Motorroute Seelower Höhen: Het vergeten Duitsland

Achter de lijn Berlijn-Dresden lijkt Duitsland op te houden. Het grensgebied met Polen staat niet bekend als toeristische trekpleister, terwijl we toch graag bij de oosterburen op bezoek gaan. Het bijzondere is dat zelfs in eigen land dit laatste stukje Oost-Duitsland ‘vergeten’ is. Vandaar de motorroute Seelower Höhen, we zoeken er de sporen van de veldslag die voor de nazi’s één van de laatste stuiptrekkingen zou worden: de strijd op de Seelower Höhen.

Paul Cnossen, Jacco van de Kuilen

Dit najaar dertig jaar geleden kraakte het communisme in zijn voegen om vervolgens om te vallen als een kaartenhuis. Wie herinnert zich niet de beelden van de mensenmassa die de Muur te lijf gaat met zware hamers en van de reutelende Trabantjes die de weg naar het vrije Westen op gingen? De destijds intens verdeelde stad Berlijn is nu uitgegroeid tot een hippe metropool met een rauw randje en bovendien tot het bestuurlijke epicentrum van het verenigde Duitsland. En even buiten die metropool ligt onze motorroute Seelower Höhen.

De strook die Berlijn scheidt van de Poolse grens is slechts honderd kilometer breed. Je zou verwachten dat het er bruist van het leven, meeliftend op de wederopbouw van de Duitse hoofdstad. Niets is minder waar. Het gebied dat meekronkelt met de Oder is in een serene rust gedompeld. Niet in de zin van ‘saai’, maar van ‘even op adem komen’. Lieflijkheid, groene verten en een zeer vriendelijke bevolking geven je een ervaring die je niet zo gauw in Duitsland verwacht.

Motorroute Seelower Höhen: DOWNLOAD GPX, GDB OF TRACK

Totale Afstand: 214592 m
Download deze route

Een stukje geschiedenis van de Seelower Höhen? Kijk hier op Wikipedia.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL