Krijgen meer Honda’s de veringset-up van de Gold Wing?

Honda’s Gold Wing heeft een uitgekiende voorwielophanging, en volgens nieuwe octrooi-informatie kan dat systeem ook op andere Honda’s worden gebruikt. Het systeem maakt gebruik van een dubbel-wishbone ontwerp in tegenstelling tot de meer traditionele telescopische vorken.

Het gebruik van een dubbele vering maakt het mogelijk om het wiel dichter bij de rest van de motor te plaatsen en het wiel op en neer te bewegen in plaats van in een hoek zoals bij de meeste andere veringssystemen. De nieuwe patentontwerpen laten een soortgelijke opstelling zien op sommige ontwerpen die niet de Gold Wing zijn. Eén daarvan lijkt op een CB1100. De andere lijkt een Super Cub te zijn.

Interessant is hoe dit ontwerp werkt met verschillende machines. De CB1100 heeft een blok dat vrij hoog in het frame zit, terwijl de Super Cub een horizontaal gemonteerd blok heeft. De dubbele-Wishbone vering zorgt voor een compactere geheel van deze motorfietsen en wat gewichtsbesparing. Daarbij ziet het er natuurlijk ook goed uit.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?