zich op termijn onder invloed van benzine scheiden van water, en verzamelt het zich onderin de tank. De motor rijdt dan eerst de ethanol puur op, en daar kan de motor niet goed tegen. E10 en Euro95 gaan zo’n 60 dagen mee, maar daarna heb je iets aan toevoegingen zoals Forté MotoPower I en II, of vergelijkbare producten van Wynns, Tunap, Wepp, Putoline, Startron, Liquid Moly, Miller Oils en Eurol. Tank daarbij voor de winterstalling Super98 en je lijkt redelijk uit de problemen. Let wel; de meeste ‘premium’ brandstoffen van tegenwoordig zijn geen 98. 

Tot slot een verwijzing naar de klimaat-artikelen waarin in de laatste MOTO73 wordt verwezen:

Smeltend of aangroeiend ijs op Groenland?

Meetwaarden in De Bilt

Nadert een nieuwe ijstijd?

Nadert een nieuwe ijstijd, nr.2?

Nogmaals, of de opwarming van de aarde nou een complot is of niet, de overheid gelooft er in en dus moeten we er mee dealen. Daarom zijn dit onze twee belangrijkste linkjes:

Waar tank je Competition 102, benzine met octaangetal 102 en daarom ideaal voor de winterstalling?

Kan mijn motor tegen ethanol?

Heb je nog meer vragen na het lezen van beide artikelen in MOTO73? Schroom niet, en mail naar redactie@moto73.nl. Zoek je meer tips voor de winterstalling? Kijk dan even hier

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • MohKraats 13/12/2019 at 11:00

    Wat nog mist in het verhaal is dat veel motoren een vaste mapping hebben.
    Ofwel, de hoeveelheid benzine die ingespoten wordt is in de fabriek vastgelegd.
    Deze fabrieks mapping is gebaseerd op de benzine die in de tijd van produktie van die motor gebruikelijk was.
    Aangezien van E10 meer nodig is, en de hoeveelheid op de meeste motoren niet door de motor zelf aangepast wordt, lopen deze motoren erg schraal.
    Je gaat dit merken als de motor bijna niet belast wordt.
    Bv als je met laag toerental in een lage versnelling langzaam rijdt, of als je heel langzaam de motor iets langzamer laat rijden met de motor in de versnelling (gas iets dicht doen)
    De motor gaat dan bokken.
    Dit is alleen te verhelpen door andere brandstof te tanken, of je mapping aan te passen, waarvoor je naar een tuner zult moeten.

    Antwoord