In de competitieve wereld van de MotoGP zijn contracten niet altijd in steen gebeiteld. Sinds de oprichting van de MotoGP-klasse in 2002 hebben diverse toprijders voortijdig het contract met hun team verbroken. De redenen hiervoor variëren van aanpassingsproblemen met de motorfiets tot blessures, diskwalificaties en interne conflicten. Laten we kijken naar enkele van de meest opvallende gevallen en de omstandigheden die leidden tot deze vroegtijdige scheidingen.
Marco Melandri: tweemaal
De Italiaan Marco Melandri maakt het bijzondere onderscheid te behoren tot het selecte groepje rijders dat twee keer voortijdig een contract verbrak. In 2008 verliet hij Ducati na slechts één seizoen vanwege aanpassingsproblemen met de Desmosedici GP8. Melandri’s rijstijl sloot niet aan bij de agressieve eigenschappen van de Ducati, met zijn V4-motor van 800cc en meer dan 210 pk. Hij verkoos daarna een overstap naar het Hayate Racing Team (Kawasaki).
Zeven jaar later, in 2015, nam Melandri opnieuw voortijdig afscheid, ditmaal van Aprilia. Na slechts acht races en nul punten besloot hij te vertrekken. De Aprilia RS-GP was een compleet nieuwe motor, nog volop in ontwikkeling, met aanzienlijke betrouwbaarheids- en competitiviteitsproblemen. Melandri keerde vervolgens terug naar het Wereldkampioenschap Superbike.
Wie kan Martín vervangen bij Aprilia? Een analyse van potentiële opvolgers
Cal Crutchlow: moeilijke Ducati-jaren
Cal Crutchlow vormt een ander voorbeeld van een rijder die moeite had met de Ducati. In 2014 verbrak hij in onderling overleg zijn tweejarige contract met het Italiaanse merk. Hij worstelde met de Desmosedici GP14, een krachtige maar moeilijk te beheersen motor met meer dan 235 pk. Crutchlow vond snel onderdak bij LCR Honda, waar hij beter uit de verf kwam.
Honda verslond toptalenten
Honda heeft een geschiedenis van veeleisende motorfietsen die zelfs de grootste talenten konden breken. Jorge Lorenzo’s tijd bij Repsol Honda in 2019 was een mislukking te noemen. De vijfvoudig wereldkampioen kon zich niet aanpassen aan de RC213V, mede door een ernstige blessure. De Honda vereiste een agressieve rijstijl die niet paste bij Lorenzo’s soepele, vloeiende stijl. Dit leidde uiteindelijk tot zijn pensioen uit de motorsport.
Marc Márquez, de meest succesvolle Honda-rijder aller tijden, verbrak eveneens zijn langdurige verbintenis. Na een jarenlange dominante samenwerking besloot Marquez in 2023 Honda te verlaten vanwege het gebrek aan competitiviteit van de RC213V. De motor was niet meer in staat om te strijden voor kampioenschappen, wat Marquez deed besluiten over te stappen naar het Gresini Racing Ducati-team voor 2024.
Yamaha’s sterrenrijders
Ook Yamaha heeft enkele pijnlijke contractbreuken meegemaakt. In 2021 werd de relatie tussen Maverick Viñales en het fabrieksteam onder controversiële omstandigheden beëindigd. Viñales werd beschuldigd van het opzettelijk beschadigen van zijn M1-motor, wat leidde tot zijn onmiddellijke ontslag. Relatieproblemen met het team en frustratie over het gebrek aan resultaten speelden hierbij een grote rol.
Andrea Dovizioso beëindigde in 2022 zijn RNF Yamaha-avontuur vervroegd omdat hij zich niet comfortabel voelde op de M1. De motorfiets paste niet bij zijn rijstijl, wat uiteindelijk leidde tot zijn besluit om zich terug te trekken uit de competitie.
Andere opvallende gevallen
Johann Zarco vroeg in 2019 om vrijstelling van zijn KTM-contract, nadat hij moeite had met het vinden van het juiste gevoel op de RC16. De Fransman reed later enkele races voor LCR Honda voordat hij in 2020 overstapte naar Esponsorama Racing (Ducati).
Andrea Iannone’s verhaal is uniek omdat zijn contractbreuk met Aprilia in 2020 werd veroorzaakt door een dopingschorsing van vier jaar, waardoor hij zijn carrière in de MotoGP abrupt moest beëindigen.
Tot slot werd Pol Espargaró in 2023 ‘gedegradeerd’ tot testrijder bij KTM, nadat het team zich geconfronteerd zag met een overschot aan contractrijders. Deze interne beslissing maakte ruimte voor jongere rijders in het GASGAS Tech3-team.
Deze voorbeelden tonen aan dat, ondanks de miljoenencontracten en professionele omgevingen, de relatie tussen rijder en machine cruciaal blijft in de topsport. Wanneer die klik ontbreekt, kunnen zelfs de meest veelbelovende samenwerkingen vroegtijdig eindigen.