donderdag 3 oktober 2024

Wat was dé motor van het afgelopen decennium?

Het afronden van het decennium is het ideale moment om terug te blikken. Alleen al qua styling is er de laatste tien jaar veel veranderd, maar vooral het doorzetten van de elektronicatrend is waanzinnig interessant om te zien. Aan de hand van de Motor van het Jaar Verkiezing komen we tot tien motoren, voor ieder jaar één. Maar wat is nu de ultieme motor van de jaren tien? Dat vragen we aan jou, onze volger. Kies jouw favoriet uit deze tien motoren en geef aan waarom je kiest voor deze motor. Je kunt je keuze tot 31 januari doorgeven via deze link. Onder de deelnemers verloten we een aantal leuke prijzen. Lees hieronder onze selectie van het afgelopen decennium.

2011 – Triumph Speed Triple 1050

Twee ronden koplampen. Dat moest een Triumph-driecilinder-naked anno 2011 al hebben. Sterker nog; dat elke Triumph-naked dubbelloops verlicht is van voren, komt door de Speed Triple. Alleen waren die koplampen tot die tijd net zo kenmerkend als nu, maar dan wel echt rond. Voor 2011 ging de eerste volwassen Speed Triple op de schop. De nieuwe Speed Triple 1050 had alles wat de Speed Triple al goed maakte, maar dan nog scherper nog dikker en vooral nog net dat beetje beter. Het 135 pk- en 111 Nm-sterke blok was een uitblinker, met zijn perfect lineaire afgifte. Bruikbare gang van onderuit, maar ook zeker geen gebrek aan eindschot. Eigenlijk zijn de scherper gelijnde koplampen een prima samenvatting van hoe veel scherper de nieuwe generatie werd, zonder toch het uiterlijk van weleer te verloochenen. Een Speed Triple moest voldoen aan een paar zaken. Brede vermogensafgifte, ruime doch sportieve zithouding en ja, die twee koplampen. Al die punten werden scherper en beter. Feitelijk dezelfde, maar beter in elk opzicht. Moesten we er anno toen wel bijzetten; voorkeur ging uit naar de ABS-versie. Dat had je toen nog. Kostte gewoon 800 euro extra.

2011 Triumph Speed Triple 1050
2011 Triumph Speed Triple 1050

Ook het jaar van…

Volgend jaar alweer tien jaar geleden… 2011 is natuurlijk het jaar dat MotoGP-coureur Marco Simoncelli om het leven kwam tijdens de Maleisische Grand Prix. Het was ook het allerlaatste jaar dat de Grands Prix met tweetakten verreden werd. Nico Terol werd de laatste tweetakt GP-wereldkampioen, voor Johan Zarco. Jasper Iwema scoorde in het seizoen van 2011 in totaal 16 punten.

2012 – BMW S1000RR

Twee jaar eerder blies BMW de concurrentie omver met de allereerste S1000RR. De superbike van het merk dat tot een paar jaar eerder een zelfopgelegde 100 pk-grens aanhield werd voor 2012 vernieuwd. Het elektronica-pakket was zijn tijd ver vooruit, met zowel dynamische tractieregeling als race-ABS, gekoppeld aan een chassis zoals alleen BMW het maken kan. Het was doorpakken voor de Duitsers. De enige serieuze concurrentie kwam op dit moment van Ducati, al was de 1198 een stuk minder verfijnd dan de S1000RR. In de racerij kwam de BMW ook stoom en met Marco Melandri werd ook op sportief vlak gewonnen. Bovenal werd de BMW S1000RR geroemd om hoe feilloos de elektronica meewerkt, in plaats van pas in actie te komen als het misgaat. Elektronica was niet langer een vangnet, het was een hulpmiddel. Dat het geheel rijklaar slechts 202 kg weegt en daar 193 pk bij 13.000 tpm en 112 Nm bij 9.750 tpm tegenover zet… De S1000RR was een enorme stap voorwaarts.

