Eifel

Superproefrit

Het voorjaar is al lekker op gang als ik me in Zuid-Limburg meld voor een bijzondere proefrit. Niet één, maar acht verschillende motoren staan er voor me klaar. Geen rondje om de kerk, maar een complete tweedaagse toer door de Eifel staat op het programma.

Een motor uitzoeken is geen gemakkelijke klus, want je wilt niet de verkeerde keus maken en jaren zitten opgescheept met de motor die je eigenlijk niet wilde hebben. Honda verenigt nu het nuttige met het aangename en laat THAT Motortours een zogenaamde Honda Testride organiseren. Verzamelpunt: Bocholtz, niet ver van Vaals. Op een zondagmorgen, net voor half negen, zitten acht kerels nog een beetje onwennig in het kantoor van de reisorganisatie. Motorkleding al aan, helmen op een rijtje langs de muur, gedachten bij de acht brandnieuwe motoren buiten voor de deur. Voordat de bagage erop wordt gesjord, worden eerst door Roger Thewissen van THAT de spelregels uitgelegd. Daar is niets kinderachtigs aan, gewoon even een paar afspraken over hoe we in deze groep met elkaar rijden: gids voorop, de snellere rijders daarachter, de langzamere achterin. En die volgorde bepalen we in de eerste uurtjes wel, waar we bij de stops onderweg van plaats wisselen. Inhalen van de deelnemers onderling is niet toegestaan. Veiligheid staat namelijk voorop. Plezier ook, en dus houden we ons niet te lang op in het kantoor. Iedereen grist een contactsleutel van de tafel en dan is het buiten een beetje prijsschieten, want welke sleutel heb je eigenlijk gepakt? Er staat van alles: allroads, nakeds, toer, tikkie sportief, maar geen supersporters en ook geen scooters. Ik blijk de sleutel van de VFR te pakken te hebben en concludeer dat ik slechter had kunnen beginnen dan op deze zwart/witte sporttoerder met V4-blok.

Bocht 384
In een mum van tijd zijn we in Duitsland waar we via de Autobahn even om Aken heen snellen en dan al snel het vierbaansgeweld achter ons laten. Ons einddoel van vandaag is een dorpje diep in de Eifel, maar daar zullen we zeker niet met de kortste weg heengaan. Peter, motorverkoper in het dagelijkse leven, doet vandaag dienst als gids en samen met het navigatiesysteem op z’n Varadero wijst hij ons de weg door de Eifel en als het zijn missie was vooral geen meter rechte weg aan te doen, dan is hij daarin zeker geslaagd, want als we aan het eind van de volgende dag weer terug zijn in Nederland dan valt het niet mee om op het kleine stukje A76 de motor rechtuit te laten gaan, zo los zijn de heupen… Van tevoren had ik goed de kaart bestudeerd in de hoop zo een beetje een idee te hebben van waar we uithangen, maar Peter heeft me al snel helemaal in de war. Dan gaan we noordelijk, dan oostelijk, westelijk, weer noordelijk, zuidelijk en zo gaat het maar door en dan ineens blijkt een plaatsje waar je een uur eerder doorheen bent gereden slechts 6 km verderop te zijn. Je maakt steeds lusjes. Regelmatig stopt de groep even voor een plasje, peukje of wisselen van de motor. En ja, waar spreek je dan over op zo’n moment? Niet over het geweldige verlies van Bayern München de avond ervoor, ook niet de crisis, maar natuurlijk wel over motoren. Kritische noten worden gekraakt en de mannen die een paar uur eerder nog wat schuchter tegenover elkaar zaten staan nu ieder gepassioneerde betogen te houden over het spul dat ze al hebben gereden. Discussies over zitcomfort, stuurgemak, twee- of viercilinders – ze worden met passie gevoerd.
Midden in bocht nummer 384 (bij benadering…) staat een prachtig wit vakwerkhuis met uitzicht over de heuvels van de Eifel. Erin is een restaurant gevestigd waar we voor haast geen geld een calorie- en koolhydraatrijke lunch naar binnen werken. Schnitzels, frieten, dikke sauzen en zure salades vliegen over tafel. Halve liters cola herstellen de vochtbalans en een uurtje later staan de motoren weer netjes in het gelid voor het vervolg van de proefrit.

Passionele discussie
Onderweg passeren we af en toe waarschuwende verkeersborden, specifiek gericht op motorrijders. De politie houdt een score bij van het aantal dode en gewonde motorrijders; geen opbeurende berichten als je lekker aan het toeren bent. Maar laten we wel wezen: het is een gevaarlijke sport hier, en lang niet elke bocht is even overzichtelijk en de wegen zijn niet overal even breed. En juist omdat het erg rustig is, ben je geneigd om te denken dat er aan de andere kant van die krappe bocht géén ander verkeer is. Meestal niet, nee… Gelukkig brengen wij het er op de eerste dag helemaal zonder kleerscheuren vanaf. Als we bij het dorpje Kopp, niet ver van Gerolstein, inchecken in het Hotel Wolff heeft ieder de helft van de motoren gereden. Op het terras praten we met een snor van bierschuim nog maar eens over de motoren. Want ‘we’ zijn er nog niet uit. Wat is nou de ideale Eifel-motor? De VFR waar ik zo enthousiast mee was begonnen scoort niet vreselijk veel punten vandaag. De sportieve zithouding en het smeuïge blok dat bovendien geweldig goed kan presteren worden zeker gewaardeerd op de snelle stukken met lange bochten, maar in de heuvels met korte bochten en slechtere wegen heeft hij wat steken laten liggen. De Transalp daarentegen maakte een verpletterende indruk. De wendbaarheid, het comfort en het enthousiaste geknor van de tweepitter worden steevast geroemd. Ook de Varadero, simpel gesteld een super-Transalp, mag op vergelijkbare complimenten rekenen. De allrounders Deauville, CBF600 en CBF1000 worden niet heel uitgebreid besproken, maar iedereen is het er wel over eens dat het verschrikkelijk gemakkelijke machines zijn die bij wijze van spreken met een pink te rijden zijn. Maar tot passionele discussie dragen ze niet bij… Een andere motor die met zeer veel respect wordt besproken is de CB1000R, in z’n Italiaanse maatpak. Het gemak waarmee deze naked die honderden bochten opvreet en de gretigheid van het Fireblade-blok maken hem tot de winnaar van de dag, net voor de iets bescheidener uitgevoerde CB600F Hornet. ’s Avonds proeven we nog eens van de Duitse keuken tot we geen pap meer kunnen zeggen en hé, er wordt niet meer over de motoren gesproken. Niet veel onderwerpen komen aan bod, want ruim voor elf uur is het helemaal stil in het hotel en ligt iedereen op een oor om zo fris mogelijk aan de start te verschijnen.

Technisch
“Ik wist niet dat je in een nacht vijf jaar ouder kon worden”, ofwel een hartelijk goedemorgen van toergids Peter als hij de volgende ochtend de nog slaperige meute aan de ontbijttafel ziet. Een beetje gelijk heeft hij wel, want de boslucht en de inspanningen van de vorige dag hadden iedereen behoorlijk gevloerd en de oogjes zijn nog wat dik en veel mannen zijn nog wat afwezig. En trouwens, volgens mij is hij zes jaar ouder geworden… Ik had me voorgenomen vanochtend wat foto’s te gaan maken met de groep, maar een blik naar buiten gooit mijn plannen in de war. Dikke mist hangt er rond het hotel en het ziet er gewoon grauw en troosteloos uit. Uit respect voor de andere hotelgasten starten we allemaal tegelijk de motoren en maken ons snel uit de voeten. Niet nog lekker even een paar minuten gassen dus totdat iedereen eindelijk klaar is om te vertrekken. Als het groepje voor me de heuvels inrijdt, zie ik een haast apocalyptisch beeld voor me. Een paar schimmen op zachtjes ronkende motoren die een voor een in de mist verdwijnen. Op sommige stukjes zie je echt geen hand voor ogen en soms is het ineens weer kraakhelder, strakblauw en heerlijk zonnig. Na de Kaffee mit Käsekuchen is het definitief gedaan met de mist en kunnen we al een laagje uit het motorpak ritsen. Van 8° 's morgens vroeg is het inmiddels al 18 geworden. De koffie dronken we trouwens op gehoorafstand van de Nordschleife van de Nürburgring. Uit de heuvels kwam af en toe het geluid van autobanden die gillen om grip. Als we even later in Adenau een kijkje nemen langs de baan zien we inderdaad allerlei ingepakte auto's die hun intensieve testrondjes maakten, vlak voordat ze aan het publiek worden voorgesteld. Leuk om even te zien, zo’n blik op de toekomst. In vergelijking met de vorige dag waar we veel lange bochten hadden, rijden we hier veel technischer wegen. Smaller, meer hoogteverschil en veel scherpe bochten. Menig haarspeld zelfs hier in de noordoostelijke hoek van de Eifel als we over de Hohe Acht rijden. Ja, da's voor de acht testrijders natuurlijk feestelijk plezier maken. Dat merk je ook aan het tempo dat wat 'sportiever' is geworden. Het tussendoor wisselen van de motoren gaat ook lekker vlot, want iedereen wil weer snel op pad. Honda doet hier ook z'n reputatie eer aan; want het wennen aan een andere motor kost iedereen slechts seconden. Na een paar bochten weet een ieder wat hij kan met die nieuwe Honda.

Circus
Omdat het maandagochtend is, is het even zoeken naar een plekje om te lunchen, want lang niet alles is begin april open. Uiteindelijk vinden we een terras met uitzicht over een valei. Voor de laatste keer wordt er over motoren gemijmerd, zeker nu iedereen bijna alles heeft gereden. Persoonlijke top-3's worden doorgenomen en de voor- en nadelen worden langs elkaar gelegd. Het blijft gewoon leuk, lekker over motoren lullen. Als de calorieën weer zijn ingenomen en de nodige cola achterover is geslagen, beginnen we aan de laatste etappe richting Bocholtz. Nog even sturen, totdat we écht niet meer kunnen. Tegen half vijf rollen we weer het terrein op van de reisorganisatie. Moe, bezweet en scheel van het vele bochten doorkijken wankelt iedereen het kantoortje binnen. Roger van THAT stelt nog een keer die vraag die ons eigenlijk al die twee dagen heeft beziggehouden: wat was nu de fijnste Honda? Tsja, toen begon het hele circus weer opnieuw… Trips als deze zijn natuurlijk niet geschikt voor motorrijders die graag zelf met hun GPS-systeem willen pielen, die bij elk terras willen stoppen en die geen rekening willen houden met anderen. Je rijdt met een gids en hij bepaalt gewoon waar het heen gaat, wanneer en waar er wordt gepauzeerd. Daar staat tegenover dat het enige dat je zelf moet doen is lekker sturen. Geen straf…


Vulkanen
Onze overnachtingsplek ligt midden in de Vulkaneifel, een naam die wel vragen oproept. Recente uitbarstingen zijn er niet, de laatste is ongeveer 10.000 jaar geleden; gisteren in historisch perspectief, want de eerste uitbarstingen zijn gedateerd op 35 tot 45 miljoen jaar geleden. Maar de wetenschappers hebben deze vulkanen nog niet doodverklaard en verwachten dat over ongeveer 10.000 jaar hier wel weer eens vulkanische activiteit kan ontstaan. Op dit moment stijgt de aarde hier met 1 mm per jaar, dat wordt gezien als het bewijs dat er diep, diep onder de grond nog wel iets gebeurt.
Met foto Vulkaan

Nordschleife
De Nürburgring in de Eifel is natuurlijk een soort heilige plaats voor iedereen die een beetje van auto- en motorsport houdt. Hij werd aangelegd tussen 1925 en 1927. De Nordschleife is een ruim 20 km lang circuit dat door de heuvels slingert en telt 33 linker- en 40 rechterbochten die in tegenstelling tot een modern circuit niet overzichtelijk, veilig en van even strak asfalt zijn voorzien. Je kunt regelmatig zelf ook een rondje maken op de baan met je eigen motor, maar weet waaraan je begint, het is een racecircuit en het wordt door velen ook zo gebruikt. Voor de meeste sportevenementen wordt overigens het GP-circuit gebruikt, dat maar vijf kilometer lang is. Het ronderecord op de motor staat op naam van Marco Lucchinelli die in 1980 bij de GP van Duitsland in 8.22,2 met z'n 500cc-Suzuki rondging.
Met foto 8300


Honda Testride
Er zijn twee soorten Honda Testrides te boeken. De Eifel, zoals je op deze pagina's ziet, is er in een twee- en driedaagse variant. Ook heel mooi moet de vijfdaagse Alpen-reis worden. Met de motor in de trein naar München en dan door de Duitse, Oostenrijkse, Zwitserse en Italiaanse Alpen rijden. Al deze reizen zijn onder begeleiding van een gids en inclusief Honda's. Meer info via www.honda.nl en www.that.nl.
De vanaf-prijzen (inclusief halfpension, exclusief benzine):
Eifel 2 dagen € 175
Eifel 3 dagen € 289
Alpen 5 dagen € 719

Tekst en foto’s: Damiaan Hage

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.