Gelderland

Motorrijdersdroom

Het gebied rond Nijmegen en Arnhem is het onderwerp op deze pagina's. We rijden een prachtig rondje over heerlijke stuurwegen, en snuiven wat historie, bezinning en boslucht op. Rij mee door Gelderland.

Een paar kilometer ten zuiden van Nijmegen, net voorbij Malden, aan de N271 in het dorpje Molenhoek begint deze trip die ons een prachtig stukje Gelderland laat zien en een klein stukje Duitsland trouwens. Vanaf het startpunt (dat overigens feitelijk nét in de provincie Limburg ligt…) rijden we naar Berg en Dal, een plek die z'n naam bíjna eer aan doet. Het is er in elk geval heuvelachtig. Bij Berg en Dal zijn twee dingen de moeite van een bezoekje waard: Museumpark Oriëntalis en het Afrika Museum. Het eerste is een bijbels openluchtmuseum, dat tot twee jaar geleden bekend was onder de naam Heilig Landstichting. Het museum gaat in op de drie geloven die belangrijk zijn voor Europa: christendom, jodendom en islam. Het Afrika Museum geeft binnen en buiten een overzicht van de talloze culturen – en rijkdommen – van het Afrikaanse continent. Wie trouwens cultureel is geïnteresseerd kan z'n hart ophalen in deze regio. Want naast deze twee musea kun je ook nog een van de vele kloosters rondom Nijmegen bezoeken, die trouwens lang niet allemaal meer als zodanig in gebruik zijn. Aan de Nijmeegse kant van de Waalburg ligt Het Valkhof, of eigenlijk de restanten van deze burcht. Aan het eind van de 18e eeuw is het meeste gesloopt, maar de kapel en een torentje zijn blijven staan. Vanaf Het Valkhof heb je een mooi zicht op de Waalbrug, een plek met een enorme historische betekenis. De brug werd in 1936 geopend door koningin Wilhelmina. Hij had toen de langste boogoverspanning van Europa (ruim 244 meter), maar werd in 1940 opgeblazen door Nederlandse genietroepen om de opmars van de Duitse troepen te hinderen. De Duitsers hebben tijdens de oorlog de brug hersteld, maar hun plannen om hem in 1944 weer op te blazen werden verijdeld door de Nederlandse student Jan van Hoof.

Stad met 150 inwoners
Even verderop rijden we door Huissen, langs het Dominicanenklooster. Het wordt nog bewoond door elf broeders. Er is een activiteitencentrum gevestigd en er is een retraitecentrum. Vanaf Huissen met de veerpont naar Westervoort. We volgen de prachtige, oude dijk langs de Nederrijn en de IJssel. Ja, dit is gewoon genieten op de motor, al moet je soms wel even plaatsmaken voor de wegwerkzaamheden die er zijn. We komen door Rozendaal bij Arnhem. Aan de voet van de Posbank ligt het kasteel Rosendael. De schitterende weg die over de Posbank gaat is beslist de moeite waard, maar is om allerlei redenen regelmatig afgesloten. Veel navigatiesystemen geven trouwens vaak aan dat het niet kan of mag, dus let even goed op de borden ter plaatse. Tussen zonsondergang en -opgang mag je er sowieso niet komen. De weg is echt een motorrijdersdroom, met hoogteverschillen, haarspeldbochten en prachtig nieuw asfalt. De top ligt op 110 meter. We rijden door Brummen met z'n prachtige landhuizen en proberen ons een voorstelling te maken van de rijkdom van weleer in dit schitterende landschap. Weer een pontje. Nu over de IJssel naar Bronkhorst. Van een afstandje zie je al dat het middeleeuws is en het is officieel de kleinste stad van Nederland. Het verwierf z'n stadsrechten in 1482 en telt op het moment ongeveer 150 inwoners. Het is zeker de moeite waard om hier een bak koffie te gaan drinken, maar je moet de motor buiten de stad parkeren, omdat parkeerplaatsen in de stad ontbreken.

Door Duitsland
Na de Bronkhorstse koffie rijden we de route verder over landgoed Hackfort, waar Huis Hackfort staat. Na het overlijden van de laatste nazaat van de familie Westerholt van Hackfort kwam het hele landgoed in handen van Natuurmonumenten die het nu beheert en er een toplocatie van heeft gemaakt. Naast een paar schitterende gebouwen zijn er ook talloze dieren en planten te bewonderen. Door Hummelo (ook al zo'n mooi landgoed: Enghuizen) komen we in Montferland met als hoogtepunt Huis Bergh in 's-Heerenberg, gebouwd rond 1100. Tot twee keer tot brandde het af en in 1941 werd het voor het laatst opgebouwd. Na 's-Heerenberg rijden we Duitsland binnen en in Emmerich steken we de Rijn (hier dus Rhein geheten) over naar Griethausen, waar we een blik werpen op de oudste metalen spoorbrug uit 1863. Hij ligt in de oude spoorroute van Zevenaar naar Kleef en maakt de oversteek over de Alter Rhein. In de brug zit zo'n 505.000 kg smeedijzer verwerkt en een dikke 7500 kg gietijzer. Hij is zo'n honderd meter lang en wordt niet meer gebruikt.
We sluiten ons rondje Gelderland af met een ritje over de Zevenheuvelenweg in Groesbeek waar we Nederland weer zijn binnengereden, beroemd onder motorrijders en berucht onder wandelaars van de Nijmeegse Vierdaagse. Nu weet je waarom je motor rijdt: sturen met je heupen is makkelijker dan dat hele stuk lopen met je voeten. Ons rondje is af als we de motor parkeren in Molenhoek. We hebben genoten van de afwisseling in bos en heide, akkers en weide, maar vooral van de prachtige motorwegen. Gelderland Motorland zullen we maar zeggen!


Startpunt
Hotel De Molenhoek
Rijksweg 1
6584 AA Molenhoek
molenhoek@valk.com


Handige webadressen
www.museumparkorientalis.nl
www.afrikamuseum.nl
www.dominicanen.nl/huissen
www.bnb-arnhem.nl/posbank
www.stadbronkhorst.nl
www.natuurmonumenten.nl/natmm-internet/natmm/natuurgebieden.jsp?n=35748 (website over Hackfort)
www.huisbergh.nl

Productie: Ludo Sidler/Motoerit

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.