2012 BMW S1000RR
2012 BMW S1000RR

Ook het jaar van…

Jeffrey Herlings claimt zijn allereerste MX2-wereldtitel en Michael van der Mark wint het EK Superstock 600-kampioenschap. Dat niet alles goed kan gaan, ook in 2012 niet, moet je aan de kapitein van de Costa Concordia vragen. Het jaar dat het Costa Concordia-cruiseschip onder iets veel hellingshoek kwam te liggen…

2013 – BMW R1200GS

Het jaar 2013 zou altijd het jaar van de nieuwe BMW GS-boxer worden. Wat er ook gebeurde, waarschijnlijk de belangrijkste motorfiets van de afgelopen dertig jaar was volledig vernieuwd; dat is nieuws. Het olie- en luchtgekoelde 1.170cc tweecilinder-boxerblok werd vervangen voor een compleet nieuw 1.170cc tweecilinder-boxerblok, maar ditmaal met vloeistofkoeling. De cilinders werden zelfs een kwartslag gedraaid – zo anders was de nieuwe krachtbron. De inlaat verplaatste van de achterkant naar de bovenkant van de cilinderkop en de uitlaat zit nu onderaan in plaats van aan de voorkant. Het blok kon daardoor verder naar voren, waardoor de achterbrug langer kan enzovoort. BMW werd met de 2013 BMW R1200GS nog vrijer in het ontwerpen van het rijwielgedeelte. Qua looks veranderde er niet zo bizar veel, de nieuwe reed zo gemakkelijk als de voorganger en toch was het opnieuw een gruwelijk gemakkelijke en vermakelijke motorfiets. Het absolute hoogtepunt van het BMW GS-tijdperk brak aan. Ze verkochten er dat jaar meteen 25.000 van.

2013 BMW R1200GS
2013 BMW R1200GS

Ook het jaar van…

Na decennia verdween op 19 januari 2013 het beperkte 25 kW-rijbewijs en kwamen de drie A-rijbewijzen. A1 vanaf 18 jaar en maximaal 125cc en 11 kW-motoren. A2 verving de 25 kW-wetgeving met maximaal 35 kW motoren. Je mag op voor het A2-rijbewijs vanaf 20 jaar. Op sportief vlak weer feest in de cross, waar Herlings zijn wereldtitel succesvol verdedigde.

2014 – KTM 1290 Super Duke R

We hadden het studiemodel gezien. Als je het niet warm kreeg bij het zien van ‘The Beast’, leefde je dan uberhaupt wel? KTM had van meet af ingezet op zowel waanzinnige wendbaarheid als indrukwekkend vermogen. De 1290 Super Duke R was alles wat het ‘The Beast’-studiemodel beloofde. Al die brute power in een rijwielgedeelte dat zich laat sturen als vanzelf. Een beest dat je kunt temmen, daar kon je niet omheen in 2014. Je kon er ook niet omheen dat het studiemodel de lat qua looks gigantisch hoog gelegd had. We wisten allemaal dat die cleane nakedbike-looks vervuild zouden worden met spiegels, een kentekenplaathouder en reflectors. Alleen KTM maakte de looks van het productiemodel wel enorm veel braver dan beloofd. Geniaal concept, tegenvallend productiemodel – een trend die het oranje merk er tot de dag van vandaag inhoudt.

2014 KTM 1290 Super Duke R
2014 KTM 1290 Super Duke R

Ook het jaar van…

Natuurlijk was 2014 het jaar van de MH17-ramp en er dreigde een Ebola-pandemie. Toch viel er ook meer dan genoeg te vieren. Michael van der Mark vond zijn draai in zijn tweede seizoen in het WK Supersport 600. De Rotterdammer werd wereldkampioen met Ten Kate Racing Honda. Het team uit Nieuwleusen deed in het WorldSBK ook geen slechte zaken en vocht met Jonathan Rea lang mee om de wereldtitel.

2015 – Yamaha MT-09 Tracer

Toen nog de MT-09 Tracer genaamd. Niet veel later kwam de Tracer-noemer op zichzelf te staan en toen werd het de Tracer 900. Inmiddels is zelfs die naam voor 2021 vervangen door de Tracer 9-noemer. Deze MT-09 Tracer zal desondanks de motor van 2015 blijven. De enthousiaste 847cc CP3-triple en het vergevingsgezinde rijwielgedeelte van de MT-09 met een frisse en effectieve stroomlijn. Net zo veel pret als de MT-09-naked, maar dan veel praktischer. De Tracer boodt veel motorfiets het geld en verder was er vooral veel lof voor de brede inzetbaarheid. Binnen de Yamaha gelederen kon je dan ook niet om vergelijkingen met de Yamaha TDMs van weleer heen. Karakter in een praktische verpakking. Een effectieve formule die nu nog steeds stand houdt, met inmiddels ook een kleiner Tracer 700-broertje en een GT-variant.

