Luxe cafe-racer; Thriumph Thruxton RS 2020

Triumph plaagde ons al een tijdje met de komst van de Thruxton RS. De tweede variatie op de 1200cc cafe-racer kan gezien worden als het toppunt van Thruxton.

De RS-varianten van Triumph zijn namelijk altijd het beste van het beste. Althans, als beste betekend dat ze de meeste luxe aan boord hebben. In de basis is deze RS een gewone Thruxton R wat betreft zijn uitrusting. Zo heeft hij dezelfde Showa upsidedown telescoopvork en Öhlins RSU stereoschokdempers.

Nieuw op de RS zijn de laatste generatie Brembo Monoblocs die het voorwiel afremmen. Het Bonneville 1200cc HP (High Power) motorblok gaat erop vooruit. Dat komt door een update waardoor de tweecilinder nu 8 pk meer produceert waarmee het maximum uitkomt op 105 pk bij 7.500 toeren. Het maximum van 112 Nm koppel dat de oude al leverde blijft gehandhaafd maar wordt nu al wel 700 toeren eerder bereikt. Overigens is de rode lijn 500 toeren verschoven waardoor je het gas net wat langer zorgeloos open kan draaien.

De compressie is zwaarder geworden, de poorten zijn herzien en het nokkenprofiel ook. Intern is er aan gewichtsbesparing gedaan. De koppeling, dynamo, nokkendeksel en motokappen zijn allen op dieet gestuurd. Daardoor is de RS in totaal zes kilo lichter gemaakt dan de R is. Het drooggewicht komt daarmee uit op 197 kilogram. Wat betreft de elektronica is er ook een kleine update gedaan. Zo zijn de rijmodi, waar je er drie van hebt, verbeterd.

Triumph Thruxton RS 2020

Uiterlijk vertoon

Wat betreft zijn uiterlijk valt de matte lak op in de two-tone zwart-grijze kleurstelling. In combinatie met de zwart geanodiseerde wielen – met een grijze streep – zorgt dat voor een fraai afgewerkt geheel. Overigens is hij ook in een metallic zwarte kleurstelling te krijgen. Daarop zit dan wel nog het oude logo waar de two-tone het nieuwe driehoekige logo met Union Jack op de tank heeft gekregen.

Wat er aan die wielen nog meer opvalt is dat er voor een andere band gekozen wordt. In het verleden zagen we op de R de Diablo Rosso van Pirelli, op de RS ligt nu de Metzeler Racetec RR.

Geluid en accessoires

Het uitlaatsysteem – met de twee ietwat omhoog gerichte einddempers – ziet er nog hetzelfde uit als op de R. Die is echter wel voorzien van een nieuwe katalysator die ervoor zorgt dat de Thruxton RS voldoet aan de Euro 5-normen wat betreft geluid en uitstoot. Als we Triumph mogen geloven is het geluid nog nagenoeg hetzelfde als voorheen.

Naast tachtig verschillende accessoires die er voor de RS beschikbaar zijn is er ook een speciaal pakket samengesteld. Met deze ‘Track Racer’-kit maak je van je RS een serieuze circuitmachine.

Voor alle specificaties van de Triumph Thruxton RS klik je hier.

Foto’s: Triumph

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL