vrijdag 3 mei 2024

Chrome Shovelhead: Deathwish Company laat de puristen weer zweten


Deathwish Company uit Amsterdam staat bekend om unieke choppers met een eigenwijze draai. Tot nu toe waren veel van Gabriel’s bikes ruw en mat, maar hij laat nu zien dat hij ook heel clean en perfect kan bouwen! Een Shovelhead met een verchroomd frame? Niets is Deathwish gek genoeg!

“Dit is míjn eerste project dat zo clean en netjes is gebouwd”, vertelt Hiskia Gabriel Hengeveld, de enthousiaste creatieveling achter de Amsterdamse shop. “Ik bouwde altijd alles zwart, mat en ruw, om maar anders te zijn dan de rest. Maar de laatste tijd krijg ik het op m’n heupen, omdat veel bouwers dit ook beginnen te doen. Die stijl werd opeens trendy. Bij een hype gaan bij mij de nekharen overeind staan! Ik bouw en rijd choppers om anders te zijn dan de rest. Ik wilde het daarom eens over een andere boeg gooien. Een middelvinger naar trends. Ik dacht: weet je wat? Ik ga eens een old skool chopper bouwen waarvan bijna alles is verchroomd! Lekker tegendraads.”  

HARDTAIL

Gabriel bouwde de chopper voor klant Rob Voges. “Hij kwam in de eerste instantie met het idee om zijn Dyna te verbouwen naar een Seventies chopper. Rob liet foto’s zien van de stijl die hij gaaf vond. We kwamen al snel tot de conclusie dat je daarvoor geen Dyna moest nemen, maar een Shovelhead. Niet alleen vanwege de looks, maar ook voor het geluid. Na wat zoeken liep ik tegen een originele 1982 Shovelhead FXB Sturgis aan. Dit is een model, dat veel wordt gezocht. Dit was de eerste – en enige – standaard Harley met zowel een primaire als secundaire beltdrive. De B van FXB staat voor ‘Belt’ en dat was uniek in die tijd. Het wordt door puristen dan ook als heiligschennis gezien dat ik de belt er zo snel mogelijk af sloopte en ombouwde naar kettingaandrijving! Ook werd het frame verbouwd en gehardtaild in de stijl die ik het mooiste vind. Bij veel hardtail frames zie je een knik in het frame. Dat vind ik lelijk, want ik wil een rechte lijn van het balhoofd tot de achteras. Het frame moest superstrak gebouwd worden, want alles zou verchroomd worden en dan kun je niet sjoemelen met plamuur. Zo’n Sturgis heeft fabrieksaf een volledig zwart blok. Dat wilde ik behouden, omdat het mooi afsteekt tegen het verchroomde frame. Dit is precies tegengesteld aan wat iedereen altijd doet.”  

FIGHTING FALCON: CB500F DOOR RAW METAL RACERS

COMMUNICATIE 

Gabriel bouwt enkel choppers, die hij zelf mooi vindt. Alleen op die manier kan hij het beste uit zichzelf halen en daar heeft de klant maar mee te dealen. “Iets bouwen waar ik zelf niet achter sta, doe ik gewoon niet. Zo’n project kost vaak een half jaar aan bloed, zweet en tranen en zoiets wil ik alleen met plezier doen”, verklaart hij. “Een ontwerp zoveel mogelijk naar mijn hand zetten is een spanningsveld met de klant. Want hoe ver kan je gaan met bijsturen, zonder de klant tegen de schenen te schoppen? Er komt daarom altijd veel communicatie bij kijken. Soms komen klanten ook met vette ideeën, waar ik zelf niet aan had gedacht. Ik sta natuurlijk de hele dag in de shop en dan leef je ook in een bubbel. Met Rob zat ik gelukkig aardig op één lijn. Alleen wilde hij veel billet onderdelen op de motor en ik zei: dat gaan we écht niet doen! Dat is spuuglelijk op een 70’s chopper! Toen heb ik betere opties laten zien, waardoor Rob overstag ging.”  

SISSYBAR 

Gabriel: “Je ziet veel custombikes die heel mooi zijn, maar niet functioneel. Daar stap je niet met plezier op en dat kan niet de bedoeling zijn van een motor. Ik wil bewaken dat m’n choppers en alles wat er op en aan zit, doet wat het moet doen. Het heeft geen nut om iets vets te bouwen, waar je niet op durft te rijden. Of een fiets die zo mooi is, dat je bang bent voor een krasje. Rij ‘m maar kapot, dan heb je tenminste een verhaal! Zo rijdt Rob z’n leven lang al BMX en wilde hij een sissybar om zo’n BMX tegenaan te kunnen binden. Dat vroeg om aanpassingen, want de sissybar moest extra stevig zijn. Bovendien mocht het achterlicht niet uitsteken, omdat het dan snel kapot gaat. Daarvoor heb ik zelf een Tombstone achterlicht gefabriceerd met een platte behuizing. Ook de koplampjes zijn zelf gemaakt van markerlights, waar ik led-verlichting in heb gemaakt. Er is een 8 inch overstock narrow springer in gekomen van Death Grip Custom Cycles. De chopper staat daardoor iets achterover. Voorin zit een radiaal gespaakt 21 inch wiel zonder voorrem. Ik bouw vaak choppers met een suïcide set-up (handschakeling en voetkoppeling). Rob had nog nooit zonder voorrem gereden, dus we besloten een normale handkoppeling en footshift te monteren.”  

GIETSTUKKEN

“Veel onderdelen, zoals de risers, zijn gemaakt met de bedoeling dat ze op originele gietstukken lijken. Zelfs de finish van het metaal is zo uitgevoerd, dat er een soort gietstructuur op zit”, vertelt Gabriel, die ook leuke ideeën had over het spuitwerk. “Het plan was om het tankje te verchromen en er vlammen op te laten spuiten. De Belgische spuiter Hans ‘El Guero’ raadde dit echter af. Omdat chroom heel dicht en glad van structuur is, hecht verf er minder goed op. Daarom is de tank zwart met chroomkleur gespoten. Je ziet nauwelijks het verschil met het chroom op het frame!”  

SIGNATURE STIJL

Gabriel wil nooit een routinematig ‘kunstje’ doen en in elk project moet z’n hele ziel en zaligheid zitten. “Ik bouw nooit iets twee keer, maar uiteraard is het wel een ‘signature’ Deathwish bike geworden. Ik hou nou eenmaal van deze 70’s stance. Maar het is bijvoorbeeld een heel andere chopper geworden dan mij eigen Anti Christ shovelhead.” Daarover gesproken, Deathwish gaat mogelijk verhuizen! “De Anti Christ gaat in de verkoop, want we willen een huis en werkplaats op een andere locatie kopen. Als het zover is laten we het weten!”  

Tekst & fotografie: Floris Velthuis

TECHNISCHE SPECIFICATIES SHOVELHEAD CHOPPER
ALGEMEEN
Merk: Harley-Davidson
Model: FXB Sturgis
Bouwjaar: 1982
Eigenaar: Robert Voges
Bouwer: Deathwish Company
MOTORBLOK
Merk: Harley-Davidson
Type: Late Shovelhead
Bouwjaar: 1982
Cilinderinhoud: 1340 cc
Versnellingsbak: Rotary top
Ontsteking: Dyna S
Carburateur: CV
Luchtfilter: Hotrod
Uitlaat: upswept fishtail
RIJWIELGEDEELTE
Frame: origineel, aangepast
Voorwiel: 21 inch, radiaal gespaakt
Voorband: Shinko, 21 inch
Voorrem: geen (spoolhub)
Voorvork: Death Grip 8 inch overstock narrow springer
Achterwiel: 18 inch, spaak
Achterband: Shinko, 18 inch
Achterrem: hydraulische trommel H-D
DIVERSEN
Stuur: Narrow Custom Ape
Risers: Deathwish Company
Hendels/hand controls: Kustom-Tech
Handvatten: oldschool
Koplamp: markerlights, modified
Foot controls: hand made mid controls
Benzinetank: peanut
Zadel: Silver Machine
Achterspatbord: Cooper Smithing Co.
Achterlicht: Tombstone, eigenbouw
SPUITWERK
Kleur: chrome/black
Spuiter: Hans El Guero

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen