Vijf vragen Yamaha Ténéré 700

Mazzelaar Ad van de Wiel voelt de Yamaha Ténéré 700 twee dagen in Tortosa aan de tand. De introductie is de avonturenfiets op het lijf geschreven want er zitten net zoveel road- als offroad kilometers in het traject.

Yamaha heeft ons erg lang laten wachten op de Ténéré 700. Al in 2016 maakte het ons gek met het geweldige prototype T7. Hoeveel is er overeind gebleven van die eyecatcher?

‘Opmerkelijk veel eigenlijk nog. Het Dakar-gehalte is nog altijd hoog. Natuurlijk ontkom je niet aan zoiets sufs als een nummerplaat, maar de motorfiets mag er nog altijd zijn.’

Le Dakar er op rijden is wel iets anders.

‘Niet geheel toevallig was fabrieksrijder Adriaan van Beveren aanwezig op de introductie. Als je ziet wat zo’n man op de Ténéré 700 doet, valt je mond open van verbazing. Glijdend, driftend en knallend beukt de Fransman van bocht naar bocht. Daarin ligt echter niet de grootste kracht van de machine. Hij geeft rijders van alle allooi het gevoel dat ze vol vertrouwen het zand en het asfalt op kunnen duiken.’

Hoe komt dat?

‘De Ténéré 700 is een lichtgewicht – 204 kilo rijklaar –  en sturen is ondanks het 21” voorwiel een feestje. Bovendien is het vermogen niet levensbedreigend, maar het blokje is tegelijk wel geweldig. Dit is het leukste lichte motorblok van het moment. Het is gretig, krachtig en voelt en klinkt dikker dan 700cc. Door aanpassingen aan de in- en uitlaat en de eindoverbrenging reageert de twin nog iets feller op elke stoot gas. Gecontroleerd driften in het onverharde is geen enkel probleem. Het zadel staat met 875 mm weliswaar hoog, maar het is smal waardoor voeten toch nog stabiel staan. Overigens is de motorfiets met 35 mm te verlagen. Op straat geven de Pirelli’s voldoende grip voor een flink tempo. Knap dat de vering een goed compromis is tussen straat en offroad.’

Alleen maar complimenten: waar komt die lage verkoopprijs dan vandaan?

‘Elektronica ontbreekt volledig en dat vertaalt zich in een niet te negeren verkoopprijs. Als het begrip prijs-kwaliteitsverhouding nog niet had bestaan, was het speciaal voor deze Ténéré 700 uitgevonden. Weet je wat het mooiste is? Het is juist een zegen dat de elektronica ontbreekt. Het voelt zo ontstellend lekker om zelf te bepalen hoe ver de achterkant uitbreekt. Voor de ABS maak ik een uitzondering. Je kunt het volledig uitschakelen, maar zelfs in het terrein liet ik het aanstaan.’

Heb je dan helemaal geen nadelen ontdekt?

‘De grootste is de levertijd. Je kunt hem tot 1 augustus online bestellen voor € 11.199 (daarna wordt hij vierhonderd euro duurder) en dan heb je voorrang bij de uitlevering. De reguliere modellen staan vanaf september in de winkel. Op de motor zelf valt weinig aan te merken. De koppeling drukt tegen je kuit, maar dat irriteert niet eens. Het dashboard is erg flexibel opgehangen en staand slecht leesbaar, maar om dat nu echte minpunten te noemen? Yamaha zet voor een klein bedrag een extreem speelse, mooie en verslavend fijne motorfiets neer. De XT-spirit is weer helemaal terug.’

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL