Vooruitblik: 2020 BMW F900R en F900XR en S1000XR

Volgende week heeft Eddie een drukke, maar prachtige week voor de boeg in Spanje. Hij gaat in en rondom het Spaanse Almeria rijden met liefst drie nieuwe BMW’s. De F900R, de F900XR en de S1000XR. Werk aan de winkel dus voor onze hoofdredacteur.

Als eerste aandacht voor de F900R, want die zag lang niet iedereen aankomen omdat velen rekening hielden met een nieuwe F850R. De staande twin meet 895 cc en is goed voor 105 pk bij 8.750 toeren per minuut en 92 Nm bij 6500 toeren per minuut. Het koppel is lekker breed uitgesmeerd; van 4500 tot en met 8500 levert het blok meer dan 87 Nm.

Bij deze roadster draait het volgens BMW om een actieve en dynamische rijbeleving. Om dat te bereiken heeft de nieuwkomer een stalen brugframe waarvan het blok een dragend deel van uitmaakt. Overigens is de geometrie op papier niet al te speels. De wielbasis bedraagt 1518 mm, de naloop 114,3 mm en de balhoofdhoek 29,5°. Een Ø 43 mm upsidedown-vork (135 mm veerweg) en een monoshockdemper (142 mm) verzorgen de demping. Vooraan is niets te verstellen, achteraan de veervoorspanning en uitgaande demping, maar zoals altijd levert BMW ook ESA.

Het rijklaargewicht van 211 kilo – met 13 liter benzine aan boord – helpt een handje bij de beloofde handelbaarheid. Standaard zweeft je achterste 815 mm boven het wegdek, maar dat kan zo laag als 770 mm en hoog als 865 mm. BMW zou BMW niet zijn als het geen ellenlange waslijst met extra’s had ontwikkeld. De F900R komt in het zwart, blauw en in het zilver/rood. De 2020 BMW F900R zal vanaf € 9.770,- verkrijgbaar zijn.

2020 BMW F900XR

Dan de F900XR. Natuurlijk wist iedereen bij het zien van BMW’s Concept 9cento prototype dat er een productiemodel van moest komen. Dat is er nu daadwerkelijk. De F900XR oogt vanzelfsprekend niet zo woest en rauw als het conceptmodel, maar het is wel een motorfiets die nieuwsgierig maakt. Dit kan zo maar eens de zoveelste motor zijn die comfort, sport en handelbaarheid moeiteloos combineert.

De staande twin is afgeleid van de huidige 850. In de F900XR meet het 895 cc en is het goed voor 105 pk (77 kW) @ 8750 tpm en 92 Nm @ 6500 tpm. Van 4500 tot en met 8500 beschik je over meer dan 87 Nm. Met de verschillende rijmodi, Rain en Road zijn standaard, Dynamic en Dynamic Pro een accessoire, levert het blok precies het vermogen waar de omstandigheden om vragen. Het TFT-dashboard is dankzij BMW Motorrad Connectivity aan je mobiele telefoon te koppelen.

De F900XR heeft een stalen brugframe waarvan het blok een dragend deel van uitmaakt. Het aangeboute achterframe is kort zodat het kontje eveneens kort en slank oogt. De zadelhoogte bedraagt standaard 825 mm, maar lagere en hogere zadels zijn beschikbaar. Het rijklaargewicht, inclusief 15,5 liter peut, bedraagt 219 kilo. Nu we toch in de cijfers zitten: de balhoofdhoek is 29,5°, de naloop 105,2 mm, de wielbasis 1521 mm, de veerweg voor 170 en achter 172 mm.

De F900XR schreeuwt op papier al om breed inzetbare elektronische vering en die levert BMW dan ook als extra. Net als nog ontelbaar veel andere extra’s trouwens. Van het standaard spul is alleen de achterdemper op veervoorspanning en uitgaande demping te stellen. BMW levert een gouden variant en een rode. De 2020 F900XR zal vanaf € 13.450,- verkrijgbaar zijn.

2020 BMW S1000XR

Zijn we er dan? Nee, want we vergeten bijna nog de S1000XR waarmee Eddie ook gaat rijden. En om maar met de deur in huis te vallen: de 2020 BMW S1000XR krijgt wél het nieuwe motorblok dat ontwikkeld werd voor de S1000RR, maar hij krijgt níet de variabele kleptiming die daar eigenlijk ook bij hoort. Waarom dat is? Daarvoor moeten we even terug naar 2015, het jaar dat de XR het levenslicht zag. De hoogpotige XR was bedoeld als comfortabele manier om van de zinderende vier-in-lijn te kunnen genieten. Iets minder giftig door een andere gearing waardoor het vermogen dan wel werd getemperd maar hij onderin juist beresterk werd.

Dat de S1000XR nu, in 2020, dan ook niet de variabele kleptiming van de RR meekrijgt is in tweede instantie logisch te verklaren: hij heeft het niet nodig. Variabele kleptiming zorgt er onder meer voor dat de S1000RR onderin sterker wordt zonder topvermogen te moeten inleveren. Aangezien de XR dat al is en bovenin toch niet nodig heeft, kan hij goed zonder. Opgelost!

Alle verbeteringen die in het S1000-blok zitten krijgt hij dus wel gewoon mee. Bijzonder is het wel dat hij nog exact hetzelfde presteert op papier. Net als zijn voorganger ligt het maximale vermogen op 165 pk bij 11.000 tpm en het maximum koppel op 114 Nm bij 9.250 tpm.

Wat betreft elektronica gaat het met rasse schreden vooruit. Dynamische ESA, een IMU – die systemen als hill hold en wheeliecontrol mogelijk maakt – en ga nog maar even door. Overigens krijgt hij ook het bekende BMW 6,5 inch TFT-scherm om al die hulpsystemen mee te besturen, wel zo handig. Kun je voortaan ook je telefoon aan je XR koppelen zodat je met de BMW Motorrad Connected applicatie navigatie op je scherm kan oproepen. Zeker op zo’n avontuurlijke XR geen overbodige luxe!

Vragen?

Toch…? Volgende week weten we meer.

Heb je specifieke vragen die je zo snel mogelijk nadat Eddie van de motor gestapt is beantwoord wilt hebben? Stel ze hieronder in de reacties!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Engelbert ter Brugge 23/01/2020 at 19:57

    Hoi Eddy,

    Zou je kunnen achterhalen wanneer de S1000XR wordt afgeleverd aan de klant.
    Heb er één begin december 2019 besteld , maar dealer kan mij niet vertellen wanneer de aflevering plaats gaat vinden.

    Antwoord
    • Rob 26/01/2020 at 11:45

      Paar vraagjes over de S1000XR:
      – Het nieuwe model heeft geen Brembo remmen meer. Hoe zijn deze in vergelijking met de Brembo’s?

      – Is de koppelingshendel nu wel verstelbaar?

      – Hoe is de werking van de zogenaamde min setting op de vering?
      (Verlaging van de vering bij stilstand) Is deze vol automatisch?
      (gaat de vering automatisch weer hoger zodra je begint te rijden?)

      – kun je meer vertellen over de drie Delige kofferset voor de S1000XR
      (Op de website van BMW vind ik op een enkel plaatje na nog geen info over inhoud/prijs etc.)

      – Is de zithouding veranderd t.o.v. Het vorige model?

      Antwoord
  • Leo 24/01/2020 at 09:46

    Aangezien de F900XR geen instelbare voorvering heeft ben ik erg benieuwd hoe die dan functioneert. Achter is wel instelbaar met ESA maar voor niet.

    Antwoord
  • J.Euser 24/01/2020 at 13:43

    Ik ben benieuwd waarom BMW bij de F900 geen volledige 3 delige kofferset (dus ook met topkoffer) als pakket aanbied en waarom zijn de accessoires niet leverbaar in alle drie de leverbare motorkleuren.

    Daarnaast ben ik benieuwd naar de concrete verschillen in rijbeleving tussen de F900XR en de 1000XR.

    Antwoord
  • Herman van der Meulen 31/01/2020 at 13:43

    Moi hoi Eddie. Wat was jou eerste gevoel op de “verbeterde” S1000XR ?

    Antwoord