2015 Yamaha MT-09 Tracer
2015 Yamaha MT-09 Tracer

Ook het jaar van…

Bij het ongeluk met de hijskraan in Alphen aan de Rijn kwam er onverwacht van alles uit de lucht vallen, waarbij iedereen met de schrik vrij kwam. Minder onverwacht was de Red Bull Rookies Cup-titel van Bo Bendsneyder, die de eerste vijf wedstrijden van het seizoen wist te winnen. Het werd nog een beetje spannend, maar Nederland was met Bo Bendsneyder weer een wereldkampioen rijker!

2016 – KTM 1290 Super Duke GT

Eigenlijk zocht de redactie in 2014 nog een laatste beetje bruikbaarheid in de KTM 1290 Super Duke R. En prompt komt KTM met de 1290 Super Duke GT aanzetten. De GT kan letterlijk alles wat de R-versie ook kan, maar dan met windbescherming, cruise control en andere creature comforts. Een beest met manieren. Een beest moeiteloos kilometers vreet maar ook een onstilbare honger naar misdragen heeft. Goedkoop is ‘ie niet en de looks polariseren ook. Toch heeft KTM uiteindelijk alle goede eigenschappen van zo’n beetje alle segmenten in een de 1290 Super Duke GT gestopt. De ruit beschermt goed, maar voelt niks te groot. Je hebt comfort wanneer je het nodig hebt en power te over wanneer je het wilt. Een compromis pakt meestal slecht uit om het van alles net niets is. De Super Duke GT is de uitzondering die de regel bevestigt.

2016 KTM 1290 Super Duke GT
2016 KTM 1290 Super Duke GT

Ook het jaar van…

Het Verenigd Koninkrijk zwaaide de EU uit met het Brexit-referendum en Bo Bendsneyder wist – puur toevallig – in Engeland voor het eerst een podium te pakken in zijn debuutseizoen in de Moto3. In Maleisië werd hij opnieuw derde. In de MXGP was Herlings terug aan de top met alweer zijn derde MX2-wereldtitel. Ook is 2016 het jaar dat ABS op motorfietsen van boven de 125cc verplicht werd.

2017 – Kawasaki Z900

Het komt niet vaak voor dat een motorfiets eigenlijk al de motorfiets van het jaar wordt als de prijslijst binnen komt. Toch stond er 9.999 euro achter de Kawasaki Z900 in de lijst. Daar kreeg je een volwassen 125 pk sterke nakedbike voor. Stoere looks en het nieuwe vakwerkbuizenframe met volledig instelbare vering rondom.  Tel daar een van de zaligste en meest koppelrijke viercilinders die er te krijgen zijn bij op. Alles wat je nodig had en meer. De Z900 is waar-voor-je-geld op wielen. Geen budget, gewoon goed voor relatief weinig. Op geen enkele manier ging je in 2017 meer motorfiets kopen voor je zuurverdiende euro’s. Dus ja, de motor van het jaar werd in 2017 feitelijk al beslist voor er gereden was. Zo speels als de naked vervolgens bleek was het klaar. Nogmaals, voor nog geen 10.000 euro…

2017 Kawasaki Z900
2017 Kawasaki Z900

Ook het jaar van…

Donald Trump werd president van de VS, we werden Europees kampioen voetbal op conto van de Oranjeleeuwinnen en Feyenoord won voor het eerst Eredivisie Voetbal sinds Rossi promoveerde naar de 500cc-klasse. Michael van der Mark mocht met Yamaha weer naar Suzuka voor de 8 Uren-race en won de legendarische endurance-race voor alweer de vierde keer.

2018 – Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports

Sommige redactieleden konden maar net aan met de tenen bij de grond en drongen zich desondanks naar de voorgrond om de Adventure Sports de liefde verklaren. De extreem hoge Africa Twin met een extra grote brandstofvoorraad maakt een alleskunnende wereldreiziger van de CRF1000L. Het is vooral toch de no-nonsense aanpak die de doorslag geeft. Zeker in het aanzwellende PK-geweld. Niet alleen de sportmotoren zijn er aan onderhevig. Zeker door de nieuwe aanwas van allroads met meer dan 150 pk, voelt de 95 pk van de Adventure Sports plots als een verademing. Een afgewogen pakket – al lijkt elk van de redacteuren toch voor het plus-pakket minus de DCT te gaan – met een goed en volwaardig on- en offroad-rijwielgedeelte, lekker smeuïg blok en die looks…

2018 Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports
2018 Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports

Ook het jaar van…

Op sportief vlak was de Nederlandse motorrijder in goede hum. Michael van der Mark wist met de eerste twee Nederlandse WorldSBK-overwinningen derde te worden in het kampioenschap. Mooier nog was de wereldtitel in de MXGP voor Jeffrey Herlings. Op Assen ook nog! In het algemene nieuws was 2018 natuurlijk het jaar van #MeToo.

2019 – Moto Guzzi V85TT

Net als de Africa Twin Adventure Sports het jaar ervoor, was de Moto Guzzi V85TT een verrassende winnaar. Niemand dichtte de koddig allroad-Guzzi enige kans toe. Toch kwam hij overall als de absolute winnaar uit de bus. Met 80 pk en 80 newtonmeter koppel is de V85TT bepaald geen topsporter. Als zijn uiterlijk je die onmogelijke misser niet al bespaard had… De gehele redactie kon zich moeilijk bedwingen en juist dat ietwat lieve uiterlijk, het proberen stoer te zijn, maar hem charmant. En anders het blok wel. Een bonk karakter. In goede zin, niet om ergernissen te verbloemen. Het rijwielgedeelte past ook feilloos en bleek opvallend scherm met een ingebakken vertraging. Iets wat het vertrouwen ten goede komt. Maar toch weer, het uiterlijk is deels doorslaggevend. Die Mondriaan-achtige penseelstrepen maakten de Moto Guzzi een fiets uit duizenden.

2019 Moto Guzzi V85TT
2019 Moto Guzzi V85TT

Ook het jaar van…

De boerenprotesten legden ’s Lands infrastructuur compleet plat. Eindeloos lange files op de snelwegen, waardoor alleen de motorrijder nog mobiel bleef! Behalve op de dijken bij Lopik. Ook in hoger beroep blijft de sluiting voor motorrijders. Goed nieuws was er ook; Team Nederland won de MX of Nations op het TT Circuit in Assen met Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff en Calvin Vlaanderen.

2020 – Ducati Streetfighter V4S

Zin en onzin in een. De Ducati Streetfighter V4S beloofde niet veel meer dan een uitgeklede Panigale V4S te zijn. Die belofte lost Ducati moeiteloos in. Maar Streetfighter V4S kreeg wel nog meer nadruk op koppel vanuit het 1103cc Stradale V4-blok. Terwijl het rijwielgedeelte haast een op een overgenomen werd. Een ruime zit en een sportief en tegelijkertijd opvallend comfortabel opgehangen stuur maken 208 paardenkrachten loslaten tot een beleving van jewelste. Nog altijd onzinnig – zeker als je bedenkt dat de motor rijklaar slechts 199 rijklare kilo’s weegt. Klagen over de overdaad aan zwart kunststof is verplichte kost. Scheelt klagen over de prijs. Voor de verandering vooral een motor van het jaar gekozen met het hart in plaats van het hoofd. Zinnige waanzin, dat is het.

2020 Ducati Streetfighter V4S
2020 Ducati Streetfighter V4S

Ook het jaar van…

Ondanks dat het Covid-19 heet, ging de pandemie pas letterlijk viral in 2020. Zonder twijfel is 2020 hét jaar van corona. Toch bewees de motormarkt veerkrachtig te zijn. Zo werd 2020 ook een recordbrekend jaar voor de motorwereld! Over Neerlands succes gesproken – met Jeffrey Buis is Nederland een wereldkampioen rijker. De coureur uit Steenwijkerwold bleek uiteindelijk de beste WK Supersport 300-coureur, voor land- en teamgenoot Scott Deroue.

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen