TankTasTocht 2: Toeren bij de Tukkers

Chauvinisme betekent alleen maar dat je nooit ergens anders bent geweest. Dan staat je dorp, stad of streek al snel op nummer één. Mag ik toch een uitzondering maken? Tanktastocht nummer twee voert door Twente en het aanpalende Duitsland. En ik geef die Tukkers gelijk. Zo gruwelijk mooi, dat licht golvende coulisselandschap bij Oldenzaal en Enschede, al die verstolen weggetjes, de bollende essen, de rode puntdaken van de boerderijen her en der. En denk nu niet: saai! Ook diep in de provincie eisen seks, drugs en rock ’n roll de volle aandacht van al wat leeft. Zo stuiten we in ...
Chauvinisme betekent alleen maar dat je nooit ergens anders bent geweest. Dan staat je dorp, stad of streek al snel op nummer één. Mag ik toch een uitzondering maken? Tanktastocht nummer twee voert door Twente en het aanpalende Duitsland. En ik geef die Tukkers gelijk. Zo gruwelijk mooi, dat licht golvende coulisselandschap bij Oldenzaal en Enschede, al die verstolen weggetjes, de bollende essen, de rode puntdaken van de boerderijen her en der. En denk nu niet: saai! Ook diep in de provincie eisen seks, drugs en rock ’n roll de volle aandacht van al wat leeft. Zo stuiten we in het Palthe-huis in Oldenzaal op het boek Stoute jongens en meisjes, uit 1859 – ook toen al. En amper tien kilometer verder, in Huis Singraven, woonde vroeger ene Willem Frederik Jan Laan en die had een knecht en eh… die twee waren dus ook stout! Ja ja, en dan moet Nina Hagen nog komen. In het Rock’n’Popmuseum in Gronau doet zij op film voor hoe een vrouw het best kan worden bevredigd! Gekleed dan, hè, maar toch. Nu kan licht de indruk ontstaan dat wij ons hier in het Sodom en Gomorra van het Oosten bevinden. Onzin natuurlijk, dit is nog steeds het land van de noabers, van het aloude klootschieten en – ik had er nog nooit van gehoord – het kindpinkeln. Terwijl moeder in het ziekenhuis bijkomt van de bevalling, komen de mannen uit de straat ’s avonds de gelukkige vader feliciteren. Dat betekent natuurlijk zuipen. En pinkeln, oftewel plassen! Quando Quando Totale onschuld dus en wie nu nog niet overtuigd is: onderweg werden wij op de boordradio achtervolgd door Radio Maximus Houthakker las Palmas. Ik verzin het niet, maar dankzij deze piratenzender (ik wist niet dat ze nog bestaan) zoeven wij langs beemd en dreef met in de oren ‘Liebeskummer lohnt sich nicht, my Darling, Schade um die Tränen in der Nacht’. Herrlich! Het feestje begint aan het eind van de A1, in Oldenzaal, waarvoor ik altijd een zekere sympathie heb gevoeld. Je bent er zo doorheen, maar het voelt meteen vertrouwd. De Groote Markt met wat nauwe straatjes eromheen, de Steenstraat waarin zich nog een postzegelhandel bevindt, de kloeke toren van de Sint Plechelmus. En dan dat hoekje bij het Palthe-huis, maak het maar eens na. We lopen ook nog even grandcafé Markant binnen, aan de Groote Markt. Prima adres, met Bob Marley op de draaitafel en een uitbaatster zonder opsmuk die veel heeft gezien; haar maak je niets meer wijs. De kleinzoon, een blonde jongen met bij wijze van spreken de blosjes nog op de wangen, mag al meehelpen. Even later komt een oeroude man binnenschuifelen, mager als ijzeren Hein, met dunne haren en amper in staat duidelijk te praten. Dat hoeft ook niet, want de kleinzoon weet wat hij hem moet voorzetten. Op de achtergrond zingt Engelbert Humperdinck ‘Quando Quando’. De baas van de zaak neuriet zachtjes mee. Lekker sturen Zodra we Oldenzaal via de Postweg verlaten, is het meteen raak. Smalle wegen door een licht golvend land met achter de bolle essen altijd wel de kraag van een bos of het rode puntdak van een Twentse boerderij. Lekker sturen, dat is het, door kleinschalig boerenland en dat kilometerslang. Met op de boardradio ‘So eine Nacht’ van Olaf Henning snellen we voort om pas bij Huis Singraven even halt te houden. Het ligt er fantastisch, in een bocht van de Dinkel, maar wat doet die algengroei in de vijvers? Vast een teken van een te hoge stikstofbelasting, ook hier! Al snel stuiven we Duitsland binnen. Het is er een stuk rustiger, met minder bebouwing en minder verspreide boerderijen, maar ook saaier. In Gildehaus grijpt het me zelfs naar de keel. Hoe stil, hoe leeg, hoe nietszeggend kan een plaats zijn? Net als ik wil vragen ‘Gildehaus, vertel me je geheim’ toont zich het antwoord, op de Gronauer Straße en Im Sieringhoek. Daar blijkt een deel van het dorp boven op een heuvelkam te liggen, magnifiek, met heuse vergezichten. Waar komt dat ineens vandaan? Zo waar! Natuurlijk bezoeken we Schloß Bentheim – met muren van vijf meter dik, mensen – maar ik ben toch vooral onder de indruk van de laatste stop voordat we Nederland in duiken, bij het Rock’n’Popmuseum in Gronau. De stad zelf is een schim van zijn verleden. Het hart is een kale vlakte waar ooit enorme textielfabrieken stonden. De meeste zijn afgebroken en wat rest, wacht op een bestemming. In één van die restanten bevindt zich nu een museum dat tot de nok toe is volgestouwd met de iconen van na de oorlog, de iconen met wie wij zijn opgegroeid. Ik ga geen namen noemen, ze zijn er allemaal, ja, ook his Bobness, en Screamin’ Jay Hawkins en Aretha Franklin in het Concertgebouw en Freddy Mercury als hij in een vol Wembley-stadion ‘We are the Champions’ zingt. De begeestering van die massa… Maar gelukkig, geen Hansi Hinterseer!  Op weg naar Oldenzaal bezoeken we tot slot de synagoge van Enschede. Niet alleen een gebedshuis, maar tegenwoordig ook museum. Architect Karel de Bazel voorzag het gebouw uit 1928 van buitengewoon rijke details, maar de mens ontbreekt, want, zo heet het in het joodse geloof: ‘De mens is de enige die nog niet af is.’ Wat een prachtig idee. En zo waar! Route De route start en eindigt bij McDonald's Oldenzaal, Hanzepoort 2, 7575 DA Oldenzaal en is zo'n 135 km lang. Let op: de track is niet nageredenDOWNLOAD DE ROUTE Tekst Paul Vreuls, foto's Jacco van der Kuilen

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?