donderdag 28 maart 2024

Test: Yamaha XSR700 Sports Edition

Deze speciale editie van de XSR700 krijgt: een volledig Akrapovi? uitlaatsysteem, een flyscreen, verstelbare rem- en koppelingshendels, LED-knipperlichten voor en achter, een LED-achterlicht en een single-seat. De verkoopprijs bedraagt € 10.299 en dat is € 1300 meer dan een standaard exemplaar. Om de naam nog meer eer aan te doen heeft Yamaha ook nog sportievere vering in de aanbieding. Een setje Öhlins FSK 100 voorvorkveren en STX 46 schokdemper moeten het rijgedrag naar een hoger peil brengen. Zeker omdat je de veren specifiek op jouw gewicht kunt bestellen. Dat het Zweedse spul goed, maar niet goedkoop is, bewijst de prijs van € 985.

Hopeloos gezwabber
Oude testverslagen ondermijnen het bestaansrecht van dure veringelementen. Dat de retrotwin behoorlijk zacht is afgeveerd komt snel boven water, maar het heeft amper gevolgen. Het blijft een enorm fijne stuurmachine. Niemand doet moeilijk over een deinende schokdemper want ‘hopeloos gezwabber blijft uit’. ‘De echte doelgroep zal nooit onraad ruiken’, concludeerden we terecht bij de introductie. En het comfort dat de zachte veerinstelling met zich meebrengt, weet iedereen te waarderen.

Kou en regen
Ook de Öhlins-vering op de XSR700 weet wat comfort is, een keiharde plank is de Sports Edition niet. Of het Zweedse spul het verschil maakt om er tot op de laatste millimeter voor te gaan, moet later blijken. Kou en regen staan zo’n ultieme test eind januari in de weg. Het voelt in ieder geval goed in balans en comfortabel genoeg. Maar eerlijk gezegd had de standaard vering zich onder deze omstandigheden ook niet van de wijs laten brengen.

Potent geluid
Sport van Sports Edition zit hem bij deze machine meer in een potent geluid. Dankzij de firma Akrapovic zit dat wel snor. De geluidsproductie komt niet eens in de buurt van asociaal, maar in het zadel is het genieten van fijne donkerbruine twinklappen. Of de Sloveense pijp goed is voor extra pk’s en minder kilo’s weet Yamaha nog niet te vertellen. Omdat het een compleet uitlaatsysteem betreft – en dus niet een slip-on demper – lijkt een gewichtsbesparing zeer plausibel. Extra vermogen? Die vraag verdient een wedervraag: wie heeft er extra pk’s nodig op een XSR700?

Blok zonder minpunten
Van 75 pk valt niemand steil achterover, maar als het vermogen er zo pittig uitrolt als bij de XSR700 kun je niet anders dan puur gelukkig worden. De tweepitter met 270 graden krukas heeft een opvallend goed gevuld middengebied. Het voelt dikker en vooral levendiger aan dan verwacht bij een 689cc twinnetje. Voorbij de 6000 tpm perst het blok er nog eens eindsprint uit waar Peter Sagan jaloers op is. Bovendien houdt de balansas tot 8000 toeren trillingen goed weg. Minpunten heeft het blok niet. De bak schakelt soepel, de koppeling gaat licht, de gasreactie is keurig en voor je het weet zit je aan de goede kant van 1:20.

Remmen zonder pit
De remmen zijn keurige waveschijven met vierzuiger klauwen, maar de pit dat het blok zo kenmerkt, blijft uit. Prima voor een motorfiets voor minder ervaren rijders, maar op een Sports Edition had iets meer daadkracht niet misstaan. De korte rem- en koppelinghendels zijn overigens traploos te verstellen en staan dus perfect naar jouw handen. De ergonomie is sowieso goed voor elkaar. De XSR heeft meer dan genoeg ruimte aan boord. Benen zitten niet opgevouwen, de tank is lekker smal en het zadel is van grote klasse. Lekker hard en heerlijk ruim. Al moet je bij een duopassagier even het standaardzadel van de schappen halen. Dit sportzadel oogt geweldig, maar biedt onmogelijk ruimte aan twee personen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen